Skip to main content

betreft PI-HOLE en DNS op de KPN modem.

Tot voor kort kon je zelf een DNS instellen op de Box12. Daar had ik het adres van mijn pi-hole ingevuld zodat er voor al mijn devices automatisch de reclame troep uit werd uitgefilterd. 

Een paar dagen geleden kwam er plots een ronde “nu geheel vernieuwd” voor die modem, maar daar is die optie onder DHCP uitgegrijsd.

Het is te ondervangen door op iedere device dan zelf maar de DNS in te vullen en dat hoeft gelukkig maar 1 keer. Maar waarom moet de KPN nou zo nodig bij nieuwe software maar meteen oude mogelijkheden verwijderen? Zouden de reclame jongens bij KPN hebben gewonnen?

 

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt 

Gaat het om de vernieuwde software op de v12? Zo ja dan is bij de laatste update een wijziging aangebracht en is alles van DNS onder een aparte TAB optie gebracht inclusief de ipv6DNS. Bij DHCP zul je daar alleen uitgegrijsde waardes zien. Dit komt omdat het nu bij de optie DNS moet worden ingevoerd. Dit geldt dan voor alle aangesloten apparaten via DHCP ipv4 of ipv6.

Hier dus uitgegrijsd.

Hier is de nieuwe optie. DNS proxy gebruikt het modem standaard ip adres 192.168.2.254


Vast bedankt voor het antwoord. Ik zit in het buitenland en moet even kijken of ik van hieruit bij het modem kan. Andes doe ik dat bij thuiskomst. Ik zat onder DHCP te zoeken, en verder was ik niet zeker of bij het invullen bij DHCP niet de ‘upstream’ nameserver ook zou veranderen. Maar je screenshot (dank je) geeft aan dat ik een ‘lokale’ namserver kan gebruiken.


Ik heb ook geprobeerd de DNS instellingen aan te passen, maar ik zie dat de router gewoon de standaard KPN DNS server blijft gebruiken. Ook na een restart van de router en van individuele devices.


ik heb ook een v12 box, maar ik heb niet de laatste versie van de sofware als ik de screenshots zo bekijk.

Is het mogelijk deze te upgraden? Mijn tabje met DNS instellingen wordt genegeerd, momenteel.


Ik heb ook geprobeerd de DNS instellingen aan te passen, maar ik zie dat de router gewoon de standaard KPN DNS server blijft gebruiken. Ook na een restart van de router en van individuele devices.

Als dit nog 60E software is dan werkt dit niet.


Hoi @Bodmoor, met jouw versie van de firmware kan dit inderdaad niet. Het is alleen op dit moment niet te zeggen wanneer jij overgaat naar de nieuwe Software. Meer over de nieuwe Software lees je hier:

 Als jij thuis alleen een Box 12 hebt, en geen wifipunten van ons, dan zul je de update in de komende paar weken krijgen. Heb je wel wifipunten, dan kan het langer duren. Mensen met alleen SuperWifi 2 zijn de volgende groep die overgaat. Maar heb je SuperWifi 1 of Experia Wifi, dan is nog niet te zeggen wanneer je de software dan krijgt.


Mijn aansluiting loopt via KPN EEN MKB en heb een Experiabox v12. Bij het instellen van een custom DNS ondervind ik veel problemen met smart devices door het gebrek aan het instellen van een ipv6 DNS server. Zo worden alle Matter/Thread devices onbruikbaar in Apple Homekit, AirPlay werkt niet naar behoren, en mDNS lijkt niet meer te functioneren. Wanneer kan ik deze update verwachten?


@walmpie Voor EEN MKB kan je in het zakelijk forum vragen stellen.