Goeiedag,
Ik bekijk al een tijdje berichten met min of meer dezelfde klachten als de mijne, maar zie daar geen oplossingen die voor mij werken. Na een paar maandjes ‘lurken’ dus toch een hulpvraag van mijn kant - het is me namelijk eindelijk gelukt om de logs te bereiken. Het gaat om twee problemen met de kpn-box 12, waarbij de ene de andere niet makkelijker maakt.
Ten eerste is de GUI van de modem erg traag; ik vind het eigenlijk niet werkbaar. Het is daarom ook moeilijk om het probleem via de GUI op te lossen. Meestal valt de modem al uit voor ik bij de gewenste pagina ben. Inloggen in de modem (bedraad) duurt gemiddeld 8 minuten; elke klik duurt 50 seconden tot 2 minuten.
Het tweede probleem is dat internet ongeveer elke 5 a 10 minuten uitvalt. Of eigenlijk: de modem lijkt compleet uit te vallen, want de lampjes gaan uit en beginnen vervolgens onmiddellijk weer met opstarten. Dit gebeurt meestal in periodes van één of twee weken, en is nu een aantal keer gebeurd sinds ik ben per glasvezel aangesloten bij KPN (maart 2024). Bij Ziggo heb ik nooit dit soort problemen ervaren, al heb ik hun modem in bridgemodus gezet om een eigen router te gebruiken.
Voor de duidelijkheid: de problemen zijn zowel bekabeld als over wifi.
Wat heb ik geprobeerd?
- Hulpdocumenten (wizards) KPN doorgelopen - er lijkt geen sprake van een kpn-storing
- Forum afgezocht voor adviezen
- Softe reset (een keer of 40)
- Factory reset (aantal keren)
- Bellen met de klantenservice; deze aardige mevrouw zette mijn hulpvraag door naar iemand met veel ervaring en aan de hand van zijn advies stuurde KPN een nieuwe stroomadapter, wat helaas niet mocht baten.
- KPN zag extern geen problemen
- Glasvezelbox soft resets
- Stekkerblok gecheckt; zonder stekkerblok geprobeerd
Het is me vandaag gelukt om tot de logs te komen voordat internet weer uitviel en heb twee screenshots kunnen maken. Wat me opvalt is dat de modem even denkt dat het 2020 is voordat hij weer naar 2025 schiet. Maar misschien is dit normaal gedrag voor modems. Ik ben technisch aangelegd, maar wat netwerkapparatuur betreft heb ik een blinde vlek.

Is hier iets uit op te maken over hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen?
Randinformatie
Verder heb ik Unraid draaien op een server met o.a. nextcloud en home assistant. De problemen begonnen al voordat ik home assistant uberhaupt draaide, maar ik probeer daarmee het netwerk te ontzien. Het wegvallende internet heeft er wel voor gezorgd dat klanten niet op mijn server konden komen, wat wel pijnlijk was.
Met deze setup heb ik jarenlang goed kunnen werken toen ik nog bij Ziggo zat aangesloten. Ik heb toen hun modem in bridge gezet om mijn eigen router te kunnen gebruiken, een vrij eenvoudige Orbi RBR20 met een aantal satellieten. Dat lijkt me alleen moeilijk te reproduceren in deze opstelling, met glasvezel van KPN.
Toch heb ik sterk het vermoeden dat het aan de KPN-box ligt en ik ben er inmiddels iets te moe en te verdrietig van om nog lang te troubleshooten. Een nieuwe box zou natuurlijk ook een optie zijn, maar dat lijkt me niet iets dat KPN zomaar zal aanbieden.
Wat ik overweeg
- Een Fritzbox lenen of een beter apparaat kopen (Unifi of Fritz). Het lijkt wel echt aan de router te liggen.
- KPN TV overboord gooien en met mijn oude Orbi iets proberen - maar dat lijkt me niet heel eenvoudig. Een voordeel is wel: minder e-waste.
- Als laatste resort: overstappen naar een andere provider. Maar liever niet, want dat is zeker met een lopend contract wel gedoe. Bovendien wil ik kpn graag een ‘kans’ geven.
Heeft iemand een advies? Herkent iemand dit probleem of is er in de logs een duidelijk probleem te zien?
Je hulp is zeer welkom! Bedankt alvast.