Skip to main content
Antwoord

Box 14 modem herstart uit zichzelf, powerlampje brandt paars, en verliest internet snelheid

• August 18, 2025
  • 5 reacties
  • 95 keer bekeken

Hoi allen,

Ik ben geen techneut, maar ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. In het kort:

• Ik heb 4gb glasvezel via KPN sinds 2 weken
  • Monteur langsgeweest om 1) ISP(?) van aansluitpunt opnieuw aan te zetten 2) de net ontvangen box 14 te vervangen omdat deze niet met de wifi verbindt
  • Power knop 2de box 14 brandt meestal constant paars
  • Box 14 herstart vanuit zichzelf: soms 3x achter elkaar, soms 1x per uur, soms uren lang niet
  • Wanneer box 14 herstart geen internet, lampjes branden niet, en duurt ongeveer halve minuut
  • Internet via wifi soms langzamer (700 mbps) of heel langzaam (40 mbps), maar na het herstarten van de modem binnen half uur weer rond de 1500 mbps

Langer:

Sinds 2 weken overgestapt van Ziggo naar KPN vanwege bekabeling problemen. Alles zelf aangesloten, maar internet werkte niet (groen lampje aansluitpunt Connection knipperde). Klantservice gebeld (eerste keer) en monteur langsgekomen die de ISP(?) opnieuw had aangezet en heeft toen ook mijn mijn nieuwe Box 14 vervangen (verbond niet met de wifi).

Internet werkt zonder problemen voor 2 dagen. Daarna begon de het lampje van Power van de Box 14 constant paars te branden. De Box 14 begon zichzelf te herstarten vanuit het niets, soms 3x achter elkaar. Langzaam internet (rond de 40 mbps). Klantservice gebeld (tweede keer) en alle kabels er opnieuw in gedaan, reset via de app, reset via het knopje op box 14, stroom eraf gehaald, etc. Na ongeveer een uur herstart de modem zich weer. Daarna geen problemen meer.

Volgende dag herstart de modem zichzelf weer vanuit het niets en power blijft daarna weer paars branden. Internet is langzamer dan normaal (700 mbps via wifi ipv 1500 mbps). De modem zelf weer herstart via de KPN app. Klantservice vandaag gebeld (derde keer) en uitgelegd dat ik nog steeds problemen ondervind met de box 14. Voor nu kan er niks gedaan worden, omdat op het moment dat ik belde geen problemen ondervond. Kon misschien aan de stroomkabel van de box 14 liggen, maar deze kan niet worden opgestuurd om te vervangen.

Mijn vraag: wat is er mis en wat kan ik doen? Ik denk zelf dat er iets mis is de box 14, niet met “het internet” zelf. 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord door bnh

Ik heb de Glasvezel XGS-PON. Overigens nu weer 200 mbps ipv 1500 mbps via de wifi.

Je kan alleen maar een V14 krijgen als je XGS-PON hebt, daarom was de vraag ook welk merk je ONT is. Genexis Of Nokia?

En zou je ook eens willen inloggen op de V14 en de modem Speedtest willen die via het modem software zelf?

5 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 18, 2025

Klinkt mij als een Genexis ONT, heb je deze toevallig?

Ik heb de Glasvezel XGS-PON. Overigens nu weer 200 mbps ipv 1500 mbps via de wifi.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • Antwoord
  • August 19, 2025

Je kan alleen maar een V14 krijgen als je XGS-PON hebt, daarom was de vraag ook welk merk je ONT is. Genexis Of Nokia?

En zou je ook eens willen inloggen op de V14 en de modem Speedtest willen die via het modem software zelf?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@OngelukMetProviders en welkom bij de KPN Community! Fijn dat je al wat hulp hebt gehad.
Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden op de vragen hierboven. Is het inmiddels gelukt om dit uit te zoeken en de speedtest via het modem zelf te doen? 

Hi ​@OngelukMetProviders en welkom bij de KPN Community! Fijn dat je al wat hulp hebt gehad.
Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden op de vragen hierboven. Is het inmiddels gelukt om dit uit te zoeken en de speedtest via het modem zelf te doen? 

Bedankt voor de reacties. Ik had de modem nogmaals herstart vorige week. Ik heb het internet sindsdien gemonitord en heb zover ik heb gemerkt geen internetproblemen meer gehad.

Het merk van de ONT kan ik niet achterhalen zolang ik het kastje er niet vanaf haal (volgens mij). Nu ik geen internetproblemen ervaar durf ik het kastje niet aan te raken. Ben blij dat ik eindelijk normaal internet heb. Voor nu is het merk dus even een raadsel.

De speedtesten via de modem zelf zitten rond de 4000 mbps download en 3200 upload. Dit is wel een moment opname van nu dus ik zou het opnieuw op deze manier moeten testen wanneer ik weer internetproblemen ervaar (hopelijk niet natuurlijk). De vorige internetsnelheid testen had ik via meerdere platforms gedaan (waaronder de online speedtest via de KPN website zelf en gaven allen lagere snelheden aan). De internetspeed test via de KPN website zelf geeft nu overigens 1100 mbps aan.