Skip to main content
Beantwoord

Box 12 vervangen voor Fritz!Box 5690

• January 8, 2026
  • 12 reacties
  • 113 keer bekeken

Sinds gisteren ben ik aangesloten op het glasvezel netwerk van KPN. Ik ben met uitzondering van enkele issues tevreden over de kwaliteit van de verbinding. Enige waar ik absoluut niet tevreden over ben is de Experiabox V12, ik kan hier geen vrienden mee worden.

Voor de overstap naar KPN was ik klant bij Ziggo en was mijn Netgear Nighthawk X4S het middel punt van mijn netwerk, heeft ruim 10 jaar zonder problemen zijn werk gedaan. Naast de router heb/had ik ook een intel mac-mini draaien met wat containers waaronder pi-hole. Ik heb de schurft aan reclames om maar eens wat te noemen. Sinds halverwege vorig jaar de pi-hole container vervangen door een gecombineerde unbound/pi-hole container en dat heeft altijd perfect gewerkt, zonder zonderingen.

Maar sinds gisteren in combinatie met de Epxeriabox is het janken met de pet op. DNS resolution via unbound/pihole werkt niet meer. Niet als de experiabox als dhcp server functioneert en ook niet als pihole die taak heeft. Als ik met de hand een een domain lookup uitvoer middels de dns setting die uitgedeeld word via de dhcp server van de experiabox dan krijg ik geen reactie. Als ik dezelfde lookup uitvoer maar geef aan dat de dns resolver de pihole is (bijv.: nslookup google.com <ip adres pihole>) dan werkt het perfect. 

Ergens in het hele verhaal heb ik niet de volledige controle over wie wat doet in het netwerk als de experiabox het middelpunt is. Ik ben hier gisteren tot diep in de nacht mee bezig geweest maar krijg het niet meer werkend. Tijd voor wat anders dus, ik heb nu mijn oog laten vallen op de Fritz!Box 5690. Ik weet alleen niet of ik bij deze set alles krijg om hem aan te sluiten, op volgens mij XGS-PON (media converter) aansluiting. Dit hangt er in de meterkast:

Volgens mij een XGS-PON aansluiting. Mij maakt het persoonlijk helemaal niets uit of de aansluiting van de router via een UTP aansluiting gemaakt word of glasvezel, het is mij om het even. Ik wil gewoon volledige controle hebben over de netwerk configuratie. De uiteindelijke oplossing moet gewoon weer 10 jaar probleemloos werken.

Gaat een Fritz!Box 5690, inclusief alles dat meegeleverd word, werken met deze aansluiting? Volgens mij moet ik dan nog wel contact opnemen met KPN om het een ander aan te passen aan hun kant mbt de aansluiting.

Beste antwoord door JanD

Inderdaad ​@Links234 de eenvoudigste oplossing en als je de KPN-instellingen binnen de FB geactiveerd hebt, heb je alle vrijheid binnen de FB om in stellen wat je wilt.

Succes.

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 8, 2026

Beste ​@Links234 de FB gewoon aansluiten met een LAN-kabel CAT6 of CAT6a op de LAN-aansluiting van de glasvezelkast.

De KPN-instellingen in de FB inladen en alles moet werken.

Alleen als je de FB rechtstreeks op de FTU aan wilt sluiten geldt het door jou genoemde protocol.

Houd de KPN-router wel altijd bij de hand, want als er een keer een storing is, moet de KPN router op het netwerk aangesloten zijn om je te kunnen helpen.

Succes

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 8, 2026

Beste ​@Links234 de FB gewoon aansluiten met een LAN-kabel CAT6 of CAT6a op de LAN-aansluiting van de glasvezelkast.

De KPN-instellingen in de FB inladen en alles moet werken.

Alleen als je de FB rechtstreeks op de FTU aan wilt sluiten geldt het door jou genoemde protocol.

Houd de KPN-router wel altijd bij de hand, want als er een keer een storing is, moet de KPN router op het netwerk aangesloten zijn om je te kunnen helpen.

Succes

Ook een prima oplossing wat mij betreft, dus gewoon de ONT van KPN blijven gebruiken. en de FB 5690 via de WAN aansluiting aansluiten op de ONT?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

Dat kan ook! 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 8, 2026

Inderdaad ​@Links234 de eenvoudigste oplossing en als je de KPN-instellingen binnen de FB geactiveerd hebt, heb je alle vrijheid binnen de FB om in stellen wat je wilt.

Succes.

• January 8, 2026

Ook een prima oplossing wat mij betreft, dus gewoon de ONT van KPN blijven gebruiken. en de FB 5690 via de WAN aansluiting aansluiten op de ONT?

