Skip to main content
Vraag

BOX12 wordt erg warm in meterkast en wifi-zendvermogen verlagen

• August 14, 2026
  • 11 reacties
  • 52 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Goedenavond,

ik heb een BOX12 die staat in de meterkast en de BOX12 wordt heel erg warm, dus de hele meterkast wordt eigenlijk te warm.

Ik heb ook twee wifi punten, dus is er een manier om het wifi zendvermogen van de BOX12 te verminderen omdat de wifi punten voor voldoende dekking zorgen. 
Misschien dat daardoor de BOX12 minder warm wordt..

Verplaatsen van de BOX12 is niet mogelijk, dus die oplossing is niet nodig.
En het is ook niet de stroomadapter, die wordt niet warm.
En de BOX12 staat niet ingebouwd, er is voldoende ruimte rondom.

En oh ja, het schijnt mogelijk te zijn om wifi op de BOX12 helemaal uit te zetten en dat dan de wifipunten gewoon blijven werken. 
Grote vriend gemini meldt echter:  Zorg ervoor dat minstens één wifipunt met een netwerkkabel (ethernetkabel) is verbonden met de KPN Box 12 zodat het netwerk stabiel blijft.
De punten zijn niet met een kabel aan de BOX12 verbonden, dus deze optie lijkt ook niet de oplossing.

11 reacties

JanD
Wijsgeer
  • August 15, 2026

Beste ​@familievandenheuvel je kunt de wifisterkte niet aanpassen, dat is wettelijk geregeld.

De enigste oplossing is de wifi op de router uitzetten, 1 wifipunt bekabeld aansluiten en het andere wifipunt ook bekabeld of draadloos aansluiten.

Als je glasvezel hebt kun je de router naar elders verplaatsen, hoef je alleen maar een netwerkkabel vanuit de meterkast naar de router aan te (laten) leggen.

Alles is mogelijk.

Succes

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Ik heb een eigen router/modem gehad waarop het wel mogelijk was om het zendvermogen van de wifi te verlagen. Op de KPN-apparaten is dat echter niet mogelijk.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 15, 2026

Soms wordt men bedrogen door de gevoelstemperatuur. Een Box 12 gebruikt maximaal 30W (12vx2,5A). Stel je voor dat hij kapot is, dus deze vermogen gaat volledig in warmte over. In een heel goed geïsoleerd kast van 1mx1mx3m veroorzaakt een 30W heater hooguit 3-5 graden temperatuurverhoging. Te warme meterkast is erg overdreven.

Forum|alt.badge.img+1

De enigste oplossing is de wifi op de router uitzetten, 1 wifipunt bekabeld aansluiten en het andere wifipunt ook bekabeld of draadloos aansluiten.

Hi Jan, dank je wel voor het meedenken. 

Dat is helaas niet mogelijk.
Beide wifipunten staan niet in de buurt van een utp contactdoos.

Als je glasvezel hebt kun je de router naar elders verplaatsen, hoef je alleen maar een netwerkkabel vanuit de meterkast naar de router aan te (laten) leggen.

Inderdaad glasvezel, maar op de BOX12 zelf zitten ook een NAS, een patchpanel en een switch en een devolo aangesloten. Die kan ik niet allemaal verplaatsen of verbinden met de BOX12 als ik die ga verplaatsen.

Forum|alt.badge.img+1

Ik heb een eigen router/modem gehad waarop het wel mogelijk was om het zendvermogen van de wifi te verlagen. Op de KPN-apparaten is dat echter niet mogelijk.

Hi Piet,
ik had ooit een Dlink Dir-855 en daar kon het ook mee. 

Ik hoopte op een soort verborgen optie bij de BOX12, maar die is er blijkbaar niet. 

Forum|alt.badge.img+1

Te warme meterkast is erg overdreven.

Hi TDN,

helaas is het niet overdreven.

In de meterkast lopen ook de gasleiding en de waterleiding.

De NEN 2768 stelt strikte grenzen aan de temperatuur in de meterkast om drinkwaterveiligheid en de werking van elektrische componenten te waarborgen. In de waterzone mag de temperatuur maximaal 25 °C bedragen

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 15, 2026

In de waterzone mag de temperatuur maximaal 25 °C bedragen

Oh ja, wat doet men bij een temperatuur zoals gisteren van 36°? Stierf men toch liever van de dorst?

Forum|alt.badge.img+1

Via die NEN-richtlijnen er achter gekomen dat in nieuwbouw twee ventilatieroosters, één boven, één beneden in de deur van de meterkast verplicht zijn, voor gasafvoer bij een lekkage en voor warmteafvoer.

Ga die maar eens aanschaffen en plaatsen en kijken of dat een beetje helpt. 

Helpt in ieder geval om de veiligheid te verhogen.

Forum|alt.badge.img+1

Een andere optie die me net te binnen schoot door de reactie van JanD, is een extra wifipunt aanschaffen en die in de meterkast plaatsen en wifi op de BOX12 uitzetten.

De andere twee wifipunten zouden onbedraad ook een mesh netwerk ondersteunen, volgens de theorie althans.

Forum|alt.badge.img+1

In de waterzone mag de temperatuur maximaal 25 °C bedragen

Oh ja, wat doet men bij een temperatuur zoals gisteren van 36°? Stierf men toch liever van de dorst?

Goed idee TDN, 

Stuur die reactie maar even door naar de NEN normen commissie, misschien dat ze dan deze NEN richtlijn aanpassen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 15, 2026

Stuur die reactie maar even door naar de NEN normen commissie, misschien dat ze dan deze NEN richtlijn aanpassen.

Het staat niet voor niets in de NEN norm dat warmteafgifte in meterkast maximaal 100w bedragen mag. KPN heeft hooguit 2 apparaten (glavezelkastje+modem) met hooguit 50W vermogen. Als je zelfs de norm om de zeep helpt met eigen apparatuur zoals NAS, switiches… moet KPN verantwoorden als je last van legionellabacterie krijgt?