Skip to main content

Forum,

 

Veelvuldig benoemd op dit forum, maar nergens lees ik een echte constructieve oplossing. Komende van een situatie met een Experia V8 met daarachter een eigen modem bekabeld die de zolder van Wifi voorzag, ben ik door instabiliteit van deze constructie overgestapt op een Experia V12 en een door KPN geleverde Wifi versterker. Dit werkte een week of 4 goed maar nu krijgt deze modem ook perioden van continu resetten. Ik zie dan in de log:

 

20.10.2023 16:16:55 Warning PPPOE
Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)
20.10.2023 16:16:55 Warning DHCPC
WAN DHCP client (1) stopped

 

Waarna de modem reset. Dan zie ik enkele regels in de log met datum 1 januari 2020 welke na enkele minuten weer op de datum en tijd van vandaag springen. Soms duurt het uren voordat de modem wederom reset, soms krijg ik wel 5 of 10 resets vlak achter elkaar. Ondanks dat ik een priveverbinding heb, werk ik wel geregeld thuis. Deze instabiliteit maakt het echter wel lastig, dat thuiswerken.

 

Ook zie ik veel van dit soort regels in de log:

20.10.2023 16:35:21 Debug DNS
DNS name resolution failure (wpad.kpn)
20.10.2023 16:35:21 Debug DNS
DNS name resolution failure (wpad.kpn)
20.10.2023 16:35:21 Debug DNS
DNS name resolution failure (wpad.van-nieuwpoort.com)
20.10.2023 16:35:21 Debug DNS
DNS name resolution failure (wpad.van-nieuwpoort.com)
20.10.2023 16:35:15 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
20.10.2023 16:35:14 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
20.10.2023 16:35:10 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
20.10.2023 16:35:10 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
20.10.2023 16:34:54 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
20.10.2023 16:34:54 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
20.10.2023 16:34:50 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
20.10.2023 16:34:50 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated

 

Er zit volgens mij iets totaal niet goed in deze modem, maar afgezien van een enkele keer van de stroom halen heb ik er nooit aan gezeten, de modem is zo achtergelaten door de monteur.

 

Wat zouden redenen kunnen zijn dat een modem besluit te resetten en wat zijn er voor constructieve oplossingen geboden bij anderen op dit forum die hetzelfde ervaren?

 

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

 

Aad

 

Hoi @Aad Dijksman ,

Het inkomende signaal valt weg.

Het enige wat je zelf kunt proberen is een andere ethernetkabel tussen het glasvezelkastje en de Box 12 en het glasvezelkastje 2 minuten stroomloos maken, bij geen effect zal een moderator stappen moeten ondernemen. Waarschijnlijk een nieuw modem of een monteur. Vul daarvoor alvast je profiel in.


Ha Martijn, maandag kan ik een andere modem halen in ruil voor de huidige. Benieuwd wat je bedoelt met “inkomend signaal valt weg”. Dit zou in mijn beleving betekenen dat er iets mis is in de kabel naar het modem toe? Ik ben overigens nog in afwachting van glasvezel, momenteel nog gewoon op koper. Maar hoe kan zoiets gecheckt worden, dat wegvallende signaal?

 

En ivm ruilen modem, weet iemand of en hoe ik de settings van het huidige modem kan downloaden, zodat ik de nieuwe correct kan instellen?

En kan ik firmware upgraden of gebeurt dit centraal vanuit KPN?

 

Dank voor reactie en met vriendelijke groet,

 

Aad


Hoi @Aad Dijksman ,

Ik heb inderdaad de verkeerde conclusie getrokken. DSL lijkt niet uit te vallen, de oorzaak zal elders liggen.

Hoe ziet je interne netwerk eruit?


Martijn,

 

Interne netwerk, even uit het hoofd, want ik kan niet meer op de modem inloggen, iets met communication error op de gateway oid:

KPN wifi versterker via ethernetkabel,

1 smart managed netwerk switch waar momenteel 1 workstation bekabeld aan zit (waren er eerder 2), een ‘domme’ netwerkswitch (die wordt per vandaag vervangen, want mogelijk veroorzaakt deze instabiliteit) via ethernetkabel met daarachter bekabeld de PlayStation4 en de TV.

En oh ja, boven wordt vanuit de wifi-versterker via ethernetkabel een PlayStation5 van signaal voorzien.

Uit de log blijkt dat eigenlijk het signaal op een enkele autoreset best stabiel was de afgelopen maand, maar nu ik alleen thuis ben, de kids elders, had ik vrijdag 8 autoresets tussen 14:00 en 22:00, maar afgelopen weekend maar weer slechts 2 verspreid over 2 dagen. En nu vanochtend kan ik niet inloggen op het modem, maar de verbinding werkt wel (vooralsnog). Ik begrijp weinig van dit modem eerlijk gezegd.

Alvast dank voor reactie en met vriendelijke groet,

 

Aad


Hoi @Aad Dijksman ,

Ik neem aan dat die "domme" switch vervangen word door een met IGMP snooping?

Verder is je netwerk in principe prima.


Martijn,

 

Die wordt vervangen door een smart managed netwerk switch maar of dat hetzelfde is als IGMP snooping?

Met vriendelijke groet,

 

Aad


Zou je het typenummer kunnen doorgeven, @Aad Dijksman ?


