Skip to main content

Zoals de titel al vermeld heb ik met enige regelmaat last van wegvallende verbinding.
Het gebeurt precies om de 5 dagen om een random tijdstip op de dag.
 

De 1e keer dat het gebeurde belde ik de klantenservice.

 Zij hebben een “warm reset” uitgevoerd, en wisten daarna mij te vertellen dat de kabel die KPN meelevert met de modem, niet deugdelijk was. En dat ik een andere kabel moest proberen, voor het beste resultaat moest ik maar een Cat5 kabel gebruiken. Geen Cat5e.

Ik heb thuis niks slechter dan Cat6 liggen, dus heb ik maar Cat6,Cat6A en Cat7 geprobeerd.

Maar het probleem bleek niet verholpen.
Dus had ik vandaag maar weer gebeld, dit keer had het niet veel met een kabel te maken en werd er ook niet veel gedaan behalve glasvezel kastje en modem 2min van de stroom.
Daarna werd er gezegd dat er een harde reset door hun was uitgevoerd.
maar dat betwijfel ik sinds alles nog zoals van ouds stond kwa instellingen, inclusief mijn waslijst aan port-forwarding.
 

Dus wat is het beste wat ik hier aan kan doen?
Alvast ter informatie.
Modem = Box V12 
Software = SGEJ1000060E

 

Kleine update, het gebeurt vaker, en niet om de 5 dagen.
Na dat het gisteren was gebeurt, gebeurde vanochtend weer het zelfde.


Zelfde probleem hier. Bijna elke dag. Random tijdstip. Herstelt zichzelf binnen een minuut of zo. Wat kan hier aan gedaan worden?

 


Hoi @thedaimer, en @Paul de Boer, welkom! Bij dit soort verbrekingen wordt de connectie tussen Experia Box en het verdere netwerk (aan onze kant) kort verbroken. Dat kan aan je kabels liggen. Maar als je meerdere geprobeerd hebt, en dit zijn allemaal nette/nieuwe kabels, dan verwacht ik niet dat die het probleem zijn. Het kan ook zijn dat de connectie met het netwerk in het algemeen niet helemaal lekker is ingezet. Stroomloos maken van het glaskastje kan dan helpen omdat dit de hele verbinding opnieuw laat opbouwen. Maar dat heb je ook al gedaan.

 

 

Ik heb bij jullie beiden de boel doorgemeten en ik zie geen gekke dingen. Aansluiting an sich lijkt in orde. Ik ga kijken of ik hiervoor een technische melding kan aanmaken of een monteur plannen. Voor het gemak daarin, zouden jullie allebei een aantal momenten willen doorgeven in de komende dagen waarop een eventueel monteursbezoek zou uitkomen?

 


Ja heb kabels nieuw uit de verpakking gehaald en werkende kabels van andere apparaten gebruikt.
Dus daar kan het idd niet aan liggen.

 

Ik kan van maandag t/m zaterdag vanaf 13:00, m.u.v. vrijdag, dan ben ik niet beschikbaar.


Ik ben morgen beschikbaar. Daarna pas vanaf volgende week dinsdag.


Wij hebben hetzelfde probleem en dezelfde foutmeldingen in de Box V12.

Het probleem treedt af en toe op. Het lijkt wel vaak op te treden als er meer netwerk verkeer is. Een keer opgetreden tijdens het streamen van Disney+. Meerdere malen opgetreden tijdens Teams meetings (thuiswerken). Vandaag trad het op tijdens downloaden van een grote file (20 Gbyte).

in alle gevallen is de verbinding terug na ca. 1,5 minuut

Al een keer contact gehad met de klantenservice. Die heeft de klacht doorgezet naar 2e lijns service. Netjes de volgende dag terug gebeld. Advies was om alles opnieuw te starten, eerst glasvezel punt, daarna Box V12 en daarna het WiFi acces mesh systeem (ASUS). Wi-Fi van de Box V12 staat uit.  Dit heeft het probleem niet opgelost. Ook het resetten van de Box V12 loste het probleem niet op.

