Skip to main content
Vraag

DHCP instellingen: aangepaste DNS wordt niet doorgegeven (KPN Box 12)

• January 12, 2026
  • 1 reactie
  • 26 keer bekeken

Basis: ik heb een KPN Box 12 met de laatste firmware (V12.C.25.08.16). Daarnaast heb ik een NAS waarop pihole in een container draait, op een gereserveerd IP. KPN Box staat zoals standaard op 192.168.2.254, de NAS op 192.168.2.201.

Ik heb IP v6 uitgezet bij de internet instellingen van de KPN Box:

screenshot van IPv6 instellingen

In de Internet instellingen heb ik de NAS ingesteld als DNS server, wat is gereflecteerd in de instellingen van de DHCP server:

screenshot van DHCP instellingen

Na een DHCP /release en /renew zie ik bovenaan de DNS instellingen in mijn laptop nog steeds een IPv6 DHCP adres staan, waardoor de pihole niet wordt gebruikt als DHCP server:

In de logs zie ik dat pihole netjes DNS queries beantwoordt, en ik zie in de browser op een site als CNN.com geen advertenties meer. Maar toch de vraag: hoe stel ik de pihole in als IPv6 DNS server? En liefst op een manier dat ik IPv6 op de router niet uit hoef te zetten.

1 reactie

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@thewieger! Welkom op de community! Ik moet eerlijk zeggen dat dit onderwerp behoorlijk technisch is. Zelf heb ik hier helaas te weinig kennis van om je een goed en inhoudelijk antwoord te kunnen geven, vooral als het gaat om IPv6 in combinatie met Pi-hole en de KPN Box 12.

Ik hoop daarom dat er andere community leden of experts in dit topic langskomen die hier wel ervaring mee hebben en met je mee kunnen denken. Op de KPN community zitten gelukkig veel gebruikers met dit soort technische kennis.

Hopelijk kan iemand je verder helpen!Â