Skip to main content

Ik heb sinds een half jaar glasvezel van KPN en eigenlijk altijd een goede verbinding gehad. Alleen sinds de afgelopen week blijft het netwerk heel vaak hangen. Eerst dacht ik dat het aan mn wifi lag maar ook de bekabelde apparaten hebben hier last van. 

Ik kan me herinneren dat de monteur hier tijdens het installeren de DNS servers had aangepast naar een andere server dan die van KPN. Nu lijkt deze weer op de standaard van KPN te staan maar ik kan alleen nergens in de Box 12 interface vinden waar ik deze moet aanpassen. Kan iemand mij helpen?

 

Ik ben zelf even verder op onderzoek gegaan en blijkbaar kan je met de laatste firmware van de Box 12 niet de DNS servers meer aanpassen. Ik heb nu maar een Fritz!box besteld. Ik vind het wel erg bijzonder dat KPN dit soort niet meer standaard aanpasbaar maakt.


Ik ben zelf even verder op onderzoek gegaan en blijkbaar kan je met de laatste firmware van de Box 12 niet de DNS servers meer aanpassen. 

Welke versie heeft u nu dan?


V12.C.22.23.14


Ik ben zelf even verder op onderzoek gegaan en blijkbaar kan je met de laatste firmware van de Box 12 niet de DNS servers meer aanpassen. 

Welke versie heeft u nu dan?

V12.C.22.23.14


Je kunt in Windows ook de dns van je pc wijzigen. 


Ik ben zelf even verder op onderzoek gegaan en blijkbaar kan je met de laatste firmware van de Box 12 niet de DNS servers meer aanpassen. 

Welke versie heeft u nu dan?

V12.C.22.23.14

Ok. Ja dat is een test versie. Verre van compleet. Daar kan niet veel mee 😖


Ah ok dat verklaart veel. Maar waarom wordt er zonder mijn goedkeuring een test versie op een modem geïnstalleerd ?


Je kunt in Windows ook de dns van je pc wijzigen. 

Ja maar dit werkt dan niet voor al m’n devices in het huis.


Ah ok dat verklaart veel. Maar waarom wordt er zonder mijn goedkeuring een test versie op een modem geïnstalleerd ?

Tja... dat moet u aan KPN vragen. En vooral ook: waarom laat een volgende firmware update zo lang op zich wachten?

Ik had nog een Experiabox v9. Die heb ik nu in gebruik. De KPN Box staat al zowat een maand werkeloos naast de meterkast. 


Ik ben zelf even verder op onderzoek gegaan en blijkbaar kan je met de laatste firmware van de Box 12 niet de DNS servers meer aanpassen. 

Welke versie heeft u nu dan?

V12.C.22.23.14

Dat is een oudere versie. Ondertussen zit deze op 

Bij de DHCP instellingen is de DNS aanpasbaar wat ook bij de aangesloten LAN apparaten terecht komt.


Kan ik de firmware zelf ergens updaten?


Ik ben zelf even verder op onderzoek gegaan en blijkbaar kan je met de laatste firmware van de Box 12 niet de DNS servers meer aanpassen. 

Welke versie heeft u nu dan?

V12.C.22.23.14

Dat is een oudere versie. Ondertussen zit deze op 

Bij de DHCP instellingen is de DNS aanpasbaar wat ook bij de aangesloten LAN apparaten terecht komt.

Als ik het daar aanpas blijven deze gewoon op de standaard waardes staan: 
 

 


Als ik het daar aanpas blijven deze gewoon op de standaard waardes staan: 
 

 

Dat klopt. Dat zijn de DNS instellingen die de KPN Box van KPN ontvangt. En de KPN Box zelf zal deze DNS instellingen ook gebruiken, bijvoorbeeld bij het controleren op updates. Ook de Fritzbox zal deze DNS instellingen van KPN ontvangen. 


De versie V12.C.23.04.16 is wel evt te upgraden naar een nieuwere versie.

Maar op dit moment is er niets nieuwers. 

De oudere versie kan dus alleen centraal door KPN ge-updated worden. De DNS bij DHCP past de DNS aan die de aangesloten apparaten krijgen.  Bij wijziging wel de aangesloten pc,s of systemen herstarten zodat ze nieuwe DHCP info krijgen. De andere zichtbare DNS info heeft @Nick83 al toegelicht.


Ik ben zelf even verder op onderzoek gegaan en blijkbaar kan je met de laatste firmware van de Box 12 niet de DNS servers meer aanpassen. Ik heb nu maar een Fritz!box besteld. Ik vind het wel erg bijzonder dat KPN dit soort niet meer standaard aanpasbaar maakt.

Klinkt beetje als een nodeloze extra kosten oplossing als het voorheen mogelijk was. 


