Skip to main content
Beantwoord

Box 14 in combinatie met SuperWifi 2; welke poorten & aansluiting heb ik nodig?

• December 17, 2025
  • 5 reacties
  • 90 keer bekeken

Sinds vandaag heb ik een nieuw KPN abonnement met Box 14 (4Gig). De monteur heeft het aansluitpunt vervangen en voor zover werkt alles naar behoren (wifi vanuit de box + TV). 

Omdat ik nog in een verbouwing zit, heb ik de SW2 nog niet aangesloten. Ik heb hier nog een paar vragen over. Eerst even een schets van de aansluiting: modem & aansluitpunt zitten in de meterkast voor in het huis - ik heb overal in “huis” wifi, dus een extra SW2 in de woonkamer of op de eerste verdieping is niet nodig. Op termijn (hopelijk begin volgend jaar) is de aanbouw klaar, waar dan ook de nieuwe slaapkamer komt - hier moet een SW2 komen. Alles is overigens al klaar om met UTP aangesloten te worden (cat6a).

1. Werkt het modem (Box 14) als master?

Ik lees in andere topics dat dit wel zo is, mits de schotel de nieuwste update heeft. Ervaring leert echter dat een software update pushen op de SW2 niet altijd mogelijk is. Ik wil het liefst maar één SW2 nodig hebben (voor achter), en niet noodgedwongen een extra punt in de meterkast of woonkamer moeten aansluiten om de wifi functie van de Box 14 over te nemen.  

1. Op welke poort kan ik de SW2 het beste aansluiten?

Volgens de handleiding van de Box 14 zijn de poorten 10Gb & 2,5Gb uitsluitend te gebruiken bij een 4Gig abonnement (“De blauwe poort 10 Gig en groene poort 2.5 Gig zijn uitsluitend voor 4 Gig abonnementen. Dus controleer eerst je abonnement voordat je hierop aansluit.”). Ik zie niet de meerwaarde om een SW2 op de 10Gb of 2,5Gb aan te sluiten aangezien je deze snelheden via de wifi sowieso niet haalt, maar misschien zit hier een technisch verhaal achter waardoor het dan toch slim is. 

1. Wordt de Box 14 omgeruild als ik het abonnement aanpas? 

Ik heb overigens een 4Gig abonnement genomen om te “testen”, en omdat er toch geen prijsverschil zat bij het nieuwe abonnement (voor de eerste 6 maanden). Misschien dat een forum moderator hier antwoord op kan geven?

Mocht ik over 6 maanden een lager abonnement nemen, wordt er dan gedwongen een box 12 opgestuurd? Op zich is dit prima, er komt toch een switch erbij om de overige apparatuur op aan te sluiten (laptop op kantoor, IP camera's en zonnepanelen). Dit kan, denk ik, prima op een gele 1Gb poort. Links of rechtsom hou ik op de Box 14 altijd één gele 1Gb poort over en op de Box 12 is het sowieso geen probleem. 

Alvast dank voor het meedenken! 

Beste antwoord door Maja van KPN

Welkom hier ​@Christian1990, leuk dat je community gevonden hebt om je vragen te stellen 😊

Als je in snelheid terug gaat, mag je de Box 14 inderdaad gewoon houden.

Verder heb ik het vermoeden dat de uitleg hierover, vooral bedoeld is om duidelijk te maken dat je deze snelheid níét gaat halen, als je een abonnement hebt van 1Gb of minder. Ik ga even een balletje opgooien bij de partij die de handleiding geschreven heeft, met de vraag of dit wellicht duidelijker verwoord kan worden. 

5 reacties

• December 17, 2025

Ja de KPN Box 14 is master. Sluit de SuperWiFi nu maar vast aan, gewoon in de meterkast. Dan kan die vast updaten. Ergens in de komende weken.

Alle utp poorten van de KPN Box 14 zullen het gewoon altijd doen lijkt me. Ongeacht welk abonnementsnelheid je hebt afgesloten. 

De blauwe poort 10 Gig en groene poort 2.5 Gig zijn uitsluitend voor 4 Gig abonnementen. Dus controleer eerst je abonnement voordat je hierop aansluit.”

Dit lijkt me onzin.

Als je het abonnement omlaag zet naar bijvoorbeeld 200 mbit, dan mag je de KPN Box 14 gewoon houden. Hij word niet omgeruild.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 17, 2025

Van wat betreft de poorten, dat lijkt mij ook… het viel mij alleen op dat het expliciet wordt genoemd in de handleiding: Uitleg: lampjes, knoppen en poorten | KPN Box 14 | KPN Box ondersteuning

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 21, 2025

Welkom hier ​@Christian1990, leuk dat je community gevonden hebt om je vragen te stellen 😊

Als je in snelheid terug gaat, mag je de Box 14 inderdaad gewoon houden.

Verder heb ik het vermoeden dat de uitleg hierover, vooral bedoeld is om duidelijk te maken dat je deze snelheid níét gaat halen, als je een abonnement hebt van 1Gb of minder. Ik ga even een balletje opgooien bij de partij die de handleiding geschreven heeft, met de vraag of dit wellicht duidelijker verwoord kan worden. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 21, 2025

Ik denk ook dat dit aangepast moet worden ​@Maja van KPN, want intern gezien kan je ze gewoon gebruiken. Als je een NAS server hebt kan je gewoon met 2.5 gigabit daarheen schrijven als je interne netwerk alles ondersteund. Alleen naar buiten toe haal je die snelheid niet.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 21, 2025

Klopt helemaal ​@bnh, het is niet optimaal verwoord!