Skip to main content

Hallo, ik twijfel om over te stappen van ziggo naar kpn (internet + TV).

Ik weet alleen niet of ik alles functionaliteit kan behouden zoals ik het nu heb. 
In mijn huidige ziggo netwerk heb ik de ziggo modem in bridge modus staan zodat ik mijn eigen router kan gebruiken.
De functionaliteit die ik nu heb is onder andere:
-Ik kan een VPN-server draaien zodat mijn netwerk van buiten te bereiken is.
-Op mijn Android TV kan ik mijn netwerk bereiken zodat ik films van mijn netwerk kan afspelen.

Nu las ik al dat bridge modus bij kpn niet kan EN dat de kpn box geen vpn ondersteunt om van buitenaf verbinding te maken.
Een eigen router achter de kpn box hangen kan, zoals ik hier al las.

Maar dan zie ik nog niet hoe ik zowel mijn netwerk via vpn bereikbaar houd, EN de TV ook mijn netwerk kan zien om films van het netwerk af te spelen.
Want in router modus is mijn netwerk niet zichtbaar vanuit de TV die aan de kpn box hangt, en met mijn router in bridge modus, vermoed ik dat mijn vpn server niet meer mogelijk is.

Weet iemand hier hoe ik dit kan oplossen?

 

Hallo @basmetvraag , @wjb weet hier veel van, misschien wil hij je helpen.

 


Hallo @basmetvraag 

 

Je kan ook een eigen router gebruiken i.p.v. de Experiabox of Box 12.

Dat is trouwens ook een post van wjb.

 


Hallo @basmetvraag 

 

Je kan ook een eigen router gebruiken i.p.v. de Experiabox of Box 12.

 

Hoi @GeSp 
Dank voor je reactie maar mijn voorkeur is wel de kpn box te houden, want als er een keer een storing is dan kan ik makkelijker uitsluiten of het aan kpn ligt of aan mijn eigen netwerk.

Ik wacht even af of iemand hier een oplossing weet.


Hoi @basmetvraag 

 

Als je jouw router als DMZ host instelt in de KPN box dan wordt alles doorgestuurd naar je eigen router, sommige VPN protocollen werken prima op die manier, dus even uitproberen welke VPN het wel of niet doet.


Hoi @basmetvraag 

 

Als je jouw router als DMZ host instelt in de KPN box dan wordt alles doorgestuurd naar je eigen router, sommige VPN protocollen werken prima op die manier, dus even uitproberen welke VPN het wel of niet doet.

Dat weet ik, maar mijn vraag gaat er om of ik dan ook nog vanaf mijn Android TV (die aan de kpn box hangt) nog bij mijn netwerk kan. Dat gaat volgens mij niet meer dan.


Je kunt via KPN een Fritzbox nemen tegen hoger abbo tarief of zelf een aanschaffen. Werkt gegarandeerd.

Dan zet je de kpn box in de kast voor als er wat is.


 Dat weet ik, maar mijn vraag gaat er om of ik dan ook nog vanaf mijn Android TV (die aan de kpn box hangt) nog bij mijn netwerk kan. Dat gaat volgens mij niet meer dan.

 

Waarom zou dat niet werken, die KPN box zit alleen via HDMI aangesloten op je TV.

De TV zelf kan je prima in je eigen netwerk hangen.


 Dat weet ik, maar mijn vraag gaat er om of ik dan ook nog vanaf mijn Android TV (die aan de kpn box hangt) nog bij mijn netwerk kan. Dat gaat volgens mij niet meer dan.

 

Waarom zou dat niet werken, die KPN box zit alleen via HDMI aangesloten op je TV.

De TV zelf kan je prima in je eigen netwerk hangen.

 

Nee dat kan niet. Als mijn eigen router in bridge modus staat (voorwaarde om mijn Android TV er aan te kunnen hangen) dan werkt mijn vpn-server op mijn router niet.
En als ik mijn router in router-modus zet (achter DMZ vanuit Experia Box) dan werkt TV niet vanaf mijn router, want TV werkt dan alleen vanaf de Experia Box.
De Experia Box 12 heeft trouwens geen hdmi, TV moet via de LAN kabel naar de receiver.


