Skip to main content
Antwoord

Box12 ssid wijziging na firmware update

• December 3, 2024
  • 4 reacties
  • 92 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+9

Vanmorgen een onaangename verrassing: al mijn devices waren de verbinding kwijt met mijn draadloze netwerk. Ik merkte dat als eerste aan mijn thermostaat die aangaf geen verbinding meer te hebben.

Troubleshooting gestart:

Conclusie is dat mijn SSID niet meer zichtbaar was. Eerst modem herstart zonder resultaat. Toen laptop met kabel aan de modem gehangen en ingelogd in Box12.

Log bekeken:

03.12.2024 06:05:59    Info    WIFI    
WLAN password has been changed (VRV95171A73F1).
03.12.2024 06:05:59    Info    WIFI    
Wi-Fi WLAN SSID (<mijn originele SSID>) has been changed

01.01.2020 01:00:16    Info    SYS    
The Modem has successfully powered up
03.12.2024 06:06:27    Info    WIFI    
Channel: (11/1) Channel Hopping initiated/Manually initiated

03.12.2024 07:29:57    Info    SYS    
The Modem is installing a firmware update

01.01.2020 01:00:17    Info    SYS    
The Modem has successfully powered up

Kennelijk is er een firmware update geweest, maar wel na wijziging van SSID. Ik zie echter nog altijd dezelfde firmware. Maar wat vervelender is: de SSID heeft een wijziging gekregen naar VRV95171A73F1 (op dat tijdstip sliep ik nog en er was ook geen inlogpoging gedaan zie ik in de log) inclusief een ander wachtwoord. Tevens in het guest netwerk disabled. Gek genoeg is het wachtwoord hiervan niet gewijzigd.

Dat was in ieder geval de verklaring dat al mijn devices de verbinding kwijt waren.

Voor de zekerheid de log van afgelopen nacht bekeken: geen vreemde login pogingen geweest en gisteravond laat was er nog geen enkel probleem. Al mijn aanpassingen in het netwerk (zoals de bandbreedte en kanaal) waren nog exact zoals ik het handmatig had ingesteld.

Uiteindelijk heb ik mijn SSID weer omgezet naar <mijn originele SSID> met bijhorende wachtwoord. Tevens guest netwerk enabled (had nog het originele door mij gekozen wachtwoord).

Inmiddels heb ik alle devices weer verbonden en ben ik met wat vertraging aan het werk gegaan maar heel handig is dat niet KPN :-)

Kan iemand van KPN bevestigen dat dit spontaan kan gebeuren? En nog beter: als dit een fout is geweest: wellicht handig om maatregelen te nemen om dit te voorkomen. Als dit bij een digibeet aan de hand is, dan zal de desk zeker meldingen gaan krijgen als dit een massa update is.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Ik denk dat je gelijk hebt ​@Erwin van KPN maar ik heb overigens geen sms gehad dat er onderhoud zou zijn. Een collega wel en daar ging het ook mis met de settings. Het zou niet moeten kunnen maar de log laat zien dat de SSID en wachtwoord toch echt was aangepast.

Nu kan ik dat prima troubleshooten en weer oplossen dus geen drama. Maar kan me voorstellen dat minder technische klanten de helpdesk moeten gaan bellen.

Zeker heb ik zin om de update te forceren maar de komende dagen heb ik veel overwerk vanuit huis helaas. Moet dus even een strategisch momentje kiezen om het risico op reis naar kantoor in de avond te voorkomen 😅

Wellicht kan je de log toch even melden bij het uitrolteam zodat ze zien dat settings soms echt wijzigen.

Komt goed ergens komende week (en fijn dat er begonnen is met de uitrol) 😀

Ik heb contact met een paar van de developers en ze zijn op de hoogte.  Na een kijkje in de keuken over hoe zo'n update script werkt en waar ze allemaal rekening mee moeten houden is het wel begrijpelijk dat het lang niet altijd goed gaat.   

Misschien ter geruststelling.  De nieuwe firmware is volledig anders en beter afgestemd om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen:

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Roy74 .  Uitval (met name 's snachts tijdens onderhoud ) kan .  Maar dan gaan je settings niet verloren.

Ik krijg het idee dat dit een poging is geweest om je box12 te updaten.  Die blijkbaar niet gelukt is. 

Heb je tijd en zin om een dezer dagen een factory default te doen? Dan komt ie (met wat geluk) alsnog binnen. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 5, 2024

Ik denk dat je gelijk hebt ​@Erwin van KPN maar ik heb overigens geen sms gehad dat er onderhoud zou zijn. Een collega wel en daar ging het ook mis met de settings. Het zou niet moeten kunnen maar de log laat zien dat de SSID en wachtwoord toch echt was aangepast.

Nu kan ik dat prima troubleshooten en weer oplossen dus geen drama. Maar kan me voorstellen dat minder technische klanten de helpdesk moeten gaan bellen.

Zeker heb ik zin om de update te forceren maar de komende dagen heb ik veel overwerk vanuit huis helaas. Moet dus even een strategisch momentje kiezen om het risico op reis naar kantoor in de avond te voorkomen 😅

Wellicht kan je de log toch even melden bij het uitrolteam zodat ze zien dat settings soms echt wijzigen.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 6, 2024

Ik heb contact met een paar van de developers en ze zijn op de hoogte.  Na een kijkje in de keuken over hoe zo'n update script werkt en waar ze allemaal rekening mee moeten houden is het wel begrijpelijk dat het lang niet altijd goed gaat.   

Misschien ter geruststelling.  De nieuwe firmware is volledig anders en beter afgestemd om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen:

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 13, 2024

Sorry voor de late reactie ​@Erwin van KPN en bedankt voor het informeren van mij over het kijkje in de keuken. Fijn dat er bevestiging is dat het soms ook gewoon niet goed gaat. Dat is beter dan het bagatelliseren van problemen. Ik schat in dat de nieuwe firmware voor een stuk vereenvoudiging gaat zorgen bij het onderhoud van alle modems die momenteel in support zijn. Dat is goed nieuws.

Dat er her en der wat schade is bij de uitrol is me wel duidelijk. Vooral voor klanten die de schade niet zelf kunnen oplossen is dat geen goede zaak. Iets met NPS kuch*

Maar de reis naar verbetering is gestart en daar ben ik als klant blij mee. Nu nog even een momentje prikken om naar factory default te gaan zodat ik ook over ga.