Ik bekijk al een tijdje berichten met min of meer dezelfde klachten als de mijne, maar zie daar geen oplossingen die voor mij werken. Na een paar maandjes ‘lurken’ dus toch een hulpvraag van mijn kant - het is me namelijk eindelijk gelukt om de logs te bereiken. Het gaat om twee problemen met de kpn-box 12, waarbij de ene de andere niet makkelijker maakt.
Ten eerste is de GUI van de modem erg traag; ik vind het eigenlijk niet werkbaar. Het is daarom ook moeilijk om het probleem via de GUI op te lossen. Meestal valt de modem al uit voor ik bij de gewenste pagina ben. Inloggen in de modem (bedraad) duurt gemiddeld 8 minuten; elke klik duurt 50 seconden tot 2 minuten.
Het tweede probleem is dat internet ongeveer elke 5 a 10 minuten uitvalt. Of eigenlijk: de modem lijkt compleet uit te vallen, want de lampjes gaan uit en beginnen vervolgens onmiddellijk weer met opstarten. Dit gebeurt meestal in periodes van één of twee weken, en is nu een aantal keer gebeurd sinds ik ben per glasvezel aangesloten bij KPN (maart 2024). Bij Ziggo heb ik nooit dit soort problemen ervaren, al heb ik hun modem in bridgemodus gezet om een eigen router te gebruiken.
Voor de duidelijkheid: de problemen zijn zowel bekabeld als over wifi.
Wat heb ik geprobeerd?
Hulpdocumenten (wizards) KPN doorgelopen - er lijkt geen sprake van een kpn-storing
Forum afgezocht voor adviezen
Softe reset (een keer of 40)
Factory reset (aantal keren)
Bellen met de klantenservice; deze aardige mevrouw zette mijn hulpvraag door naar iemand met veel ervaring en aan de hand van zijn advies stuurde KPN een nieuwe stroomadapter, wat helaas niet mocht baten.
KPN zag extern geen problemen
Glasvezelbox soft resets
Stekkerblok gecheckt; zonder stekkerblok geprobeerd
Het is me vandaag gelukt om tot de logs te komen voordat internet weer uitviel en heb twee screenshots kunnen maken. Wat me opvalt is dat de modem even denkt dat het 2020 is voordat hij weer naar 2025 schiet. Maar misschien is dit normaal gedrag voor modems. Ik ben technisch aangelegd, maar wat netwerkapparatuur betreft heb ik een blinde vlek.
Is hier iets uit op te maken over hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen?
Randinformatie
Verder heb ik Unraid draaien op een server met o.a. nextcloud en home assistant. De problemen begonnen al voordat ik home assistant uberhaupt draaide, maar ik probeer daarmee het netwerk te ontzien. Het wegvallende internet heeft er wel voor gezorgd dat klanten niet op mijn server konden komen, wat wel pijnlijk was.
Met deze setup heb ik jarenlang goed kunnen werken toen ik nog bij Ziggo zat aangesloten. Ik heb toen hun modem in bridge gezet om mijn eigen router te kunnen gebruiken, een vrij eenvoudige Orbi RBR20 met een aantal satellieten. Dat lijkt me alleen moeilijk te reproduceren in deze opstelling, met glasvezel van KPN.
Toch heb ik sterk het vermoeden dat het aan de KPN-box ligt en ik ben er inmiddels iets te moe en te verdrietig van om nog lang te troubleshooten. Een nieuwe box zou natuurlijk ook een optie zijn, maar dat lijkt me niet iets dat KPN zomaar zal aanbieden.
Wat ik overweeg
Een Fritzbox lenen of een beter apparaat kopen (Unifi of Fritz). Het lijkt wel echt aan de router te liggen.
KPN TV overboord gooien en met mijn oude Orbi iets proberen - maar dat lijkt me niet heel eenvoudig. Een voordeel is wel: minder e-waste.
Als laatste resort: overstappen naar een andere provider. Maar liever niet, want dat is zeker met een lopend contract wel gedoe. Bovendien wil ik kpn graag een ‘kans’ geven.
Heeft iemand een advies? Herkent iemand dit probleem of is er in de logs een duidelijk probleem te zien?
