Skip to main content
Vraag

Eigen modem aangesloten op glasvezel, maar krijgt geen IP-adres

• November 26, 2025
  • 11 reacties
  • 103 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een XGS-PON aansluiting met een Genexis ONT. Mijn eigen router krijgt geen IP-adres van de ONT.
Ik heb verzocht of er een DPI-release / modemwissel uitvoeren en de ONT opnieuw provisionen zodat mijn nieuwe router een WAN-IP kan krijgen maar helaas is dit niet mogelijk kreeg ik te horen, hoe kan ik dit probleem alsnog oplossen? 

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 26, 2025

Beste ​@nso29 zie onderstaande link(s) voor nadere uitleg:

https://community.kpn.com/kennisbank-vrije-modemkeuze-en-fritz-box-133

Succes

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 26, 2025

Hi Jan,

Bedankt voor je antwoord maar het probleem zit hem in de ONT, deze geeft wel aan dat er een signaal is maar heeft de MAC gelocked op de v10 waardoor het dus niet mogelijk is een nieuwe model te installeren. 

• November 26, 2025

... maar heeft de MAC gelocked op de v10 waardoor het dus niet mogelijk is een nieuwe model te installeren. 

Dat is niet waar. Je kan elke router aansluiten die je maar wil.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

Om welke router gaat het en welke instellingen heb je gedaan 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 26, 2025

Hi Jan,

Bedankt voor je antwoord maar het probleem zit hem in de ONT, deze geeft wel aan dat er een signaal is maar heeft de MAC gelocked op de v10 waardoor het dus niet mogelijk is een nieuwe model te installeren. 

Die bewering klopt niet ​@nso29 , dat geldt alléén als je een router rechtstreeks op het glasvezelpunt aansluit, dan moet je dan opgeven bij KPN.

obelisk
Wijsgeer
  • November 26, 2025

Let op, je kan niet simpelweg een dhcp request op de wan poort doen. Je moet een pppoe sessie over vlan6 opzetten. Zie documentatie. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 27, 2025

Welkom op de community ​@nso29, leuk dat je ons gevonden hebt 🙂

Ik zie dat de anderen hier je al te hulp zijn geschoten, ben je er inmiddels uit gekomen? Zo nee, dan horen we uiteraard graag waar je nu nog tegenaan loopt!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 28, 2025

Het gaat om een asus RT-BE88U router maar helaas kom ik er nog steeds niet uit.

• November 28, 2025

Heb je alleen internet of ook tv? Als je ook TV hebt, dan werkt een ASUS router niet. Internet kan je wel werkend krijgen. Maar tv werkend krijgen zodat het werkt via multicast lukt niet.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 28, 2025

Werkt de standaard modem van KPN wel goed op de aansluiting ​@nso29 ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

Het gaat om een asus RT-BE88U router maar helaas kom ik er nog steeds niet uit.

Download de Merlin-firmware https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/RT-BE88U/

en volg de instructies voor KPN internet+tv https://bashoogers.nl/wp-content/uploads/2021/12/V4_HANDLEIDING_EIGENROUTERKPN_prim.docx