Hallo,
Ik ben al sinds December 2023 klant en heb sindsdien ook meerdere pogingen gedaan om de Box 12 te gebruiken maar kom ik steeds terug op een probleem.
Toen ik de modem voor het eerst wilde gebruiken, kregen apparaten een maximale link snelheid van 54 Mbps en zag ik dat 802.11g (Wi-Fi 3) de maximale versie was die ondersteund werd door de modem. Met een speedtest was het duidelijk dat de Box 12 van de inkomende 1 Gigabit slechts 20 Mbit kon verwerken via Wi-Fi. Dit was op 2.4 GHz, desondanks dat 5 GHz leek ingeschakeld te zijn in de instellingen, was dit niet het geval. Zelfs na meerdere keren resetten kon ik geen verbinding maken met 5 GHz.
Omdat ik al wist dat er een nieuwe software beschikbaar was, heb ik mijn eigen router achter de modem geplaatst in de hoop dat de modem ooit nog een update zou krijgen. Uiteindelijk nadat ik geen voortgang zag na een paar weken heb ik de Box 12 er tussenuit gehaald en mijn router direct aangesloten op de NTU.
Vandaag heb ik opnieuw een poging gedaan en was er nog steeds geen sprake van een openstaande update voor mijn modem. Wi-Fi is ook nog steeds dramatisch. Op de gecombineerde 2.4 GHz en 5 GHz wordt nu wel gebruik gemaakt van Wi-Fi 6 maar kan er totaal geen verbinding gemaakt worden.
Een extra SSID aanmaken mbv Extra Wifi lukt wel, hiermee krijg ik een werkende 5 GHz verbinding met Wi-Fi 6 2x2 160 MHz (link snelheid was 2402 Mbps)Â maar krijg ik hooguit 30 Mbit (als het werkt, bij de eerste speedtest was de modem gecrasht..) up/down via welke speedtest website/server dan ook. Snelheid tussen lokale apparaten is hetzelfde verhaal (LAN<->Wi-Fi of Wi-FI<->Wi-Fi)Â .
Â
Extra informatie: De modem draait nog altijd de oude SGEJ1000060E. Ik heb/gebruik geen andere KPN producten (SuperWifi, TV, etc.), alleen de Box 12. Snelheid bekabeld is keurig 940/940. Router heb ik meerdere keren gereset. Met moderne apparaten getest (zowel Android (Samsung S20) als Windows 10/11 (Intel AX200 of AX211)). Niets aangesloten op de Box 12 tijdens het testen, alleen de WAN kabel naar de NTU. Abonnementsnelheid is 1 Gbit up/down via AON. Gebruikte kabels waren bijgeleverd met de modem en werken prima. Speedtest.net als apps (dus niet via browser) gebruikt op de Android en Windows apparaten.