Je hulp is zeer welkom! Bedankt alvast.
Bladzijde 1 / 1
Hoi! Ik bedacht me dat er misschien aanwijzingen zouden kunnen zitten in hardware- en software-info en heb er een screenshot van kunnen maken, zie hieronder. Serienummer heb ik in mijn profiel gezet.
Verder bedacht ik me nog: start het modem automatisch opnieuw als er geen internetverbinding is? Dat is het enige dat ik kan verzinnen waarbij het mankement niet bij het modem zelf ligt.
Overigens vertoont het modem nog steeds hetzelfde gedrag, helaas.
Hi,
Issue lijkt veel op dat van mij. Heb je een zwarte SAGEMCOM router? Neem nu even aan van wel. Wat is het type nummer, model van de stroom adapter, begint dit met MSG.…
Ik heb de horen gekregen van KPN dat er meerdere meldingen zijn dat de spanning in adapter wegvalt en dat de router dan blijft, gaat opstarten. Met gevolg even TV/ Internet/Wifi dat weer wegvalt. Issue speelt bij mij een 2-4 weken. Na tel. Con 01/01 krijg ik nieuwe adapter. Dus ga zien of dit de oplossing biedt, voor jou helaas dus niet lees ik.
Groet,
Ener
Ha Ener,
Klopt inderdaad, de zwarte Sagemcom kpn box 12. De nieuwe adapter was voor mij geen oplossing, maar ik heb ook een post gelezen waarin het wel het probleem oploste. Ik zal zo even het typenummer van de adapter bekijken. Fysiek zijn ze gelijk, al zegt dat vaak niet veel natuurlijk.
Geen MSG, zover ik kan zien. Links de 'oude' bijgeleverde adapter, rechts de adapter die ik kreeg opgestuurd na mijn telefoontje met de helpdesk.
Vervelend dat je dezelfde problemen hebt, zeg. Ik hoop dat de adapter bij jou wel soelaas biedt.
Hoi @Alpacac! Welkom op de KPN Communitypagina, al is de aanleiding daar toe natuurlijk minder.
Je verhaal klinkt duidelijk, en vooral vervelend. Ik vind het goed speurwerk dat je is opgevallen dat de tijd verkeerd staat bij een restart van je router. Persoonlijk denk ik, maar weet het niet zeker, dat dit niet het probleem is. Ik gok dat de router bij een start zsm de tijd synchroniseert met een (bijvoorbeeld) time.google.com en dat dat tijdens het opstarten (de eerste logs) nog niet tot stand is gekomen.
Ik heb ook gekeken of ik logs kon vinden, maar mijn KPN Box 12b heeft dat niet. Maak je gebruik van KPN SuperWifi punten? Misschien dat het een optie is dat je een nieuwe KPN Box 12(b) kan krijgen? Het is inderdaad niet iets wat zomaar gedaan wordt door de klantenservice, maar volgens mij is er reden genoeg om dat te proberen.
Heb je daarnaast al eens geprobeerd om rechtstreeks op de ONT (het kastje aan de muur waar glasvezel binnenkomt) een eigen router, zoals je Orbi, te koppelen? Merk je dan verschil? Vergeleken Ziggo hoef je namelijk niet router in Bridge te stoppen. (Ook met de Orbi aangesloten kan je gewoon KPN TV+ gebruiken.)
Zelf heb ik, op basis van je verhaal, vermoeden dat je KPN Box gewoon stuk is. (Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker) Hopelijk kan je via de klantenservice een vervangend apparaat krijgen, of kan je vragen om een monteur.
Ha Jeff, dankjewel voor je bericht en verwelkoming!
Ja, iedere paar minuten uitvallend internet haalt wonderlijke krachten bij iemand naar boven Komt nog bij dat mijn dochter me steeds niet-begrijpend aankijkt waarom ik haar lievelingskonijn steeds stopzet.
Mijn gedachte was ook niet dat die datum iets bijzonders zou zijn, maar het leek me wel goed om te vermelden - er zijn veel wijzere mensen dan ik op dit forum. Bovendien zie ik dit niet terug in logs van mensen met soortgelijke problemen.
