Skip to main content
Beantwoord

DHCP problemen met de Experiabox v10 c

• April 9, 2025
  • 12 reacties
  • 75 keer bekeken

Al sinds de introductie van de Experia na het Alcatel modem gebruik ik deze tot volle tevredenheid, waarbij ik vrijelijk mijn eigen LAN configuratie kon programmeren. D.w.z. een eigen IP range vor zowel static als DHCP (192.0.0.XXX) en diverse port Forwards. TOT afgelopen vrijdag er een storing ontstond waarbij mijn LAN nog prima werkte, via mijn mobiel 5G kon ik ook mijn WAN IP benaderen, Maar er was geen internet verbinding meer mogelijk. Het probleem was duidelijk in de Modem. Na een lang gesprek met de service desk was ik gedwongen om een factory reset te doen. In september 2024 is er een Firmware update geweest waarbij ook mijn portforwarding volledig weg was, en ik (zonder hulp van de Helpdesk) zelf mocht uitvinden hoe dat weer opgezet moest worden. Mijn vermoede is dat op dat moment mijn huidige probleem ontstond, maar dat pas na de reset duidelijk werd.

Het modem dicteert nu een LAN IP range van 192.168.2.XXX. Onder de DHCP settings kan dit wel veranderd worden (net als de naam van de unit) maar op het moment dat je dit wilt opslaan komt de error melding zoals hieronder getoond. Ik wil en moet naar een IP range van 192.0.0.XXX het geen ik al jaren in gebruik heb.

Kan iemand mij helpen om dit op te lossen.?

Beste antwoord door Anonymous

@Roboman Als men in een privé netwerk publieke of gereserveerde adressen gebruikt, ontstaat er een risico dat in modems/routers technische-, routerings- of beveiligingsproblemen ontstaan. De ip ranges die ​@GeSp noemt zijn er dan ook niet voor niets. Het zijn internationaal overeengekomen standaarden. Als men zich niet aan standaarden houdt, werkt het hele internet niet meer. Je kunt kpn niet verwijten dat zij zich conformeert aan deze standaarden in de modem software, ook als dit eerder minder strak was ingesteld. Kpn modems moeten gewoon werken voor een grote hoeveelheid niet technisch ingestelde mensen.

Je bent zeker de baas in je eigen netwerk, maar het is aan te bevelen om hierbij de standaarden te respecteren, of je nu een kpn modem of een fritzbox hebt.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

• April 9, 2025

Hallo ​@Roboman 

De foutmelding zegt het toch al, de door jou ingestelde IP range zijn geen private range die je voor interne netwerken mag gebruiken.

Dit zijn de ranges die je mag gebruiken:

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 9, 2025

Beste GeSp,

das toch niet helemaal waar. Daarbij ben ik op mijn eigen geïsoleerde netwerk mijn eigen baas.. Of niet?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 9, 2025

Nog even terug voor GeSp,

Als ik op de Experia een 10.0. domein kies krijg ik deze error, ik ben WEL admin hoor!

• April 9, 2025

Er staat wel private bij maar het is niet bedoeld voor interne netwerken:

192.0.0.0/24 192.0.0.0–192.0.0.255 256 Private network IETF Protocol Assignments
10.0.0.0/8 10.0.0.0–10.255.255.255 16777216 Private network Used for local communications within a private network
172.16.0.0/12 172.16.0.0–172.31.255.255 1048576 Private network Used for local communications within a private network
192.168.0.0/16 192.168.0.0–192.168.255.255 65536 Private network Used for local communications within a private network

• April 9, 2025

De KPN modems zijn blijkbaar beperkt, als je andere ranges wilt gebruiken kan je beter een eigen router gebruiken.

Ik heb hier diverse private netwerk ranges in gebruik met een eigen router, ook 10.0.x.x.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 9, 2025

Beste GeSp,

De KPN heeft de firmware veranderd. zolang al ik internet heb van de KPN kon ik mijn eigen setup gebruiken tot dit moment. Ik wil best een andere modem kopen maar dan wel korting op m’n abo. Overigens met een b.v. Fritzbox via de KPN trekt de support desk hun handen af van alle support voor die modem. M.a.w. dan mag je het zelf uitzoeken, maar wel voor 7.49 Per maand.

Stel je hebt een mooie mobile gekocht en geniet van de sociale media, en Apple , of google verzint dat dat niet meer mag.  ZO voel ik het wel een beetje.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 9, 2025

Beste ​@Roboman , dat je door KPN niet geholpen wordt met je FB die je huurt van KPN klopt niet.

