Skip to main content
Beantwoord

DMZ instelling lukt niet voor IPv6 op de Box 12

• February 25, 2026
  • 7 reacties
  • 49 keer bekeken

Ik heb mijn V12b box op DMZ gezet, Wifi uit. Dit omdat ik een eigen UDR (Ubiguiti) heb. Ik heb wel IPV4 in de KPN box kunnen wijzingen direct naar mijn UDRĀ  IP. Echter bij IPV6 geeft KPN instelling dat er geen IPV6 is op geselecteerd apparaat. In UDR manueel IPV6 aangezet en de poort gekozen. Echter nog geen zicht op ene IPV6. Hoe krijg ik dzee zichtbaar in de KPN Box. Zodat IPV 4 en IPV6 op DMZ staat. Poort open direct naar mijn eigen router.

hoor het graag.

Beste antwoord door hmmsjan_2

Voor IPv6 moet je geen DMZ instellen, maar prefix delegatie gebruiken. Wel even aanzetten in Box12!!

Denk aan poort 546/udp die open moet staan op de WAN.

Je krijgt dan prefix 2a02:aaaa:bbb:ff00:://56, de LAN kun je dan configureren op adres

2a02:aaaa:bbbb:ff00::1/64 en dan router advertisements activeren, SLAAC of DHCPv6.

Ik hoop dat je hiervoor voorbeelden of scripts kunt vinden.

7 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@UDR Interest, welkom op onze community! Ik heb er zelf niet zoveel verstand van maar we hebben hier op de community wel een hoop informatie en medegebruikers die hier wellicht meer over weten.

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 27, 2026

Het is mij niet helemaal duidelijk. Heb je deĀ Ubiguiti achter de V12 zitten of de V12 achter de Ubiguiti?Ā 

In beide gevallen moet je aan prefix delegatie denken. Als de V12 achter de Ubiquiti zit, dan moet op de Ubiquiti een DHCPv6 server draaienĀ die een prefix aan de V12 geeft.Ā 

Als ik goed begrepen heb kun je met de laatste firmware een V12 achter een eigen router hangen, dus geen pppoe e.d., maar of dat voor IPv6 ook werkt weet ik niet.Ā 

Omgekeerd zou de Ubiquiti de 2a02:aaaa:bbbb:ff00::/56 prefix van de V12 moeten opvragen.

Laat eerst maar even weten hoe de topologie er precies uitziet.

Een enkel IPv6 via DMZ doorgeven is niet echt bruikbaar, tenzij je dezelfde trucs gaat uithalen als met IPv4: IPv6-NAT.Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 28, 2026

Beste,Ā 

Het kpn modem staat voor de udr. Kpn op dmz gezet. Ipv 4 werkt in ieder geval.Ā 

Ik heb een en ander al in gesteld wat meld.

Mijn udr krijg ik eigenlijk niet in gesteld.op ipv 6.

Staat nu gewoon uit in setting. Weet eigenlijk ook niet of je 4 en 6 beide kunt laten werken in de udr.?

Heb een bijkomend probleem,Ā  de tv boxen van kpn werken ook niet.Ā 

Moet in de udr ook helemaal aangepast worden om dat multi casten te ondersteunenĀ 

Ā 

Ben ik nog mee bezig. Zijn meerdere mensen die daar.last van hebben.

Ā 

Bedankt alvastĀ 

Ā 

Ā 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Beste,Ā 

Het kpn modem staat voor de udr. Kpn op dmz gezet. Ipv 4 werkt in ieder geval.Ā 

Ik heb een en ander al in gesteld wat meld.

Mijn udr krijg ik eigenlijk niet in gesteld.op ipv 6.

Staat nu gewoon uit in setting. Weet eigenlijk ook niet of je 4 en 6 beide kunt laten werken in de udr.?

Heb een bijkomend probleem,Ā  de tv boxen van kpn werken ook niet.Ā 

Moet in de udr ook helemaal aangepast worden om dat multi casten te ondersteunenĀ 

Ā 

Ben ik nog mee bezig. Zijn meerdere mensen die daar.last van hebben.

Ā 

Bedankt alvastĀ 

Ā 

Ā 

Waarom niet je Ubiquiti rechtstreek op je glasvezel aansluiten.

je tv werkt niet omdat je nog igmp proxy moet instellen.

Daar is een script voor check

https://github.com/fabianishere/udm-iptv

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 28, 2026

Beste , die had ik gezien ja.

Maar weer te moeilijk. Begreep die niet helemaal.

Klopt Udr kan er recht op de ont.Ā  Maar wil mijn vaste telefoon lijn via de kpn modem. Nog enkele jaren handhaven.

Ā 

De instellingen die nu echt nodig zijn op welke

Parameter instellingen in de udr zijn niet echt eenvoudig te vinden.Ā 

Ik probeer nog eens te kijken in de kpn box waar de setting volgens mij ook staan.Ā  Die overnemen in de udr. Dan hoop ik 1 kastjeĀ Ā 

Kpn aan de gang te krijgen. Ipv6 gebeuren moet idd ergensĀ in mij m'n udr goed ingesteld.Ā 

Er wordt veel vermeld. Helaas wijzigde de software van de udr nog wel eens

Ā Dus wordt het weer moeilijk de uitleg te volgen.Ā 

Ā 

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • February 28, 2026

Voor IPv6 moet je geen DMZ instellen, maar prefix delegatie gebruiken. Wel even aanzetten in Box12!!

Denk aan poort 546/udp die open moet staan op de WAN.

Je krijgt dan prefix 2a02:aaaa:bbb:ff00:://56, de LAN kun je dan configureren op adres

2a02:aaaa:bbbb:ff00::1/64 en dan router advertisements activeren, SLAAC of DHCPv6.

Ik hoop dat je hiervoor voorbeelden of scripts kunt vinden.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 28, 2026

Bedankt. Ga er mee aan de slag.