Ja. Dat werkt gewoon. Dan heb je geen SFP module nodig. Die word volgens mij niet standaard meegeleverd met een Fritzbox en kost nog behoorlijk wat.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 8, 2026

FB 5690 besteld, de Experiabox gaat op de hoop met goedbedoelde zooi tot het moment dat KPN hem weer terug wil.

• Helper
  • January 8, 2026

Ik heb zelf kort geleden de overstap gemaakt van Ziggo naar KPN. Kort voor de overstap heb ik de Fritzbox 4690 bij mij geïnstalleerd (modem Ziggo stond in bridge mode). 

Minder dan 1 minuut ben ik offline geweest tijdens de overstap. Alleen KPN profiel kiezen in de FB en alles werkte meteen. Moest naderhand alleen de VPN even installeren en de poort configuraties.

Ik weet niet of je ook tv van KPN hebt maar ik had aanvankelijk stotterend beeld terwijl de (wifi) snelheid meer dan voldoende was. Nadat ik bij de Wifi zelf de kanalen had gekozen was dit probleem opgelost.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 8, 2026

Ik heb zelf kort geleden de overstap gemaakt van Ziggo naar KPN. Kort voor de overstap heb ik de Fritzbox 4690 bij mij geïnstalleerd (modem Ziggo stond in bridge mode). 

Minder dan 1 minuut ben ik offline geweest tijdens de overstap. Alleen KPN profiel kiezen in de FB en alles werkte meteen. Moest naderhand alleen de VPN even installeren en de poort configuraties.

Ik weet niet of je ook tv van KPN hebt maar ik had aanvankelijk stotterend beeld terwijl de (wifi) snelheid meer dan voldoende was. Nadat ik bij de Wifi zelf de kanalen had gekozen was dit probleem opgelost.

Ik heb al ruim 5 jaar geen TV abbo meer alleen nog internet, bij Ziggo en nu KPN.  Daar maar ik mij dan ook geen zorgen om ;-)

Hier stond mijn Ziggo modem ook in bridge mode aangezien ik het liever allemaal zelf regel op een manier waarvan ik weet dat het gewoon goed, en precies zoals ik dat wil, werkt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 9, 2026

Ja. Dat werkt gewoon. Dan heb je geen SFP module nodig. Die word volgens mij niet standaard meegeleverd met een Fritzbox en kost nog behoorlijk wat.

Kennelijk bij die van mij wel, ik een FB 5690 pro besteld en daar zit alles bij ook een SFP module voor GPON.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 9, 2026

FB 5690 pro aangesloten geconfigureerd zoals ik mijn netwerk wil ingericht wil hebben, onder andere de unbound/pihole container opgestart en voila, alles werkt zoals het zou moeten.

Prima aanschaf die FB.

• January 9, 2026

Kennelijk bij die van mij wel, ik een FB 5690 pro besteld en daar zit alles bij ook een SFP module voor GPON.

Dit is niet normaal lijkt me. Zeker niet ook met kabel erbij. En ik zie 2 van die dingen. Kun je een foto plaatsen van wat er op die SFP modules staat?

Ik zie vaag AON staan. En die andere GPON?  Ik vermoed dat ze beide niet geschikt zijn. Je hebt XGS-PON nodig.

Volgens mij is de Pro versie sowieso niet geschikt. Ik denk dat je deze zou moeten hebben: 

https://fritzshop.nl/fritzbox/12149-fritzbox-5690-xgs.html

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 9, 2026

Dit is cniet normaal. Zeker niet ook met kabel erbij. En ik zie 2 van die dingen. Kun je een foto plaatsen van wat er op die SFP modules staat?

Ik zie vaag AON staan. En die andere GPON?  Ik vermoed dat ze beide niet geschikt zijn. Je hebt XGS-PON nodig.

Volgens mij is de Pro versie sowieso niet geschikt. Ik denk dat je deze zou moeten hebben: 

https://fritzshop.nl/fritzbox/12149-fritzbox-5690-xgs.html

Ik had hier niet eens opgelet, deze sfp modules zijn meegeleverd:

Ik heb de boel nu aangesloten via de wan aansluiting en dat werkt prima, feitelijk bied het in mijn situatie nul voordeel als ik de router aansluiten via een sfp module op het netwerk van KPN. Alles werkt hiernu weer zoals het dat deed met Ziggo en dat vind ik het belangrijkste, mijn prive netwerk is weer pico bello in orde en dat was de reden van de aanschaf.