Dan heb je een medewerk(st)er getroffen die niet van de hoed en de rand weet bij huur FB's.

Gewoon nog een keer bellen en dan krijg je misschien wel de juiste persoon aan de lijn die van wanten weet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 10, 2025

Best Jan,

Ik zou deze morgen al weer teruggebeld worden door de 2e of diepere lijns om 11:00 deze morgen, maar je raad het al, Niet dus. Nu ben ik aan de lijn met een absoluut goedwillende dame, maar die is niet tweede lijns en heeft geen idee wat ik eigen bedoel met IP ranges, Port forwarding etc. en maar door verbinden en hulp vragen, maar een acceptabel antwoord of oplossing krijg ik niet.  Ik heb nog nooit zo’n slechte ervaring met de KPN gehad in de eeuwigheid dat zij mijn ISP zijn. Overigens heb ik nog geen Fritz, maar hoop nog op een oplossing met de Experia v10

• April 10, 2025

Nog even terug voor GeSp,

Als ik op de Experia een 10.0. domein kies krijg ik deze error, ik ben WEL admin hoor!

Waar zie je deze melding? Op de webinterface van de Experiabox? 

Heb jij de Experiabox v10 of de v10a? 

Ik weet het niet zeker, maar misschien gebruikt KPN dit subnet voor de distributie van het tv signaal. Daarom kan/mag jij het niet gebruiken. Dat zou conflicten veroorzaken. 

Edit:

Software updates. Daarvoor gebruikt KPN 10.0.0.0/8 lees ik ergens anders. Dus jij zal iets anders moeten kiezen.

• Antwoord
  • April 10, 2025

@Roboman Als men in een privé netwerk publieke of gereserveerde adressen gebruikt, ontstaat er een risico dat in modems/routers technische-, routerings- of beveiligingsproblemen ontstaan. De ip ranges die ​@GeSp noemt zijn er dan ook niet voor niets. Het zijn internationaal overeengekomen standaarden. Als men zich niet aan standaarden houdt, werkt het hele internet niet meer. Je kunt kpn niet verwijten dat zij zich conformeert aan deze standaarden in de modem software, ook als dit eerder minder strak was ingesteld. Kpn modems moeten gewoon werken voor een grote hoeveelheid niet technisch ingestelde mensen.

Je bent zeker de baas in je eigen netwerk, maar het is aan te bevelen om hierbij de standaarden te respecteren, of je nu een kpn modem of een fritzbox hebt.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen ​@Roboman welkom op de KPN Community. Ik vind het vervelend dat er problemen zijn ontstaan na de update maar ik vrees dat ik los van de oplossingen die al zijn aangedragen geen ander alternatief zie. Onze modems zijn ontworpen voor een breed publiek en daar is de software ook op ingericht. Een eigen router kan een alternatief zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 23, 2025

Beste Remco en andere,

Ik heb tegen mijn wil nu de IP range van mijn systeem omgezet naar een range die wel geaccepteerd wordt door het modem. Alles is weer online en kan nu weer verder om de andere zaken weer in bedrijf te krijgen. Waaronder de port forwarding wat een feature van het modem is.  Ook dit werkte gewoon voordat de upgrade ellende toesloeg.  Ik heb 4 of 5 forwardings nodig die normaliter eenvoudig geprogrammeerd kunnen worden.  Helaas, helaas gaat die nu weer niet meer. Wat gebeurt er!

Ik programmeer een HTTP of DNS service type, wijs het apparaat aan, vul het interne IP adres en Portnummer in en sla dat op. Er komt geen error en de forwarding werkt. Tot zo ver goed. Nu programmeer ik de tweede van het zelfde service type, wijs een apparaat aan en sla dat op. Deze nieuwe overschrijft de eerdere werkende setup, Er komt dus geen tweede regel inde interface te staan! zowel de eerdere als de tweede Beide werken dus niet. Ergo! er zit nu echt een firmware fout in die doos die deze standaard functie disabled. 

Geachte KPN wat kunnen jullie daar op zeggen? en kom nu niet met “Dat ondersteunen we niet” want als je dat niet wilt biedt dan ook niet de functie aan met het tabje "Port forwadiing" in de beveiligings interface!

Ik wacht met spanning op iedere bruikbare tip om dit toch aan de gang te krijgen zoals het was.