Skip to main content
Vraag

Box 12 laat SuperWifi 2 als bekabeld zien, maar die is draadloos verbonden

• November 9, 2025
  • 12 reacties
  • 74 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een box 12 met een bedrade superwifi 2 in gebruik. De apparaten welke met de superwifi 2 verbonden zijn zie ik op de box 12 interface als verbonden via lan met de ethernet poort erbij vermeld waarop de experia wifi is aangesloten in plaats van als verbonden via wifi 4/5/6.

Is dit een bug in de software? 

12 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • November 9, 2025

Ja, de weergave in de GUI is nog niet optimaal. Als je vanuit het modem een herstart thuisnetwerk doet klopt het meestal wel weer.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 9, 2025

Die herstart was pas uitgevoerd, dus blijkbaar een bug. Staat deze al op de backlog om op te lossen? 

Leen59
Wijsgeer
  • November 9, 2025

Schijnt van wel als ik diverse topics doorlees.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@gvr_, het kan soms voorkomen dat apparaten in de topologie nog verkeerd worden weergegeven. Daar zijn de laatste updates al wel verbeteringen in gedaan, welke versie van de software heeft houw Box 12?

In deze versie zijn bijvoorbeeld nog verbeteringen doorgevoerd: 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 12, 2025

Hoi ​@gvr_, het kan soms voorkomen dat apparaten in de topologie nog verkeerd worden weergegeven. Daar zijn de laatste updates al wel verbeteringen in gedaan, welke versie van de software heeft houw Box 12?

In deze versie zijn bijvoorbeeld nog verbeteringen doorgevoerd: 

De box 12 draait op de laatste versie; V12.C.25.06.06

• November 12, 2025

De apparaten welke met de superwifi 2 verbonden zijn zie ik op de box 12 interface als verbonden via lan met de ethernet poort erbij vermeld waarop de experia wifi is aangesloten in plaats van als verbonden via wifi 4/5/6.

Is dit een bug in de software? 

Niet echt een bug. Want de verbinding komt natuurlijk via die kabel binnen op de KPN Box. Dus de informatie die er staat klopt gewoon.

Welke firmware staat er op de SuperWiFi's? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 12, 2025

De topictitel is verkeerd ​@Jasper van KPN en ​@gvr_ 

Het gaat om een SW#2 en niet om een Experia Wifi-punt.

Een moderator kan dit aanpassen voor de duidelijkheid.

Want een EW kan uitsluitend bekabeld aangesloten werken.

• November 12, 2025

Dit zijn Experia WiFi's:

Heb jij die in huis ​@gvr_?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 12, 2025

Excuus, inderdaad fout in de topic titel. Het gaat in dit geval om een superwifi 2, en wel met firmware SW2.C.25.05.08.

(ik heb óók een experia wifi in het netwerk, maar zoals gezegd, buiten scope in dit topic)

Niet echt een bug. Want de verbinding komt natuurlijk via die kabel binnen op de KPN Box. Dus de informatie die er staat klopt gewoon.

Ik vind de weergave verwarrend nu. Devices welke nu met de superwifi2 verbonden zijn zie je in topologie niet terug onder de superwifi2, maar onder de box 12 met verbindingstype LAN en netwerknaam Ethernet 4 (op deze poort is de superwifi2 gekoppeld). Logischer zou zijn om deze devices dan te tonen onder het superwifi punt zelf met verbindingstype wifi.

Jasper van KPN
Moderator

Ik heb de titel meteen even aangepast, dan is het nu meteen duidelijk voor iedereen die het topic ziet 🙂

Zowel de Box 12 als de SuperWifi 2's hebben beide de meest recente softwareversie dus. Heb je de Box 12 en de SW2's ook allemaal een keer opnieuw opgestart? We zien wel eens dat het dan weer goed wordt weergegeven.

Ik ben het helemaal met je eens dat dat logischer zou zijn, zo hoort het ook te zijn. In mijn eigen netwerk zie ik apparaten die draadloos verbonden zijn met de SW2 staan als verbonden met Wifi. Apparaten die, met een switch achter de SW2, met een kabel zijn aangesloten zeggen op Ethernet 2 te zitten.

Hopelijk klopt die weergave bij jou ook na het herstarten van de apparaten. Anders kan je ook het netwerk resetten, dat kan onder Systeem -> Instellingen en dan Herstart thuisnetwerk.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 13, 2025

Ik  heb het thuisnetwerk herstart.

• In topologie worden apparaten wel goed weergegeven (onderbroken lijn bij wifi)

• In lijst verbonden apparaten zie ik dat:
    • Bij het superwifi2 punt alle apparaten nu met wifi verbinding worden weergegeven, correct :)
    • Bij de box 12 een apparaat als bekabeld welke bekabeld verbonden is met de superwifi2, bekabeld weergeven bij superwifi2 zou logischer zijn;
    • Bij de box 12 een aantal apparaten als bekabeld via ethernet 4 terwijl deze draadloos verbonden zijn (ik vermoed met superwifi2 gezien de poort); deze staan dus nog fout in de lijst;
  • Verder valt me op dat onbekend apparaat Device-25 verbonden is, en in de lijst niet verbonden meer dan 10 Device-XX apparaten staan. Deze lijken door de box 12 te worden aangemaakt. Wat zijn deze precies?

Jasper van KPN
Moderator

Het apparaat die zegt bekabeld verbonden te zijn met de Box 12, terwijl die met de SW2 is verbonden vind ik ook niet logisch inderdaad. Heb je dat specifieke apparaat ook al een herstart gegeven? Het kan zijn dat die correct wordt weergegeven als die opnieuw wordt opgestart.

Zie je Device-25 ook nog als verbonden? Tijdens het aansluiten van mijn SW2's zag ik Device-119 en 120 staan, en nadat die goed verbonden waren stond het bij de niet meer verbonden lijst. Ik heb ze daar verwijderd, en sindsdien zijn ze ook niet meer teruggekomen.