Ik ben zelf even verder op onderzoek gegaan en blijkbaar kan je met de laatste firmware van de Box 12 niet de DNS servers meer aanpassen. Ik heb nu maar een Fritz!box besteld. Ik vind het wel erg bijzonder dat KPN dit soort niet meer standaard aanpasbaar maakt.

Klinkt beetje als een nodeloze extra kosten oplossing als het voorheen mogelijk was. 

Vind ik ook, maar ben een beetje klaar met de netwerk problemen. 


Ik ben zelf even verder op onderzoek gegaan en blijkbaar kan je met de laatste firmware van de Box 12 niet de DNS servers meer aanpassen. Ik heb nu maar een Fritz!box besteld. Ik vind het wel erg bijzonder dat KPN dit soort niet meer standaard aanpasbaar maakt.

Klinkt beetje als een nodeloze extra kosten oplossing als het voorheen mogelijk was. 

Vind ik ook, maar ben een beetje klaar met de netwerk problemen. 

Wat gebeurt er nog meer met het netwerk dan behalve dan het DNS gedeelte. Wel apart dat een KPN monteur dit aanpast. Want van alle zaken die bij KPN gebeuren is juist de publieke DNS service in mijn beleving nou niet problematisch.


Ik ben zelf even verder op onderzoek gegaan en blijkbaar kan je met de laatste firmware van de Box 12 niet de DNS servers meer aanpassen. Ik heb nu maar een Fritz!box besteld. Ik vind het wel erg bijzonder dat KPN dit soort niet meer standaard aanpasbaar maakt.

Klinkt beetje als een nodeloze extra kosten oplossing als het voorheen mogelijk was. 

Vind ik ook, maar ben een beetje klaar met de netwerk problemen. 

Wat gebeurt er nog meer met het netwerk dan behalve dan het DNS gedeelte. Wel apart dat een KPN monteur dit aanpast. Want van alle zaken die bij KPN gebeuren is juist de publieke DNS service in mijn beleving nou niet problematisch.

De verbinding wordt zo’n 20-30x per dag verbroken. 


Ik ben zelf even verder op onderzoek gegaan en blijkbaar kan je met de laatste firmware van de Box 12 niet de DNS servers meer aanpassen. Ik heb nu maar een Fritz!box besteld. Ik vind het wel erg bijzonder dat KPN dit soort niet meer standaard aanpasbaar maakt.

Klinkt beetje als een nodeloze extra kosten oplossing als het voorheen mogelijk was. 

Vind ik ook, maar ben een beetje klaar met de netwerk problemen. 

Wat gebeurt er nog meer met het netwerk dan behalve dan het DNS gedeelte. Wel apart dat een KPN monteur dit aanpast. Want van alle zaken die bij KPN gebeuren is juist de publieke DNS service in mijn beleving nou niet problematisch.

De verbinding wordt zo’n 20-30x per dag verbroken. 

Dat is bizar veel. Nu begrijp ik de frustratie wel. Maar hoe wordt dit door KPN support dan behandeld?


KPN standaard support gaf dat ze me niet konden helpen en dat ik m’n vraag op het forum moest zetten of dat ik KPN Service Plus moest gaan nemen.


Hey @Stan Grootes, welkom op het forum! Vervelend dat je zo ineens last hebt van verbrekingen. Ik verwacht niet dat de DNS servers daar iets mee te maken hebben. Maar het is wel iets waar we even naar gaan kijken met je. Zou je daarvoor je forumprofiel willen invullen? Dan kan ik hier meekijken en uitmeten. Laat even weten als je dit hebt ingevuld. 


Hey @Stan Grootes, welkom op het forum! Vervelend dat je zo ineens last hebt van verbrekingen. Ik verwacht niet dat de DNS servers daar iets mee te maken hebben. Maar het is wel iets waar we even naar gaan kijken met je. Zou je daarvoor je forumprofiel willen invullen? Dan kan ik hier meekijken en uitmeten. Laat even weten als je dit hebt ingevuld. 

Ik heb mn gegevens aangevuld 


Top, dank je wel. Ik heb je even een privébericht gestuurd met een aanvullende vraag. Zou je daar naar willen kijken en op antwoorden?


Ik zie het afgelopen weekend inderdaad wel heel stop-start sessies. Op het moment van verbreking van de verbinding, @Stan Grootes, zie je dan ook iets veranderen aan de lampjes op je glasvezelkastje? En wil je die eens 2 minuten stroomloos maken?


Ik zie het afgelopen weekend inderdaad wel heel stop-start sessies. Op het moment van verbreking van de verbinding, @Stan Grootes, zie je dan ook iets veranderen aan de lampjes op je glasvezelkastje? En wil je die eens 2 minuten stroomloos maken?

Ik heb hm een tijdje van het stroom gehad maar nu wil de modem helemaal geen verbinding meer maken. Update: na nog een herstart deed hij het wel.