Met KPN box bedoelde ik hier de TV-ontvanger, die kan je aansluiten op het netwerk van de Experiabox/Box 12 en via een HDMI kabel sluit je de TV-ontvanger aan op je TV.

De TV zelf kan aan je eigen router via de netwerkaansluiting.


Met KPN box bedoelde ik hier de TV-ontvanger, die kan je aansluiten op het netwerk van de Experiabox/Box 12 en via HDMI sluit je hem aan op je TV.

De TV zelf kan aan je eigen router via de netwerkaansluiting.

Daar heb je een punt, ik ging ervan uit dat ik de LAN kabel naar de TV zowel voor de TV-ontvanger als voor internet op de TV moest gebruiken. Dat is dus niet zo.
Dan zou ik het kunnen oplossen met 2 LAN kabels naar de TV dus. 1 vanaf de Experia Box en 1 vanaf mijn router.
Heeft niet de voorkeur aangezien ik dan een extra kabel door het huis moet aanleggen.
Hopelijk heeft iemand nog een andere oplossing, maar bedankt voor het meedenken!


Hoi @basmetvraag 

 

Als je jouw router als DMZ host instelt in de KPN box dan wordt alles doorgestuurd naar je eigen router, sommige VPN protocollen werken prima op die manier, dus even uitproberen welke VPN het wel of niet doet.

Dat weet ik, maar mijn vraag gaat er om of ik dan ook nog vanaf mijn Android TV (die aan de kpn box hangt) nog bij mijn netwerk kan. Dat gaat volgens mij niet meer dan.

De Android tv sluit u dan gewoon aan op uw eigen 2de router.

Ik heb dat ook. De KPN Box in de meterkast. Daar zitten de tv ontvangers van KPN op aangesloten. Alle andere apparaten zitten achter de 2de router. Dus ook de Android TV en de Chromecast. Zelfs de SuperWiFi's en de Experia WiFi's zitten achter de 2de router. Werkt uitstekend. En nee, die koppelen dan niet met de KPN Box. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Zelfs de thuis app werkt dan ook gewoon.


Dank voor jullie reacties.

Tenminste is het mogelijk zoals jullie beschrijven.

Dan maar 2 extra LAN kabels naar de 2 tv's door het huis.


Dank voor jullie reacties.

Tenminste is het mogelijk zoals jullie beschrijven.

Dan maar 2 extra LAN kabels naar de 2 tv's door het huis.

Of je neemt de fritzbox, dan is dat niet nodig.


Dank voor jullie reacties.

Tenminste is het mogelijk zoals jullie beschrijven.

Dan maar 2 extra LAN kabels naar de 2 tv's door het huis.

Of je neemt de fritzbox, dan is dat niet nodig.

Dat zou ook nog kunnen inderdaad. Openvpn zal daar vast ook op zitten.


@EAZ1964 heb je daar zelf ervaring mee?


Dan maar 2 extra LAN kabels naar de 2 tv's door het huis.

Of je werkt met vlans. Dan heb je maar 1 kabel nodig 😉


Ja, ik kwam van XS4all, waar je standaard de Fritz!box kreeg. Bij KPN werkt kun je deze tegen meerprijs bijbestellen inclusief support. Ik heb er zelf een gekocht van de overstapbonus zullen we maar zeggen. Het werkt out of the box, en dat moet ook wel als KPN het zelf ook aanbiedt.  

TV gaat via ethernet kabel, Ik heb daar 2 Netgear (IGMP snooping) switches tussen die daarin aftakken o.a. naar de TV zelf en naar de TVBox. 

De TV boven idem dito aangesloten 

Het type fritzbox hangt af van je aansluiting, als je een bonded VDSL lijn hebt, moet je keuze anders zijn dan als je enkel koper hebt, en nog weer anders als je glasvezel aangeleverd krijgt. Dus wel even in verdiepen. 

VPN op de fritzbox bijvoorbeeld: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/3448_VPN-met-FRITZ/

De 4060 en de 7590 hebben prima cpu om de vpn vloeiend te verwerken. 

De Fritz infrastructuur is in mijn ogen superieur aan de xperiabox, met name ook de wifi en de vaste telefonie. Gebruik bekabelde mesh Fritz repeaters Wifi6 op elke verdieping. 

Op dit forum is ruim voldoende kennis om je hierin te helpen.


