Skip to main content

Sinds 1 december naar KPN overgestapt. Tot mijn verrassing heeft Box 12 vaste IP adressen. Daar kunnen we niet mee uit de voeten. We hebben nieuwe software nodig waarmee we zelf IP adresssen kunnen aanpassen of een andere Box.

Wat is het probleem waar je tegenaan loopt?

Waarom kan jij geen IP adressen uit het 192.168.2.0/24 subnet gebruiken?

Met de nieuwe firmware van de V12  kan je overigens wel jouw subnet aanpassen maar waarschijnlijk heb jij deze nog niet. Klopt dat de firmware versie op jouw V12 eindigt op 60E?


Hallo @HansKaag, hierboven worden wel enkele goede vragen gesteld door @wjb. Zou je deze willen beantwoorden? Dan kan de KPN online community jou verder helpen. 


Gebruikers hebben vaak zelf al apparatuur hangen in hun eigen netwerk; denk aan een NAS, IP-camera's en dergelijken. De vraag van @HansKaag is een normale vraag omdat het aanpassen van de DHCP-range in het modem standaard moet zijn en geen uitzondering.


Goedemiddag,

Ik heb hetzelfde verzoek om de toegewezen IP subnet adressen te wijzigen op mijn KPN box 12. In het KPN-forum 10 maanden geleden is dit besproken  (zie https://forum.kpn.com/product-updates/kpn-box-12-update-naar-kpn-software-v12-c-23-04-38-584113/index2.html)

en bleek dat met een nieuwere softwareversie mogelijk te zijn om IP subnet te wijziging 

Ik heb KPN gebeld voor de upgrade en de helpdesk persoon (naam Giel?) zei dat het niet mogelijk was. Hij begreep mijn verzoek niet en was niet op de hoogte van de  KPN forumdiscussie (zijn ze zo wanhopig dat ze incompetent personeel inhuren). Hij zei dat hij een Fritzbox moest gebruiken! 

Ik had voorheen een KPN Experia-box (van Huawei) en kon dit en veel meer veranderen.  

Als iemand dit heeft opgelost, laat me dan weten hoe.  Ik heb te veel andere apparaten waarvan ik de adressen zou moeten wijzigen anders.

Alvast bedankt.


Ik heb te veel andere apparaten waarvan ik de adressen zou moeten wijzigen anders.

Ik zou sowieso de IP adressen van die apparaten wijzigen maar dan wel naar de instelling "automatisch via DHCP".

Laat onverlet dat de uitrol van de nieuwe firmware voor de V12 zo enorm traag gaat, dat is niet te geloven.


Just joined KPN and now realized that IP subnet is hardcoded. I need to be able to set my own DHCP because my work deals with some legacy servers that use the same subnet space. With KPN I can't reach those servers without adjusting my DHCP, this wasn't a problem with Ziggo.

 

Hit by buyer's regret, using mobile hotspot to workaround when I need to connect to those servers.

 

Will try calling support tomorrow, but based on comments above I am not hopeful. 

 

 

Can't think of a reason to block this. The users should be allowed to update their router's firmware if the rollout is going to happen at a snail's pace.

 

For reference, this post here if from an year ago​​​​​​:
 

 


I hope that KPN will upgrade your V12 on short notice as this is quite anoying.

Another alternative is to configure a second router as DMZ Host of the V12 and put your workstation behind that second router. The subnet behind the second router must differ from the subnet of the V12 and you will be able to set up a VPN to your work without having conflicts in subnets.