Skip to main content

Hallo,

ik stap vanaf (als alles goed gaat) 5 april over van Ziggo kabel naar KPN glasvezel.

nu had ik mijn ziggo modem vervangen voor een Fritzbox 6690 cable. Hier was ik best tevreden over.

nu vraag ik me dus af of de KPN Box 12 een betrouwbaar product is of niet. En raden jullie een eigen modem aan?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Gr. Ferry 

Hallo @FvdGoede , de KPN Box 12 is een prima modem/router met 4 Gigabit netwerkpoorten,  WiFi 6 AX, gastnetwetk, gescheiden 2.4 en 5.0 netwerk voor IoT diensten.

Wil je meer dan het modem kan kun je een eigen router aansluiten of er een huren FritzBox, van KPN

 


Hoi @FvdGoede. Welkom bij KPN en op het KPN Forum! Wat goed dat je deze vraag hier stelt. Ik zie dat @JanD al een goed antwoord heeft gegeven op jouw vraag, ben je hiermee geholpen? Op deze pagina vindt je meer informatie over een FritzBox bij KPN.


Dit is hetzelfde als diegene die ik had vervangen voor mijn standaard ziggo modem. Alleen deze is dus uiteraard niet met een kabelaansluiting. 👍🏼


Hallo,

ik stap vanaf (als alles goed gaat) 5 april over van Ziggo kabel naar KPN glasvezel.

nu had ik mijn ziggo modem vervangen voor een Fritzbox 6690 cable. Hier was ik best tevreden over.

nu vraag ik me dus af of de KPN Box 12 een betrouwbaar product is of niet. En raden jullie een eigen modem aan?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Gr. Ferry 

Er zijn bij de FRITZ!Boxen diverse apparaten “geschikt”. FRITZ!Box 7590, FRITZ!Box 5530 filber en straks FRITZ!Box 5590 fiber die in de maak is. Er zijn twee “soorten” glasvezel aansluiting: AON en GPON. De eerste wordt niet meer nieuwe aangelegd. Bedenk echter wel dat je bij een FRITZ!Box 5530 filber en FRITZ!Box 5590 fiber een xsg-pon-module nodig zult hebben. Gpon wordt namelijk niet ondersteund door de kpn. Die modem/router vrijheid is nu eigenlijk één grote farce, omdat de kpn de regels daarvoor bepaald…….


@gensnet Als je dan de types wilt opnoemen doe dan het lijstje compleet.

Alle fritzboxen, op de kabel en 4G modellen na zijn geschikt voor KPN glasvezel, de 5530 en misschien 5690 kunnen ongeschikt zijn bij XGS-PON, tenzij de XGS-PON module beschikbaar komt, bij AON kan in ieder geval de 5530 wel, ook al gebruik ik de 5490 op glas (ouder model AON) zou ik het niet zomaar aanraden, zelf knutselen aan de glasvezel kan je op kosten jagen als het mis gaat, plus je moet de vezel reinigen, vergeten er veel, dus dat word, bezint eer gij begint, zou zelf voor de 7590 of 7583 gaan, geen 7581 die is uit de ondersteuning, EOL verklaard.

Of de 4060, vind ik wel wat duur voor wat je krijgt, die heeft geen modem functie voor DSL.


Nou…even een update.

 De aansluiting had wat voeten in de aarde, maar werkt nu.

NT lag ergens onder mijn keuken. Ooit een verbouwing geweest en waar nu de keuken staat was dus voorheen de woonkamer.

er kwam wel een zwak signaal binnen, maar zowel de monteur als ik waren niet overtuigd van een stabiele glasverbinding. Dus een uur later werd ik al gebeld daar de graafploeg…. En de dag erna stond er al iemand voor m’n deur! Klasse!

de beste man was in z’n eentje, en kwam eigenlijk kijken of het inderdaad echt nodig was om de NT te verplaatsen naar een andere plek. Ik wilde hem graag in de meterkast hebben, en dat was geen probleem. Monteur direct met zijn planning gebeld om te vragen wat de eerstvolgende datum was om iets in te plannen…… toen hoorde ik hem zeggen: ja maar ben vandaag alleen op pad….

dus ik boos direct mijn diensten als (oud KPN monteur vanuit de ISDN/ADSL tijd) aan om te helpen.

dus boormachine gepakt gat door de fundering geboord en de monteur had al een geultje met kabel gemaakt. Ingevoerd aangesloten en het werkte allemaal meteen.

dus eigenlijk is alles prima!

 

heb alleen 1 vraag over het modem. Hier staat naast het gastennetwerk ook Extra WiFi. Nu zal dat vast betekenen dat je daarmee een extra WiFi netwerk mee aan kan leggen. 😂 maar wat is de meerwaarde hier precies van?

 

gr. Ferry

 

snelle update op mijn eigen vraag: die is ook opgelost!

je kan in je normale WiFi settings geen aparte SSID invoeren, wat handig is voor oudere of smart apparaten.