Skip to main content

Hi,

Is het mogelijk om communicatie van het thuisnetwerk naar het gastnetwerk toe te staan, maar andersom niet? De reden dat ik dit graag zou willen is omdat ik een home assistant server wil opzetten. Nu vind ik het niet zon probleem als die in het thuisnetwerk hangt, maar als die IoT devices heb ik minder vertrouwen in, dus die zou ik graag in het gastnetwerk houden. Hiervoor moet de home assistant wel bij de IoT devices kunnen.

 

Bij voorbaat dank!

Nee, dat kan niet.


De clue van het gastnetwerk is nou juist dat het volkomen gescheiden is, en blijft, van je privé netwerk.

Eenrichtingsverkeer bestaat bij internet niet. Het een moet bevestiging krijgen van het ander dat er verbinding is. Wat jij voorstelt kan dus nooit. 


Bij IP tables kun je als ik me niet vergis ook een established connectie toestaan. Waarom zou dat hier dan niet gaan (anders dan dat het simpelweg in de kpn router niet gaat)? Gegeven ik ben niet bekend met die exacte werking van IP tables en het is al even geleden… of een DMZ ofzo..

 

Misschien kan ik wel de automation host 2 netwerkkaarten geven. Ik snap dat ik hiermee gedeeltelijk het idee van het gasten netwerk om zeep help, maar dat is een keuze die bij mij ligt lijkt me.


Bij IP tables kun je als ik me niet vergis ook een established connectie toestaan. Waarom zou dat hier dan niet gaan (anders dan dat het simpelweg in de kpn router niet gaat)? Gegeven ik ben niet bekend met die exacte werking van IP tables en het is al even geleden… of een DMZ ofzo..

De apparatuur van KPN ondersteund dit niet. U zou hier een eigen router voor moeten hebben om dergelijke kunsten uit te kunnen halen.

Misschien kan ik wel de automation host 2 netwerkkaarten geven. Ik snap dat ik hiermee gedeeltelijk het idee van het gasten netwerk om zeep help, maar dat is een keuze die bij mij ligt lijkt me.

Dat haalt niet uit. Want op het gastennetwerk kunnen de apparaten onderling ook geen verbinding met elkaar maken.


Dat beantwoord het denk ik. Thanks allen!


Wat u nodig heeft is: een router met vlan ondersteuning. Dan kunt u een apart iot netwerk maken. Een soort gastennetwerk dus, maar niet met de beperkingen van een echt gastennetwerk. En u heeft dan ook WiFi accespoints nodig met ondersteuning van vlans. Een TP-Link DECO setje bijvoorbeeld. Volgens mij hebben die ondersteuning voor vlans, al weet ik het niet 100% zeker. Ik heb zelf TP-Link Omada accespoints. Dat is de ietwat meer pro-consumer serie van TP-Link. Dergelijke accespoints kunnen meerdere WiFi netwerken uitzenden waarbij je elk WiFi netwerk kunt koppelen aan een bepaald vlan.


Super. Bedankt voor de uitleg, ik ga even googlen dan kom ik er vast wel uit zo!


Welk modem gaat het hier om? Ik denk dat het namelijk wel kan met de nieuwe software op de v12. De home automation server wordt met dubbele interfaces op ethernet aangesloten op poort 3 en 4 van de v12 router. Schakel dan poort 4 in op gastnetwerk. Als het goed is zit de ene interface nu op het thuisnetwerk 192.168.2.x en de andere in het gast netwerk op 192.168.3.x.


Als ik me niet vergis gaat het om de v10. Het kreeg vannacht wel een software update dus wie weet als ik vanavond thuis kom dat het mogelijk is. Zou dat even toevallig zijn. Als ik andere reacties lees echter, is het eerder een bewuste keuze van kpn.


Reageer