Skip to main content

Hallo een kennis van mij ook een KPN klant heeft via marktplaats een box 12 modem gekocht.

Hij heeft heeft hem thuis aangesloten en werkt goed zijn vraag is krijgt hij nu toch de updates?

Omdat hij eigenlijk een V1O modem heeft gekregen toen hij klant werd bij KPN.

Hallo een kennis van mij ook een KPN klant heeft via marktplaats een box 12 modem gekocht.

Hij heeft heeft hem thuis aangesloten en werkt goed zijn vraag is krijgt hij nu toch de updates?

Omdat hij eigenlijk een V1O modem heeft gekregen toen hij klant werd bij KPN.

Officieel mag dit niet verkocht worden want het is eigendom van KPN, maar goed u bent de koper dus geen zorgen
Het systeem detecteert gewoon het modem, zodra hij aan de beurt is wordt het modem gewoon geüpdatet.


Jij bent die 'kennis’ dus @duin , die er niet voor uit wil komen dat hij deze illegaal heeft gekocht op marktplaats 😎


Dankjewel voor de reacties! nee ben blij en tevreden met mijn V10.😄


Als die kennis nog op koperdraad zit is het mogelijk pairbonding. De Box12 ondersteunt dat niet, de v10 wel. Trouwens, ik zou voorlopig mijn v10 niet kwijt willen. De Box12 heeft nog te veel 'dingetjes'. Volg dit forum maar.

En apparatuur in bruikleen van kpn mag natuurlijk nooit doorverkocht worden. Als een klant het niet meer gebruikt dan zal het retour naar kpn moeten. En niet verkocht (...) via Marktplaats o.i.d.


Jij bent die 'kennis’ dus @duin , die er niet voor uit wil komen dat hij deze illegaal heeft gekocht op marktplaats 😎

Ach, zolang kpn er kennelijk geen probleem mee heeft dat er via diverse kanalen druk wordt gehandeld in diverse gloednieuwe apparatuur, dat normaal is aan te sluiten en vervolgens probleemloos werkt, wie zijn wij dan om daar een oordeel over te vellen? 

Op Koningsdag stond op een vrijmarkt in Den Haag een kraam met volop keuze. De V10, Box 12 en 14, Arris VIP 5202, de TV+ Box, afstandsbedieningen, switches, superwifi’s, DVS… Alles nieuw, in originele verpakkingen voor spotprijzen en in grote hoeveelheden. Dit is dus geen abonnee die niet-geretourneerde apparatuur van de hand doet, maar een handelaar, die op de een of andere manier aan zijn handel komt.

Het zal publiekelijk nooit erkend worden maar als een abonnee door de aankoop van nieuwe apparatuur via niet officiële kanalen, daardoor abonnee blijft, is dat natuurlijk win-win …


Jij bent die 'kennis’ dus @duin , die er niet voor uit wil komen dat hij deze illegaal heeft gekocht op marktplaats 😎

Als koper hoef je geen voorwaarden van KPN te lezen, dus je koop legaal een modem. Hetzelfde geldt ook als ik b.v. een Tesla Cybertruck nu tweedehands koop. Deze is verboden voor verkopen binnen 1. jaar. Maar dat zegt niet dat ik illegaal bezig ben.


@TDN is dat zo? Eigenlijk op al kpn haar apparaten staat dat de klant geen eigenaar is dus lijkt het me logisch dat je weet dat het heling is als koper. Niks algemene voorwaarde maar het staat direct op het device zelf.

 


@Ik_Combineer De fabrikanten mogen alle soorten stickers op hun apparaten plakken, dat zegt niet over de rechtmatigheden van de teksten erop. Vroeger hebben we ook zulke sticker "Warranty Void if Removed”, maar bij rechtbanken worden fabrikanten gedwongen ook garantie te verlenen indien het kan niet bewezen worden dat de gebruikers het moedwillig doen.


@TDN is dat zo? Eigenlijk op al kpn haar apparaten staat dat de klant geen eigenaar is dus lijkt het me logisch dat je weet dat het heling is als koper. Niks algemene voorwaarde maar het staat direct op het device zelf.

 

Leuk, zo’n stickertje maar dat verklaart nog niet hoe het dan mogelijk is dat handelaren verzekerd zijn van constante aanvoer. En dat elders verkregen apparatuur niet zou werken. 

