Skip to main content
Beantwoord

Eigen router Asus AX86S geschikt voor KPN iTV?

  • 20 February 2024
  • 26 reacties
  • 690 keer bekeken

Goedenavond! 
 

Ik ga richting glasvezel maar twijfel tussen een abonnement van kpn of odido. KPN heeft mij voorkeur, maar wil graag mijn eigen router kiezen en niet de modem van kpn. Nu is het zo dat dat alleen het internet wel te doen is, maar het iptv is al een stuk lastiger voor mij… Nou heb ik in mijn router onder het kopje iptv(zie screenshot), dat ik een optie met kpn kan gaan selecteren. Houdt die optie dan ook in dat de iptv vanzelf word geregeld via de router? Of is dat te mooi om waar te zijn?

 

En mocht dat wel het geval zijn, dan moet ik voor het internet zelf ook onder het kopje iptv Manuel settings Vlan 6 configureren, kan dat dan beiden(zowel internet als iptv) tegelijkertijd worden ingesteld?

 

dank alvast!

 

Daar komt wel het één en ander bij kijken.

https://github.com/zmoox/ASUS_KPN_IPTV


Ik heb de Asus RT-AX86U PRO achter de Experiabox V10 als router geinstalleerd. TV kijken moet geen probleem opleveren. Ik ga dit binnenkort uitproberen en kom er hier dan op terug.

Wat een verademing een eigen WiFi 6 router. Duizend en een mogelijkheden om een en ander zelf in te stellen. Mijn oude WiFi 5 thuisnetwerk is vervanderd in een digitale snelweg waar ik met mijn laptop op schoot ruim 625mbps down en 595mbps up meet.

Dat tv kijken downloaden en steamen moet allemaal probleemloos door de Asus router kunnen worden afgewikkeld. Ik hoop dat tzt de TV+ ontvanger via Wifi 6 aan de router geknoopt kan worden.

Heeft iemand daar al ervaring mee?


KPN ondersteunt draadloos voor TV+ alleen via onderstaand schema, bij problemen wanneer anders aangesloten geeft KPN niet thuis @Glasblazer :

 


Als ik het TV kanaal via de Asus router laat lopen en via WiFi 6 vervolgens contact maak met de TV+ ontvanger,  moet dat mijns inziens echt wel lukken.


Als ik het TV kanaal via de Asus router laat lopen en via WiFi 6 vervolgens contact maak met de TV+ ontvanger,  moet dat mijns inziens echt wel lukken.

De vraag is echter of je dan nog wel multicast kunt kijken. Ik heb daar een hard hoofd in en met alleen unicast lever je toch echt een stuk van de beeldkwaliteit in.


In mijn router kan ik multicast inschakelen,

 


In mijn router kan ik multicast inschakelen,

En dan nog is de vraag of die router wel Multicast-to-Unicast ondersteunt want anders zal je via wifi nog steeds geen Multicast kunnen gebruiken.


@wjb Bij nieuwere firmware is de optie UDP Proxy (Multicast 2 Unicast)

 


UDP Proxy is volgens mij toch echt iets anders dan multicast to unicast (MC2UC).

Zie RFC 9119.


@wjb https://github.com/pcherenkov/udpxy

udpxy is a UDP-to-HTTP multicast traffic relay daemon:it forwards UDP traffic from a given multicast subscriptionto the requesting HTTP client.

Je moet wel by UDP Proxy de juiste poort instellen (<>0), vraag me maar niet welke poort dat zou zijn voor KPN IPTV, weet je het toevallig?

 

Bij asus support staat b.v.

Configure UDP Proxy (Udpxy). Use this function to run the IPTV application (such as VLC) on several computers at the same time. This function can convert multicast UDP streams to unicast HTTP streams.

 Enter the port (such as 4000) that you want to assign for the IPTV application, then use this format to enter the address in the play list to watch IPTV streams: https://hRouter IP]:    (such as https://192.168.1.1:4000/udp/239.255.1.1:5000 or https://192.168.1.1:4000/rtp/239.255.1.1:5000).


@wjb https://github.com/pcherenkov/udpxy

udpxy is a UDP-to-HTTP multicast traffic relay daemon:it forwards UDP traffic from a given multicast subscriptionto the requesting HTTP client.

Je moet wel by UDP Proxy de juiste poort instellen (<>0), vraag me maar niet welke poort dat zou zijn voor KPN IPTV, weet je het toevallig?

