Skip to main content

Sinds eind juni ben ik overgestapt naar glas van KPN nadat ik een tijdje klant ben geweest bij Ziggo. Ik heb een V12 modem ontvangen en wat een allejezus dramading is dat!

Inloggen werkt maar beperkt, DHCP-opties zijn niet aanpasbaar en van de ARP-list klopt geen drol! Er worden DHCP-leases verstrekt die niet (of met verkeerde hostnames) in de lijst komen te staan. IP's matchen niet met de mac's zoals ze verstrekt zijn, echt zwaar dramatisch.  Hierdoor kan ik mijn smarthome niet goed inrichten.

Gaat de nieuwe firmware hier verbetering in aanbrengen? Ik lees er niets over. Kan mijn modem alvast geupdate worden, dat de app niet meer werkt vind ik niet interessant.

Je kan altijd een Fritzbox nemen ipv de V12. Op Marktplaats gaan ze voor redelijke prijzen van de hand.


Ja dat kan, maar KPN verkoopt een niet werkende oplossing. Het lijkt mij toch te gek voor woorden dat ik andere hardware moet gaan kopen omdat basale functies niet werken 😲


Als je wil dat het werkt, moet je het pragmatisch aanpakken. Een Fritzbox heb je in 2 a 3 dagen in je bezit en je kan vooruit.

Je kan ook wachten tot het grote en logge KPN jouw specifieke problemen aanpakt. Voor het overgrote merendeel van de klanten werkt alles: wifi, tv en tiktok. Wat mij meer verbaast is dat KPN blijft vasthouden aan een router die ze zelf ontwikkelen ipv een bewezen werkend model uit de markt te gebruiken (ze zouden toch het beste van XS4All overnemen? Waarom heeft niet iedere KPN-klant dan inmiddels een Fritzbox vraag ik me af).


Onder XS4all had ik ook een Frtitzbox en dat werkte ideaal. Dit is wel heel triest zo. Onder Ziggo had ik dergelijke problemen ook niet. Ik heb 4 Superwifi2 punten gekoppeld staan (Marktplaats) en dat werkt.

Ik geef KPN daarom nog even de kans om te kijken of ze wat kunnen oplossen, maar anders ga ik ontbinden en naar een andere provider.


Ik weet niet wat je nou belangrijker vindt. Het beste netwerk (want dat is echt KPN) of de beste ondersteuning (is Ziggo toevallig beter omdat hun router het wel goed doet)?

Je komt over als vrij kritisch voor wat betreft je interne netwerk, in dat geval zou ik sowieso voor eigen router-hardware kiezen, zodat je bij een overstap niet bent overgeleverd aan de grillen van je nieuwe provider.


Wat ik belangrijk vind is dat de boel werkt en bruikbaar is. Ik draai geen eigen huisservers meer zoals vroeger toen ik bij XS4ALL zat, maar ik heb wel een vrij complex smarthome ingericht. Met de Ziggo apparatuur kon ik niet alles instellen, maar wel voldoende om alles goed te laten werken. 

Ik kan de DHCP van de V12 niet uitzetten om mijn Raspberry dat over te laten nemen, maar de DHCP werkt wel zo slecht dat ik niet eens een aantal vereiste reserveringen kan maken.

Dat KPN het beste netwerk heeft zal best, maar als ik er onbruikbare apparatuur bij krijg dan kan ik daar niets mee. Onder Ziggo heb ik geen enkel probleem gehad met een minder goed netwerk.

Enfin, ik hoef u niet te overtuigen, ik bedank u voor de tip en hoop dat een KPN-medewerker mogelijk een interventie kan doen.


Ik hoop het voor je. Ik heb bij geen enkele provider (van welke dienst dan ook, niet alleen internet) nog echt goede apparatuur gedraaid die in eigen beheer was ontwikkeld. Wat dat betreft is het nieuwe TV-platform van KPN al een vooruitgang, omdat dat op AndroidTV is gebaseerd.

Succes!


Hey @Bas 1983, welkom op het forum! DHCP is inderdaad niet aan te passen in de huidige firmware van de Box 12. Dit is wel mogelijk in de komende Software. De uitrol hiervan is gaande, maar het is helaas niet van te voren aan te geven wanneer jij dan aan de beurt bent.

 


Ik ben ondertussen via PB door een KPN-medewerker geholpen en er is een oplossing toegepast voor de door mij genoemde DHCP-problemen. Ik ben zeer tevreden met de oplossing! :-)


Welke oplossing is dat dan? Mogen wij dat ook weten? Of is dat geheim? 


Ik heb even gevraagd of ik het antwoord mocht delen, maar daar geen reactie op gehad. Ze zullen dus vast geen bezwaar hebben.

Mijn modem (en superwifi 2 punten) zijn overgezet naar de nieuwe firmware. Hiermee kan ik (o.a.) de DHCP uitzetten. 


Ok 👍