Skip to main content
Vraag

Box 14 vervangen door FRITZ!Box 7590AX (max 1 Gbit/s) is de 5590 Fiber XGS-PON een beter idee?

• 21 maart 2025
  • 30 reacties
  • 189 keer bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2334 reacties
  • 23 maart 2025
gensnet schreef:
joey92 schreef:
gensnet schreef:

> nieuwe Fritzbox 4690…...

Even een correctie. Dat is een FRITZ!Box 5690 XGS. Een FRITZ!Box 4690 bestaat niet. Maar de FRITZ!Box 5690 XGS komt er nooit (heeft zich ontpopt als fantoom) omdat AVM zich nu geconcentreerd heeft op de FRITZ!Box 5690 PRO.

zeker weten dat de Fritzbox 4690 wel degelijk bestaat.

AVM heeft zelf de product pagina al online staan zelfs:

https://fritz.com/produkte/fritzbox/fritzbox-4690/

Die is nog zo nieuw dat hij alleen nog maar op de Duitse website van AVM staat. Op de Nederlandse website staat hij niet en op tweakers ook niet. Het is een “tussen” router met één 10 Gbit/s WAN-poort en één LAN1-poort. De andere drie zijn 2.5 Gbit/s LAN-poorten. Heeft weliswaar wifi 7 maar kun je NIET op VDSL èn rechtstreeks op glasvezel aansluiten. Alleen aan te sluiten via de FTU. Het apparaat is voor de adviesprijs van € 319,-- te koop.

Maar hij bestaat dus wel :P

Ik denk dat de 4690 een uitstekende router is voor een gemiddeld huishouden. Met de twee 10 Gigabit-poorten is een fiber-aansluiting niet langer nodig op de Fritz!box in Nederland. Als AVM ook losse VLAN's en meerdere WiFi-netwerken zou ondersteunen, zouden ze een stuk interessanter worden.

• 3346 reacties
  • 23 maart 2025
bnh schreef:

Ik denk dat de 4690 een uitstekende router is voor een gemiddeld huishouden. Met de twee 10 Gigabit-poorten is een fiber-aansluiting niet langer nodig op de Fritz!box in Nederland. Als AVM ook losse VLAN's en meerdere WiFi-netwerken zou ondersteunen, zouden ze een stuk interessanter worden.

Nou ... niet "gemiddeld" huishouden. Een gemiddeld huishouden heeft aan 1 gbit al veel meer dan genoeg. 

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 23 maart 2025
Marlon92 schreef:
bnh schreef:

Nou ... niet "gemiddeld" huishouden. Een gemiddeld huishouden heeft aan 1 gbit al veel meer dan genoeg. 

Ik denk dat dat voor 98,5% van de huishoudens geldt.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2334 reacties
  • 23 maart 2025
Marlon92 schreef:
bnh schreef:

Ik spreek ook over het gemiddelde huishouden dat een eigen modem wil met meer dan 1 gigabit, het betreft ook een 4 gigabit topic.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 766 reacties
  • 24 maart 2025
bnh schreef:
gensnet schreef:
joey92 schreef:
gensnet schreef:

> nieuwe Fritzbox 4690…...

Even een correctie. Dat is een FRITZ!Box 5690 XGS. Een FRITZ!Box 4690 bestaat niet. Maar de FRITZ!Box 5690 XGS komt er nooit (heeft zich ontpopt als fantoom) omdat AVM zich nu geconcentreerd heeft op de FRITZ!Box 5690 PRO.

zeker weten dat de Fritzbox 4690 wel degelijk bestaat.

AVM heeft zelf de product pagina al online staan zelfs:

https://fritz.com/produkte/fritzbox/fritzbox-4690/

Die is nog zo nieuw dat hij alleen nog maar op de Duitse website van AVM staat. Op de Nederlandse website staat hij niet en op tweakers ook niet. Het is een “tussen” router met één 10 Gbit/s WAN-poort en één LAN1-poort. De andere drie zijn 2.5 Gbit/s LAN-poorten. Heeft weliswaar wifi 7 maar kun je NIET op VDSL èn rechtstreeks op glasvezel aansluiten. Alleen aan te sluiten via de FTU. Het apparaat is voor de adviesprijs van € 319,-- te koop.

Maar hij bestaat dus wel :P

> is een fiber-aansluiting niet langer nodig op de Fritz!box in Nederland.

Dat klopt in zoverre dat alleen een FRITZ!Box met een WAN-poort altijd via de ONT/FTU op glasvezel moet worden aangesloten. Op alle andere aansluitingen VDSL of rechstreeks op glasvezel werkt hij niet.

Reageer