Er wordt geen HTTP gebruikt door de TV ontvangers. Bij Multicast to Unicast blijft het protocol ongewijzigd alleen wordt deze niet als multicast verzonden maar als unicast naar een specifieke cliënt. De cliënt ziet geen enkel verschil. Multicast to Unicast is enkel om zware multicast streams, zoals de TV streams van KPN via wifi te kunnen distribueren. Op wifi bestaat niet zoiets zoals IGMP snooping op een switch waarmee het multicast verkeer alleen doorgezet wordt naar de poort(en) waarop een apparaat aangesloten is die geabonneerd is op die stream. Op wifi heb je de tegenhanger "Multicast to Unicast" die ervoor zorgt dat de multicast TV stream niet naar alle op de wifi aangesloten apparaten doorgestuurd wordt maar alleen naar de apparaten die geabonneerd zijn op de stream.

 


Als reactie op deze tekst:

“Bij Multicast to Unicast blijft het protocol ongewijzigd alleen wordt deze niet als multicast verzonden maar als unicast naar een specifieke cliënt. De cliënt ziet geen enkel verschil.”

Heb ik 2 vragen:

  1. Weet iemand of ik met de Asus ROG Rapture GT-AXE16000 router achter het KPN V14 modem dit via wifi  kan realiseren?
  2. Klopt mijn aanname dat bij het Multicast to Unicast protocol (via Wifi dus) de stream en de kwaliteit wel multicast (beste beeldkwaliteit) blijft of wordt de kwaliteit hierdoor unicast (lagere kwaliteit).

Ik wil namelijk graag met de V14 modem en daarachter mijn Asus Router via wifi TV kijken op de hoogste kwaliteit. Is dit mogelijk?


Of die Asus een geschikte ingebouwde IGMP proxy server heeft weet ik niet.

Met Multicast to Unicast blijft de stream met de beste kwaliteit actief.


Of die Asus een geschikte ingebouwde IGMP proxy server heeft weet ik niet.

Als de ASUS achter de KPN Box gehangen word, dan hoeft deze geen IGMP proxy te hebben toch?

De ASUS wel in accespoint mode zetten.


Nick83 schreef:

Als de ASUS achter de KPN Box gehangen word, dan hoeft deze geen IGMP proxy te hebben toch?

Op elk natting device (router) zal een IGMP proxy server actief moeten zijn.

Als je die router in router mode gebruikt dan moet die dus aanwezig zijn. In accesspoint mode niet maar ik vraag me af waarom je zo'n Asus zou aanschaffen om hem vervolgens als accesspoint te gaan gebruiken.


Top, dank voor je snelle reactie!

 

Wordt enorm gewaardeerd.

 

Ik ga uitzoeken of de Asus een geschikte ingebouwde IGMP Proxy server heeft. Ik vermoed van wel aangezien dit een van de meest uitgebreide routers van Asus is die er bestaat:

https://rog.asus.com/nl/networking/rog-rapture-gt-axe16000-model/

 

Weet iemand of het nog uitmaakt hoe ik de Asus router inzet:

 

  1. Als Router achter de V14 box. Met een vast IP adres via de LAN aansluiting op de V14 box.
  2. Als router in plaats van de V14 box. Dat kan ik eventueel inregelen via Merlin software. Heeft dit voordelen?
  3. Als AP achter de V14 box.

Ik heb nu optie 1 al een tijdje in gebruik. Bij voorkeur hou ik deze. Mijn internet verbinding is uitstekend (via wifi haal ik 1600 Mbit, bedraad nog meer). Tot nu toe heb ik mijn beide TV-kastjes op unicast staan. Dat werkt uiteraard. De TV signalen wil ik gaan ombouwen tot Multicast via de draadloze verbinding. Vandaar mijn vragen.


Ik heb intussen gevonden dat er onder LAN instellingen op mijn router de mogelijkheid is om:

Multicastrouting in te schakelen.

De uitleg die hierbij hoort is:

Biedt de draadloze router de mogelijkheid multicastpaketten te behandelen. Het inschakelen van de multicastrouter maakt ook de RTP en RTSP-functies mogelijk.

Is dit de optie die ik aan moet zetten?


Nog een laatste vraag:

Ik kan kiezen uit IGMP v1, v2 of v3. Hier gewoon v3 kiezen?

Ik kan hier ook een UDP-proxy poort instellen. Die staat standaard op 0. Deze laten staan?


Het is gelukt!

Uiteindelijk was het heel makkelijk. Met 1 druk op de knop “multicast routing” inschakelen op de Asus Router (die in Routermodus actief is achter de V14, zonder ingestelde DMZ), gewoon met de standaard Asus software (zonder Merlin dus).

Ik heb v3 gekozen en het werkt nu probleemloos op mijn beide TV-kastjes.

Ter info voor anderen die misschien ook deze router of een soortgelijke Asus router hebben: het is mogelijk om de 10Gbit Lan poort te gebruiken als (virtuele) WAN poort (in plaats van de standaard 2,5 Gbit Wan poort) i.c.m. de multicast instellingen. Hierdoor is het mogelijk om je hele netwerk aan te sluiten via de 10 Gbit poort (om de 4 Gbit internet aansluiting van KPN maximaal te kunnen benutten) en tegelijkertijd Multicast te gebruiken i.c.m. een eigen router (met uitgebreide instelmogelijkheden).