Ik heb me ook gewaagd aan het aansluiten van de Orbi RBR20 inmiddels, maar heb er nog geen stabiele connectie uit kunnen halen. Misschien heeft Netgear de Orbi's ook teveel dichtgetimmerd. Ik heb een bridge-groep met VLAN ID 6 ingesteld en de IPv6-instellingen gezet op pppoe met automatische adressen, zoals door kpn wordt geadviseerd, maar ik kreeg het niet goed voor elkaar dus ik heb voor nu de kpn box 12 maar weer aangesloten. Elke paar minuten een beetje internet is beter dan helemaal niets.
Ik wist niet dat je met de Orbi aangesloten ook kpn tv+ kunt gebruiken. Niet het belangrijkste, maar dat haalt toch een klein argumentje weg om een andere oplossing te zoeken.
Is dit iets waar jij verstand van hebt? Zou het helpen als ik de Orbi weer aansluit en screenshots maak van de betreffende instellingspagina's?
Nogmaals: dankjewel voor je hulp!
Hi @Alpacac,
Dank voor je bericht. Nog ff foto van mijn adapter....
Ga zien wat het bij mij doet, een nieuwe adapter. Modem/router start bij mij iedere 5-10 minuten opnieuw op en werkt het weer 2-5 minuten en dan herhaalt het zich.
Succes in ieder geval.
Groet, Ener
Hi @Alpacac,
Dank voor je bericht. Nog ff foto van mijn adapter....
Ga zien wat het bij mij doet, een nieuwe adapter. Modem/router start bij mij iedere 5-10 minuten opnieuw op en werkt het weer 2-5 minuten en dan herhaalt het zich.
Succes in ieder geval.
Groet, Ener
Ha Ener,
Dat ziet er inderdaad uit als de adapter die ik oorspronkelijk ook bij het modem heb gekregen. Ik hoop dat de nieuwe adapter je helpt!
Hartelijke groet,
Joost
Is dit iets waar jij verstand van hebt? Zou het helpen als ik de Orbi weer aansluit en screenshots maak van de betreffende instellingspagina's?
@ikheetjeff Volgens mij zijn dit de relevante pagina’s van de Orbi. Ik ben geen ster in netwerken, dus ik heb zowel Bridge Group als VLAN Tag Group geprobeerd - ik weet niet helemaal wat het verschil is en wat ik in dit geval zou moeten gebruiken.
Dit bericht over de RBR50 is overigens niet heel hoopvol, maar zoals ik al zei: ik heb weinig verstand van networking.
@Alpacac Ik moet bekennen dat ik zelf een ER605 achter de KPN Box heb zitten, dus ik moest even weer opzoeken hoe dat ook alweer zat met het rechtstreeks aansluiten zonder KPN Box.
Het is dus belangrijk dat je PPoE aan hebt staan onder IPv4 en ik zou IPv6 maar gewoon even uitzetten voor het gemak. De login is internet en wachtwoord internet of wat anders, maakt niet zoveel uit zolang er maar iets staat.
Voor Connection Mode heb ik “Automatically”, maar die optie zie ik niet in de handleiding. Ik denk dat “Always On” zelfde is?
Verder “Get Dynamically from ISP” en “Get Automatically from ISP”. Ik zie nergens een optie dat je ook VLAN kan toevoegen. Misschien dat je tijdens het invullen ergens een optie ziet met “Advanced settings”, daar dien je dan nog “Internet VLAN” te kunnen invullen, en daar moet dan 6 staan.
Ik heb nog geprobeerd om meer informatie over die VLAN settings te vinden, maar vind er weinig over. Wel wat oude posts die zeggen dat het er toen niet in zat. Misschien inmiddels wel? Ook handig om te kijken of je de laatste firmware hebt. Mocht het niet in de firmware zitten, en je beschikt toevallig over een Netgear GS105Ev2 switch, kan je ook nog dit doen:
(Link gaat naar een reactie van wjb onder de originele post met uitleg)
Reden waarom ik over de Orbi begon is puur om uit te sluiten of alle routers de verbinding ook laten uitvallen, of alleen de KPN Box. Als alleen de KPN Box het doet en de Orbi (of andere router) niet, ja, dan is het nog aannemelijker. Mocht dit alleen met deze Orbi niet lukken, zou je anders ook maandag klantenservice kunnen bellen met vraag voor nieuwe router. Want aan de hand van de stappen die je hebt gedaan, zou ik anders écht niet weten wat het kan zijn behalve een defecte KPN Box.