De kabels tussen glasvezelpunt en router zijn nieuw, glasvezel sinds 12 oktober.

Ik heb reeks vaste ip adressen (camera’s die op NAS opnemen), dus is best wat werk om na een reset van de Box V12 alles weer in te stellen.

Ik overweeg om eigen router (Fritzbox 7590 AX) te kopen omdat dan de configuratie opgeslagen kan worden en ik hoop dat de problemen dan over zijn.

De verbinding is normaal wel snel (download en upload > 900 mbit, bedraad gemeten).


Ik denk niet dat het met meer netwerk verkeer te maken heeft, want bij gebeurd het ook als ik slaap of als ik op het werk ben.
En ik heb ook het probleem dat als ik hem reset dat ik een hele waslijst aan port forwarding moet terug zetten.
Na mijn weten is het ook een wens van meerdere mensen dat je dat soort gegevens kan exporteren/importeren, maar ik denk niet dat dat iets is dat ze ooit gaan toevoegen. 


Goedemorgen @thedaimer, @Paul de Boer. Welkom hier @Gert_K.

 

Ik heb gekeken naar de mogelijke opties. Monteur is wat lastiger omdat het systeem de uitval niet altijd herkend. Daarom nog een aanvullende vraag: hebben jullie al eens een ander type modem gehad? 

Als er nog geen ander modem geprobeerd is, dan wil ik dat graag eerst met jullie proberen. Graag hoor ik dan ook of het al eens geprobeerd is, en of je openstaat voor een wissel. Je krijgt dan een V10A van me in plaats van de Box 12. 


Ja, wil ik wel proberen. Stuur maar op.


Ja, wil ik wel proberen. Stuur maar op.

Top! Dan heb ik dat bij dezen geregeld, @Paul de Boer. De V10A wordt bezorgd bij het pakketpunt in de Plus bij jou in de buurt. Pakje wordt daar morgenmiddag bezorgd. Je krijgt nu een bevestiging van het geheel per sms, en morgen nog een na bezorging. Op het pakketpunt moet je de Box 12 inleveren. Graag deze samen met de stroomkabel in een doosje met onderstaande adres erop. 

En dan hoor ik graag in de loop van komende week van je hoe het met de V10A gaat. Of de verbrekingen verminderen of helemaal verdwijnen, of dat er geen verschil is. 

 

KPN

Antwoordnummer 10119

2400VB Alphen aan den Rijn


Ik heb eerst eens even verder onderzocht.
En zover ik heb kunnen zien ligt het probleem buitenshuis.

Mensen met o.a. een fritzbox hebben ook dit probleem.
En glasvezel afnemers in het buitenland (NZ & UK) hebben ook zelfde probleem.

En heel toevallig toen er vannacht onderhoud in de wijk was, kreeg ik weer de error maar nu met een waslijst aan time-outs er bij.


@Paul de Boer, heb je het nieuwe modem kunnen afhalen en aansluiten? Ervaar je daarmee ook verbetering/zie je verandering?

Dank voor je aanvullende bevindingen, @thedaimer!


De V10A werkt sinds woensdag. Zelf geen storing gemerkt tot nu toe. Zie wel dat hij donderdag nacht opnieuw de verbinding ging opbouwen. Is dat normaal?

 


Ik denk dat je update hebt gehad, @Paul de Boer. Het log hier is het log van OWL, en OWL is de mesh tussen V10A en aangesloten wifipunten. We zijn bezig met updates voor de wifipunten. En die worden in batches gedaan op dinsdag en donderdagnacht. Daarbij starten de wifipunten opnieuw op. Dus ik vermoed dat dan ook de hele boel even opnieuw opgebouwd wordt. 

 

@thedaimer, zou jij eventueel ook een V10A willen?