Martijn,

 

Het betreft beiden een TP-Link TL-SG105E - Netwerk Switch - Smart managed - 5 poorten, eentje reeds in gebruik en de ander vervangt als deze bezorgd is  een  TP-Link TL-SF1005D - Netwerk Switch- Unmanaged - 5 poorten

 

Met vriendelijke groet,

 

Aad


Die is prima,  @Aad Dijksman 👍

 


Hoi @Aad Dijksman . Heb je het nieuwe modem al? Zo ja, hoe is het nu met de stabiliteit van de verbinding?


Geachte,

Een week lang lag er een vervangende modem te wachten, een week lang heb ik stabiel internet gehad, op een 3 tal restarts in de nacht na. De vervangende modem is gister eind van de middag terug gestuurd en voila, sinds gisteravond weer ellende: onverwachte restarts, niet kunnen inloggen op het modem, TV en PlayStation zwart knipperende beeld door haperende verbinding en zo voorts. Het modem dat ik heb, is nog geen 2 maanden oud. Hoe kan dit nou?

Het vervangen van die domme switch in mijn netwerk maakte dus niet uit blijkbaar, maar wat zou dan de reden kunnen zijn? Ik las in een ander topic dat de inkomende verbinding wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. Hier is 2 jaar geleden naar gekeken omdat de connectie “losgetrild” was of iets dergelijks (zit vlak naast de voordeur), maar hoe kan ik achterhalen dat dit de oorzaak is? Of dat de kabel naar het modem toe wel toereikend is qua capaciteit? Of dat mogelijk het inklinken van de grond (verzakking, Zaanstreek, mollen) ervoor zorgt dat de verbinding naar het huis gebreken is gaan vertonen in de loop der tijd? Ik roep maar wat, maar thuiswerken en met kinderen is een stabiel internet bijna een eerste levensbehoefte geworden ….. ik begin een beetje radeloos te worden …..

 

Bij voorbaat dank voor het meedenken en met vriendelijke groet,

 

Aad

 


Hoi Aad,

Als DSL uit zou vallen zou je normaliter deze melding moeten krijgen:

Maar zou je de DSL status pagina + lijst van aangesloten apparaten kunnen delen? Graag wel als het modem een hoge uptime heeft zodat evt CRC errors goed zichtbaar zijn. 

https://forum.kpn.com/kennisbank-internet-132/dsl-statuspagina-s-lezen-466723?tid=466723&fid=132

 


Ha Martijn,

 

Dank voor de snelle reactie. Ik hoop (ik ben geen expert op dit gebied, enkel een domme gebruiker) dat onderstaande images de gevraagde informatie geven. Ik had overigens net de modem voor een minuut of 15 van de stroom gehaald.

Met vriendelijke groet, Aad

 

 


Nu ik je volledige log zie, zie ik inderdaad uitval van VDSL. Er zijn ook CEC errors zichtbaar, 6 binnen een kwartier is veel teveel.

 

Ik verwacht dat een monteur de beste vervolgstap is, maar dat is aan @Erwin_ om te beoordelen.


Martijn,

 

Dank voor het meekijken en meedenken. In afwachting van de reactie van Erwin.

 

Met vriendelijke groet,

 

Aad


Geachte,

 

Monteur is zojuist langsgeweest. Een heel snelle service, waarvoor dank. Het huidige modem hangt er nog, maar de aansluiting van buiten naar binnen is vervangen. Het koper begint overigens wel slecht te worden als ik het goed begrijp, dus ik kan niet wachten tot men begint met de aanleg van glasvezel in de wijk. Ook is de monteur nog bezig geweest in de centrale kast aan de overkant, hoorde ik iets over een nieuwe port (?) en wordt mijn verbinding de komende 2 dagen gemonitord. De monteur zag bij binnenkomst inderdaad dat het signaal instabiel is. In principe zou nu alles uitgesloten moeten zijn, op het modem na. Wel hoorde ik iets over IPMG of iets dergelijks en of mijn switches van TP-link dat aankunnen of niet …. ik heb daar geen verstand van, maar we gaan het meemaken de komende dagen. In ieder geval blij met de snelle reactie en service.

 

Met vriendelijke groet,

 

Aad


De monteur zal IGMP snooping bedoelen, je huidige switches ondersteunen dat.

Hopelijk blijft DSL nu wel stabiel. 


Ha Martijn,

 

Inderdaad, dat was de term … ik ben een leek, heb werkelijk waar geen flauw benul wat dit betekent, maar gelukkig wordt het ondersteund dus.

Tot nu toe stabiel, we gaan er voor.

 

Met vriendelijke groet,

 

Aad


Ha Martijn,

 

Inderdaad, dat was de term … ik ben een leek, heb werkelijk waar geen flauw benul wat dit betekent, maar gelukkig wordt het ondersteund dus.

Tot nu toe stabiel, we gaan er voor.

 

Met vriendelijke groet,

 

Aad

Dat koper wat in de grond zit, zit er vaak al decennia in.  Meestal gaat het prima maar het kan ook  gaan eroderen.  Als er in jouw regio plannen zijn voor glasvezel ziet KPN vaak geen rendement meer in het vervangen van het koper.

Fijn dat de monteur zo snel kwam en het nu beter gaat.  Hopelijk blijft het allemaal stabiel en kun je ter zijner tijd over op glasvezel.