Ha @ikheetjeff,
Je bent een topper, dat je er zoveel tijd voor maakt.
Ik heb de VLANs nu ingesteld via een smart switch en daar de Orbi achter gezet. Was even prutsen, maar het is gelukt en internet loopt als een zonnetje.
Je moet de Orbi inderdaad redelijk standaard houden, alles van de ISP halen, en eigenlijk hoef je niet eens de ‘advanced settings’ te betreden. In Basic een pppoe instellen met onzinwachtwoord. 1 poort op de switch tagged met VID 6 van de glaskast, 1 poort untagged VID 6 naar de router, en alles daarachter VID 1 laten.
Nu is natuurlijk wel m’n hele LAN in de war, dus ik ga de komende dagen heel veel IP’s in configs veranderen ;-)
Bedankt voor jullie hulp!
Nice @Alpacac! Dus nu heb je geen uitval meer met je Orbi? Dan lijkt mij overduidelijk dat je KPN Box gewoon kapot is. Als je de Orbi definitief gaat gebruiken zonder KPN Box, raad ik je wel alsnog aan een nieuwe router aan te vragen. Mocht je ooit netwerkproblemen hebben zal de klantenservice altijd vragen de KPN Box aan te sluiten. Kan die nu mooi stof happen, maar heb je wel eentje (die werkt) liggen voor het geval dat.
En over TV+: Hou wel rekening mee dat jouw router geen WAN DHCP Option 60 ondersteunt, en dus niet de “multicast verbinding” kan pakken en doorsturen naar jouw KPN TV+ kastje. Kort samengevat hoeft KPN met multicast maar één bron te hebben, waar miljoenen klanten gebruik van maken. Dat is efficienter voor KPN. Als je Unicast gebruikt, moet KPN voor iedere kijker een aparte bron aanmaken, dus voor miljoen kijkers, moeten er miljoen bronnen zijn.
De KPN TV+ probeert in eerste instantie gebruik te maken van multicast, maar als dat niet lukt, schakelt ie naar paar seconde over naar unicast. Hierdoor is alleen zappen erg traag. Ik raad je aan om je TV+ box op Unicast te zetten, dan werkt je TV+ weer lekker soepel:
Instellingen rechtsboven, daarna naar “Beeld”, daarna klik je op “Videomodus” en kan je Multicast naar Unicast omzetten.
Enige nadeel is dat, volgens de cijfers, unicast iets mindere kwaliteit heeft dan multicast. Wij hebben alleen een jaar (tot onze router het ondersteunde) gebruik gemaakt van unicast op een 4K TV en zagen echt geen verschil. Maar daar zijn de meningen op het forum over verdeeld.
Beste is natuurlijk een router die DHCP Option 60 ondersteunt, of bijvoorbeeld toch de KPN Box er voor en je router in DMZ. Dat is soortgelijk aan Ziggo’s “Bridge mode” idee.
Maar voor nu lijkt mij belangrijkste dat je internet stabiel blijft werken :)
Wauw, wat een goeie ideeën, Jeff. Daar had ik allebei helemaal niet aan gedacht. Ik had om eerlijk te zijn het tv-kastje alweer in een doos gedaan om gewoon apps te gaan gebruiken - ik had niet verwacht dat ik hem überhaupt zou kunnen gebruiken. En of we dan de kpn-app zouden blijven gebruiken; daar ben ik nog niet over uit.
En een goed werkende modem, ja… daar heb je ook hartstikke gelijk in.
Voor de zekerheid heb ik de KPN Box 12 zonder WAN en LAN-aansluitingen op een andere stroomgroep aangesloten, met een andere SSID zodat er niet stiekem iets contact zou maken… en hij viel alsnog elke paar minuten uit. Ik ben er nu nog zekerder van dat het niet aan mijn thuisnetwerk of het glaskastje ligt.
Bedankt voor je hulp!
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.