Ja, ik kwam van XS4all, waar je standaard de Fritz!box kreeg. Bij KPN werkt kun je deze tegen meerprijs bijbestellen inclusief support. Ik heb er zelf een gekocht van de overstapbonus zullen we maar zeggen. Het werkt out of the box, en dat moet ook wel als KPN het zelf ook aanbiedt.  

TV gaat via ethernet kabel, Ik heb daar 2 Netgear (IGMP snooping) switches tussen die daarin aftakken o.a. naar de TV zelf en naar de TVBox. 

De TV boven idem dito aangesloten 

Het type fritzbox hangt af van je aansluiting, als je een bonded VDSL lijn hebt, moet je keuze anders zijn dan als je enkel koper hebt, en nog weer anders als je glasvezel aangeleverd krijgt. Dus wel even in verdiepen. 

VPN op de fritzbox bijvoorbeeld: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/3448_VPN-met-FRITZ/

De 4060 en de 7590 hebben prima cpu om de vpn vloeiend te verwerken. 

De Fritz infrastructuur is in mijn ogen superieur aan de xperiabox, met name ook de wifi en de vaste telefonie. Gebruik bekabelde mesh Fritz repeaters Wifi6 op elke verdieping. 

Op dit forum is ruim voldoende kennis om je hierin te helpen.

Ik heb glasvezel, geen vdsl lijn. Werkt dat ook met een Fritz? Ik las dat de FRITZ!Box 7590 een optie is dan.


Zeker wel. 

Benodigd type hangt wel af hoe het binnenkomt, in het geval dat je een NTU hebt, kun je feitelijk elke router kiezen, moderne keuze zou dan de 4060 (met ax) of 7590 zijn.  als je een glasmodem nodig hebt misschien een 5530.

zie ook bijvoorbeeld 

 

Als je huurt krijg je een werkend fritz modem/router.


@EAZ1964 bedankt, dan ga ik mij daar eens in verdiepen.


Succes


Zeker wel. 

Benodigd type hangt wel af hoe het binnenkomt, in het geval dat je een NTU hebt, kun je feitelijk elke router kiezen, moderne keuze zou dan de 4060 (met ax) of 7590 zijn.  als je een glasmodem nodig hebt misschien een 5530.

zie ook bijvoorbeeld 

 

Als je huurt krijg je een werkend fritz modem/router.

Zo te zien ondersteunt geen van de Fritz!boxen OpenVPN om een vpn server te draaien voor toegang op afstand. Dan lijkt voor mij de optie met de Experia Box 12 in combinatie met mijn eigen router (Asus AX86U) het beste.


Mijn reactie betreffende dit is wel wat laat maar gaat hier ook over. Ik heb op het ogenblik een fritzbox van kpn, maar ik vind het een verschrikkelijk ding, daarin geef ik basmetvraag gelijk. je kan je VPN niet instellen. ook lukt het mij niet om poorten te forwarden, dit vanwege 2 ipadressen die die fritzbox uitgeeft. Op die manier kan ik geen kontakt maken met Soulseek om mijn muziek te delen. Wat ik ook geprobeerd heb het werkt niet. Ik neem kontakt op met kpn om te vragen of ik een andere router kan krijgen, want ik ben nu al maanden aan het prutsen zonder resultaat. Ook ik heb een eigen Asus Router: Asus RT-AC68U, die ik heel graag achter een experiabox wil hangen, bij ziggo heb ik dat ook gehad en dat werkte prima. Dus basmetvraag ik begrijp je wat dat betreft wel, maar ik zit dan ook met het TV probleem. Ik wacht even af of mijn kontakt met kpn succes heeft, ik zit hier nog maar 4 maanden, wat dat betreft kunnen ze moeilijk doen, maar echt ik vind die fritzbox een verschrikkelijk iets.


Met een FRITZ!Box moet je probleemloos poorten kunnen forwarden, dat mag geen enkel probleem zijn.

Je zegt dat die FRITZ!Box 2 IP adressen uitgeeft. Wat bedoel je hiermee want van KPN krijg je toch echt maar IPv4 adres.

 

En als je toch jouw Asus achter een Experia/KPN Box wilt gebruiken, lees dan het openingsbericht van het onderstaande topic.