Wat als het modem van de kennis van @duin defect raakt en vervangen moet worden? Krijgt hij/zij een reprimande omdat uit de systemen blijkt, dat er een niet langs de officiële weg verkregen modem is aangesloten? Gaat er ergens een belletje rinkelen als dat modem of een ‘gekochte’ TV-ontvanger bij de retouren binnenkomt? 

Aangezien de ‘gekochte’ modems en TV-ontvangers normaal werken en meelopen in de updates, zou je denken dat het tegengaan van handel in apparatuur voor kpn geen enkele prioriteit heeft.

Verder: in juridische zin is er sprake van heling als goederen worden verhandeld of gekocht, die door een misdrijf zijn verkregen. Alleen dat stickertje zegt dus helemaal niets over ‘heling’.


Jij bent die 'kennis’ dus @duin , die er niet voor uit wil komen dat hij deze illegaal heeft gekocht op marktplaats 😎

Het zal publiekelijk nooit erkend worden maar als een abonnee door de aankoop van nieuwe apparatuur via niet officiële kanalen, daardoor abonnee blijft, is dat natuurlijk win-win …

Idd, het zal hier ook altijd ontkent. Er kritisch over zijn levert je ook al snel een waarschuwing op. 

Wel een leuk onderwerp voor een tv programma, om dit eens tot op de bodem uit te zoeken. Waarom deze handel gewoon al jarenlang in stand wordt gehouden en welke rol KPN hier zelf in heeft. 


Jij bent die 'kennis’ dus @duin , die er niet voor uit wil komen dat hij deze illegaal heeft gekocht op marktplaats 😎

Hij is niet illegaal "gekocht" maar illegaal "verkocht".

Het zijn maar een paar lettertjes maar juridisch gezien best een groot verschil.


HI @duin, welkom hier. Fijn om te zien dat je al goed op weg bent geholpen. Technisch gezien wordt de modem wel herkend. Wat nog wel een issue kan zijn is dat niet alle modems alle verbindingen ondersteunen, wat hier ook eerder is aangegeven. Verder hebben we het ook liever niet dat klanten de leenapparatuur verkopen, in verband met de garantie, service en ook nog eens administratieve rompslomp. 


HI @duin, welkom hier. Fijn om te zien dat je al goed op weg bent geholpen. Technisch gezien wordt de modem wel herkend. Wat nog wel een issue kan zijn is dat niet alle modems alle verbindingen ondersteunen, wat hier ook eerder is aangegeven. Verder hebben we het ook liever niet dat klanten de leenapparatuur verkopen, in verband met de garantie, service en ook nog eens administratieve rompslomp. 

Maar als het kopen dus wel gewoon mag, dan koop je toch voor een paar tientjes een extra tv ontvanger ipv van daar maandelijks voor te gaan betalen. Apparatuur wordt dus gewoon herkent en geüpdate. 


j3roentje schreef:

Maar als het kopen dus wel gewoon mag, dan koop je toch voor een paar tientjes een extra tv ontvanger ipv van daar maandelijks voor te gaan betalen. Apparatuur wordt dus gewoon herkent en geüpdate. 

Alleen betaal je bij KPN niet voor die TV ontvanger maar om met die TV ontvanger via KPN televisie te mogen kijken. KPN is dus gerechtigd om voor zo'n gekochte TV ontvanger alsnog €5,- per maand in rekening te brengen.


j3roentje schreef:

Maar als het kopen dus wel gewoon mag, dan koop je toch voor een paar tientjes een extra tv ontvanger ipv van daar maandelijks voor te gaan betalen. Apparatuur wordt dus gewoon herkent en geüpdate. 

Alleen betaal je bij KPN niet voor die TV ontvanger maar om met die TV ontvanger via KPN televisie te mogen kijken. KPN is dus gerechtigd om voor zo'n gekochte TV ontvanger alsnog €5,- per maand in rekening te brengen.

Maar je betaalt toch al voor de TV service met de eerste ontvanger, dus de service is al aanwezig?

Als je via de (tv) app kijkt zit er toch ook geen limiet aan? Je betaalt voor de dienst tv kijken. 