De Asus router is misschien niet de goedkoopste, maar wat mij betreft een enorme aanrader. Alles werkt met 1 druk op de knop op de maximale snelheid. Op de Wifi haal ik 1600 mbit bedraad nog meer, niet slecht 😉.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp hierboven!

Groeten van een tevreden gebruiker!

Nog 1 vraag: kan ik ergens meten (zien) hoeveel mbit de TV streams zijn op de TV (ik las ergens iets van 14 Mbit of binnenkort op NPO1 zelfs 25 Mbit met het EK). Ik kan zien dat de kastjes op Multicast staan en op de beste kwaliteit en dat dit prima werkt, maar ik zou daarnaast dus ook graag de bandbreedte van de stream ergens zien.


@Remko.NL Wat @wjb hier schrijft is tegenstrijdig met zijn eigen post. Een router achter Experia box hoef geen IGMP Proxy hebben, maar wel IGMP Snooping activeren.

Op de eigen router zal tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Indien je jouw Asus direct op het glasvezelkastje aansluit, zou je de IGMPv2 gebruiken, anders valt ie voortdurend van v3 terug naar v2 en kan probleem veroorzaken. 

Voor stream bandbreedte kan je Traffic Analyzer gebruiken (andere apparaten niet gebruiken tijdens de meting)

 


@Remko.NL Wat @wjb hier schrijft is tegenstrijdig met zijn eigen post. Een router achter Experia box hoef geen IGMP Proxy hebben, maar wel IGMP Snooping activeren.

Op de eigen router zal tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Indien je jouw Asus direct op het glasvezelkastje aansluit, zou je de IGMPv2 gebruiken, anders valt ie voortdurend van v3 terug naar v2 en kan probleem veroorzaken. 

Tja, tijden veranderen ... en, zoals je kunt lezen, is het @Remko.NL gelukt de IGMP proxy server op zijn Asus aan te zetten en geeft hij aan dat het probleemloos werkt op zijn TV ontvangers.

Nogmaals, op elk natting apparaat (router) moet een IGMP proxy server actief zijn als deze router niet als accespoint ingesteld staat (dan is het immers geen natting device meer).

Ik neem aan dat @Remko.NL gecontroleerd heeft of zijn TV ontvangers nog altijd netjes in multicast draaien.

Bij live televisie kijken in multicast mode staat rechtsonder in de infobalk het woord je LIVE in hoofdletters. Kijk je in unicast mode dan staat daar het woord je Live.


Dank nog voor de reacties.

Er staat inderdaad LIVE (met hoofdletters) en ik had inderdaad al gecontroleerd dat beide TV ontvangers nog in Multicast draaien (ook na de herstart).

Voor nu heb ik met v3 nog geen problemen ondervonden (nog geen enkele hapering of wat dan ook).

Wel bedankt nog voor de tip dat als v3 problemen zou gaan geven dat ik terug kan schakelen naar v2, maar voor nu dus probleemloos op v3 en probleemloos Multicast met de Asus achter de V14. Ook het zappen is gewoon super snel. Me happy dus 😀.


@Remko.NL Werkt het nog steeds goed ?
En kan iemand bevestigen of dit ook werkt op een RT-AX92U 

Ik wil ook weer normaal gebruik kunnen maken van mijn router zonder Merlin erop te moeten zetten. 


@Patriciahaha,

Het werkt hier nog steeds probleemloos (op beide apparaten), zonder Merlin dus.

 

Of de RT-AX92U dit ook ondersteunt weet ik niet, je zou kunnen checken of de genoemde feature, daar ook beschikbaar is, dan lijkt het me dat het zou moeten werken, maar ik kan dit niet testen aangezien ik deze router niet heb:

  • multicast routing

@Remko.NL 

Bedankt voor je antwoord en fijn dat het allemaal bij jou werkt. Je hebt trouwens een behoorlijke prijzige router, gelukkig dat die werkt want het zou heel vervelend zijn om die verplicht in AP-modes te moeten zetten.

Die van mij is ook best wel duur en ik heb er 2 van. Toen ik nog bij Ziggo zat had ik er veel plezier van maar nu kan ik er weinig mee. Helaas wordt Merlin niet officieel ondersteunt voor mijn routers en heb ik geen zin om tegen problemen aan te lopen. Tevens heb ik ook nog een Zen mini op de bovenste verdieping waar sws geen Merlin op kan.

Omdat mijn router in AP-modus staat en ik dus niet bij al mijn instellingen kan, heb ik even een screenshot genomen vanuit youtube van de “multicast routing” optie

Is dit waar ik naar opzoek ben ?


Reageer