Skip to main content

Mijn internetsnelheid (via wifi) valt sporadisch terug van 200mbit naar beduidend lager (<50mbit). Dicht bij de modem merk ik er weinig van(want: nog snel genoeg) van maar op de eerste verdieping zijn online meetings soms niet mogelijk. Een powerline adapter heeft er óók last van (wifi en bedraad). 

De powerline adapter die ik op/bij de router hebt geinstalleerd moet helaas op een stekkerblok, dat is niet ideaal. Echter volgt de prestatie van de powerline adapter het gekke gedrag van de router/wifi. Ik wil nog niet investeren in een adapter met stekkerdoorvoer omdat ik denk dat het hier niet aan ligt. 

De internetsnelheid op de eerste verdieping is vaak wél gewoon >150mbit. Het ligt dus niet aan de betonnen vloer. Er wordt geen magnetron gebruikt en er zijn weinig wifi punten van de buren aanwezig. 

Het probleem doet zich op meerdere apparaten voor en al een paar maanden. 

Router: KPN Box V12

Firmware versie 23.04.38. 

Heeft iemand een idee van de oorzaak of oplossingen?

 

 

Beste @Koen123456, welkom terug! Wat voor Powerline Adapters gebruik je? En ervaar je deze dips ook als je de powerline adapter er eens helemaal tussenuit haalt? Heb je nog andere apparatuur, zoals switches, een eigen router o.i.d. aangesloten? Zo ja, zou je die er dan ook eens tussenuit kunnen halen?


Ik heb inmiddels meerdere oplossingen geprobeerd en daarbij zoveel mogelijk variabelen uitgesloten, zoals stoorzenders van draadloze ontvangers en zonnepanelen. Ik heb een rustig buurtje qua wifi bezetting.

  • Enkel router: soms inzakkende wifi <50mbit
  • Powerline adapter Dlan550: altijd <50mbit
  • Powerline adapter bijgekocht (Marktplaats) mét stekkerdoorvoer voor beste ontvangst (dlan 1200): geen verbetering, wederom altijd <50mbit
  • Powerline adapter op dezelfde groep in dezelfde ruimte aangesloten (wifi router uit) <90 mbit. → met andere woorden, powerline adapters zijn geen oplossing in mijn huis (oude elektra)
  • Internet verhoogd 200mbit->1gbit helpt enorm. De wifi zakt op de eerste verdieping nu naar ‘acceptabele’ niveau's(100-200mbit) waarbij je nog kan doorwerken. Ik heb dus een overdreven snelle verbinding om te verhullen dat de wifi soms inzakt.
  • Uiteindelijk ook maar een Superwifi punt met korting aangeschaft en dit bekabeld aangelegd met een S/FTP cat 7 kabel (beetje overdreven). Alles werkt nu super goed. 

De kans bestaat dat er ergens een stoorzender bij is gekomen maar ik verwacht eigenlijk dat het aan de router ligt. Jammer dat het mij wat irritatie heeft gekost en 80 euro aan apparatuur (ftp kabel en AP). 


Goed om te lezen dat het nu wel opgelost is met het SuperWifi punt! Wellicht kan je de gekochte Powerline adapter ook weer op Marktplaats zetten? Als het met het SuperWifi punt nu opgelost is, dan vraag ik me af of het aan de router ligt. Helemaal als bekabeld wel gewoon alles werkt. Hopelijk blijft het nu goed werken. Mocht dat niet zo zijn, trek gerust aan de bel. Dan kunnen we altijd nog kijken of de Box 12 omgeruild moet worden.