HI @duin, welkom hier. Fijn om te zien dat je al goed op weg bent geholpen. Technisch gezien wordt de modem wel herkend. Wat nog wel een issue kan zijn is dat niet alle modems alle verbindingen ondersteunen, wat hier ook eerder is aangegeven. Verder hebben we het ook liever niet dat klanten de leenapparatuur verkopen, in verband met de garantie, service en ook nog eens administratieve rompslomp. 

Het lijkt me sterk, dat de ‘klanten’ op Marktplaats en op markten met volle kramen, abonnees zijn die hun leenapparatuur niet gebruiken maar verkopen. Tenzij er ‘klanten’ zijn, die onbeperkt modems, tv ontvangers, switches en afstandsbedieningen kunnen bestellen en opgestuurd krijgen. 


j3roentje schreef:

Maar als het kopen dus wel gewoon mag, dan koop je toch voor een paar tientjes een extra tv ontvanger ipv van daar maandelijks voor te gaan betalen. Apparatuur wordt dus gewoon herkent en geüpdate. 

Alleen betaal je bij KPN niet voor die TV ontvanger maar om met die TV ontvanger via KPN televisie te mogen kijken. KPN is dus gerechtigd om voor zo'n gekochte TV ontvanger alsnog €5,- per maand in rekening te brengen.

Als een abonnee een TV ontvanger via ‘derden’ aanschaft ter verkrijging van een recenter type, lijkt het me sterk dat er € 5,- extra per maand in rekening wordt gebracht. Het lijkt me namelijk niet, dat in de klant database is opgenomen, welke apparatuur de klant geleverd heeft gekregen. 

Daarnaast kan ik me ook niet voorstellen, dat kpn de thuisnetwerken van alle abonnees constant actief monitort om te zien hoeveel en welke tv ontvangers er zijn aangesloten. 


Als een abonnee een TV ontvanger via ‘derden’ aanschaft ter verkrijging van een recenter type, lijkt het me sterk dat er € 5,- extra per maand in rekening wordt gebracht. Het lijkt me namelijk niet, dat in de klant database is opgenomen, welke apparatuur de klant geleverd heeft gekregen. 

Zeker wel. KPN weet precies werk modem en welke tv ontvangers elke klant gekregen heeft. 

Daarnaast kan ik me ook niet voorstellen, dat kpn de thuisnetwerken van alle abonnees constant actief monitort om te zien hoeveel en welke tv ontvangers er zijn aangesloten. 

Hoeft ook helemaal niet. Bij het eerste gebruik van een tv ontvanger moet het abonnementsnummer en pincode ingevoerd worden. Vervolgens meld deze tv ontvanger zich aan bij KPN met daarbij ook zijn eigen unieke serienummer. Zo doende weet KPN precies welke en hoeveel tv ontvangers elke klant heeft.


HI @duin, welkom hier. Fijn om te zien dat je al goed op weg bent geholpen. Technisch gezien wordt de modem wel herkend. Wat nog wel een issue kan zijn is dat niet alle modems alle verbindingen ondersteunen, wat hier ook eerder is aangegeven. Verder hebben we het ook liever niet dat klanten de leenapparatuur verkopen, in verband met de garantie, service en ook nog eens administratieve rompslomp. 

Veel te braaf antwoord van KPN. KPN had moeten schrijven het is verboden om leenapparatuur te verkopen i.p.v. te schrijven we hebben liever niet dat.....

 


De discussie over tv ontvangers activeren kunnen we stoppen. Dit gaat niet en wordt geblokkeerd. Zoals @Nick83 zegt moet je tv ontvangers registreren en kan je er niet een bij doen als je al het maximale van je abonnement hebt bereikt. En KPN kan precies zien welke ontvangers jij op dit moment hebt. Als we een ontvanger willen inwisselen i.v.m. een defect zullen we de oude ook uit het abonnement moeten halen.


Als een abonnee een TV ontvanger via ‘derden’ aanschaft ter verkrijging van een recenter type, lijkt het me sterk dat er € 5,- extra per maand in rekening wordt gebracht. Het lijkt me namelijk niet, dat in de klant database is opgenomen, welke apparatuur de klant geleverd heeft gekregen. 

Zeker wel. KPN weet precies werk modem en welke tv ontvangers elke klant gekregen heeft. 