 


Het is heel toevallig na 2 keer onderhoud in 1 week tijd niet meer voorgekomen.
Dus ik wacht nog een weekje af. Als het binnen die tijd nog een keer gebeurt dan geeft ik het wel aan hier dat ik wil ruilen.


Zoals te zien op de foto is het onderhoud van 23nov het laatste dat in de “notice or higher” logs is verschenen.
Dus ik denk dat het idd aan iets buitenaf lag en het sindsdien is verholpen.

 


Bij mij met de 10A is het ook stabiel.


Helaas moet ik mededelen dat zojuist toch weer mijn internet is weg gevallen door de zelfde fout.
Ik zou dan toch maar wel de 10A willen proberen als het kan @Erik_ 


Jammer, @thedaimer :( Ik heb voor jou nu ook en V10A aangevraagd. Deze wordt bezorgd bij het pakketpunt in de Bruna bij jou in de buurt. Pakje wordt daar morgenmiddag bezorgd. Je krijgt nu een bevestiging van het geheel per sms, en morgen nog een na bezorging. Op het pakketpunt moet je de Box 12 inleveren. Graag deze samen met de stroomkabel in een doosje met onderstaande adres erop. 

 

KPN

Antwoordnummer 10119

2400VB Alphen aan den Rijn


Deze maand (december) nog geen uitval van de internet verbinding gehad. Eind vorige maand zijn er wel meerdere huishoudens in de straat aangesloten op glasvezel. Mogelijk dat er buiten de deur iets is aangepast. Ik blijf het in de gaten houden.


@Erik_ IK gebruik de modem nu een paar weken maar Ik moet helaas melden dat ik weer wegvallend internet heb.
Een aantal keer zag ik alleen het ethernet icoontje recht onder in windows voor een paar seconde op geen netwerk springen, maar naar mijn weten verloor ik nergens verbinding.
Maar een aantal keer ook al helemaal geen internet gehad (waaronder gisteren).
Ik had maar weer contact opgenomen met de helpdesk, heb van de 45 min denk ik wel 25 min in de wacht gestaan voor metingen. Daarna wouden ze me een service monteur sturen, maar werd er gevraagd of ik stroom kabel van glasvezel er uit wou halen zodat ze een valse meting konden doen en er 1 konden plannen, ik zou over 30 min worden terug gebeld, maar naar 60 min nog niks gehoord en had ik maar weer terug in stopcontact gedaan. Heb er daarna ook niks meer van gehoord.
Ik kan ook wel een screenshot sturen van de operator logs, want ik snap van deze logs iets minder dan die van box 12.


Sinds enige tijd heb ik hetzelfde probleem.
Het lijkt te zijn onstaan toen mijn verbinding van 500Mb naar 1Gb is gegaan.
Toen is ook een monteur langs geweest die het opzetstuk van het kastje dat aan de muur zit, heeft vervangen. Mogelijk dat het daar in zit?


@thedaimer, jammer te horen dat het probleem toch terug is gekomen.  Je mag inderdaad wel even screenshot plaatsen. Dan kijken we van daaruit verder,

 

@Han_V, zou jij hiervoor een los, eigen topic willen aanmaken? Dat maakt het geheel net wat overzichtelijker. Het is mogelijk dat er bij het vervangen van het kastje iets niet helemaal lekker is gaan zitten. Maar daar moeten we dan even induiken en dat gaat makkelijker als je een eigen topic hebt. 


Hier is een screenshot van Jan 10 

 


Hmm, daar wordt het voor mij ook niet direct duidelijker van :D

 

Ik zie wel iets over dat IPv6 niet lijkt te werken. Dus voor de zekerheid wil ik je dan eens vragen om IPv6 uit te zetten op de V10A en te kijken of je dan verandering merkt.

Dit doe je in de webinterface via Network (links) en dan de tab IPv6. Zet de dropdown op disable en sla het op.


Reageer