Daarnaast kan ik me ook niet voorstellen, dat kpn de thuisnetwerken van alle abonnees constant actief monitort om te zien hoeveel en welke tv ontvangers er zijn aangesloten. 

Hoeft ook helemaal niet. Bij het eerste gebruik van een tv ontvanger moet het abonnementsnummer en pincode ingevoerd worden. Vervolgens meld deze tv ontvanger zich aan bij KPN met daarbij ook zijn eigen unieke serienummer. Zo doende weet KPN precies welke en hoeveel tv ontvangers elke klant heeft.

Bij het eerste gebruik moet inderdaad het abonnementsnummer met pincode worden ingevoerd, maar of het type en serienummer van ontvanger dan in een database aan de abonnee wordt gekoppeld? Dat denk ik dus niet. Als dat wel zo zou zijn, waarom moet de abonnee dan zélf actie ondernemen om niet meer ondersteunde tv-ontvangers te vervangen? Dan kpn die toch zélf toesturen? Dat kan geheel geautomatiseerd, als bekend is welke en hoeveel ontvangers de desbetreffende abonnee heeft.

En uit ervaring weet ik, dat bij het verzoek een defecte ontvanger te vervangen, er wordt gevraagd naar het type en het serienummer van de desbetreffende ontvanger. Kennelijk weet kpn dus niet welke ontvanger de klant heeft en het serienummer daarvan.


De discussie over tv ontvangers activeren kunnen we stoppen. Dit gaat niet en wordt geblokkeerd. Zoals @Nick83 zegt moet je tv ontvangers registreren en kan je er niet een bij doen als je al het maximale van je abonnement hebt bereikt.
 

Maar wat als het maximale van het abonnement nog niet is bereikt? Als een abonnee de ene die in bruikleen is ontvangen aanmeldt en een tweede die niet via het officiële circuit is verkregen?

 


De discussie over tv ontvangers activeren kunnen we stoppen. Dit gaat niet en wordt geblokkeerd. Zoals @Nick83 zegt moet je tv ontvangers registreren en kan je er niet een bij doen als je al het maximale van je abonnement hebt bereikt.
 

Maar wat als het maximale van het abonnement nog niet is bereikt? Als een abonnee de ene die in bruikleen is ontvangen aanmeldt en een tweede die niet via het officiële circuit is verkregen?

 

Die werkt gewoon tot het maximum is bereikt, waarom denk je dat deze handel zo levendig is. 


Veel te braaf antwoord van KPN. KPN had moeten schrijven het is verboden om leenapparatuur te verkopen i.p.v. te schrijven we hebben liever niet dat.....

KPN maakt nog altijd zelf hun beleid, dus dat is aan hun.

 

De discussie over tv ontvangers activeren kunnen we stoppen. Dit gaat niet en wordt geblokkeerd. Zoals @Nick83 zegt moet je tv ontvangers registreren en kan je er niet een bij doen als je al het maximale van je abonnement hebt bereikt. En KPN kan precies zien welke ontvangers jij op dit moment hebt. Als we een ontvanger willen inwisselen i.v.m. een defect zullen we de oude ook uit het abonnement moeten halen.

Ja ik had begrepen dat alleen KPN deze kan restten, althans bij de TV+ Box.


De discussie over tv ontvangers activeren kunnen we stoppen. Dit gaat niet en wordt geblokkeerd. Zoals @Nick83 zegt moet je tv ontvangers registreren en kan je er niet een bij doen als je al het maximale van je abonnement hebt bereikt.

Maar wat als het maximale van het abonnement nog niet is bereikt? Als een abonnee de ene die in bruikleen is ontvangen aanmeldt en een tweede die niet via het officiële circuit is verkregen?

Die werkt gewoon tot het maximum is bereikt, waarom denk je dat deze handel zo levendig is. 

En KPN zou deze, bij het aanmelden van een gekochte TV ontvanger, in het abonnement op kunnen nemen en €5,- per maand extra in rekening kunnen gaan brengen. Contractueel is ze daartoe gerechtigd.

De praktijk is weerbarstiger maar KPN kan exact zien hoeveel TV ontvangers er bij de abonnee in gebruik zijn en kan dus actie ondernemen als dat aantal hoger is dan het gecontracteerde aantal.


Reageer