Skip to main content

Ervaringen met Fritzbox 5690 XGS + 4GB KPN glasvezel

• January 29, 2026
  • 13 reacties
  • 163 keer bekeken

Woonachtig ben ik met 6 mensen in een studentenhuis. Ik heb een 4GB glasvezel abonnement van KPN. Dit was geleverd met een Nokia ONT + Experiabox v14.  Die haalde in die combinatie in de test 4/4gb (in het modem kun je een test uitvoeren). De bekabeling is cat5e. (hier kan ik helaas niks aan veranderen, behalve de bekabeling in de meterkast).  Softwareversie is 8.02 (kwam het ook mee). 

Heb eerst een FritzBox 5590 gekocht, maar kwam er tot mijn verbazing achter dat sinds december 2025 de Fritzbox 5690 XGS verkrijgbaar is. Aangezien deze over een 10GB poort beschikt is die meer toekomstproof dan de 5590. Bovendien heeft deze een betere processor dan de toch wat oudere 5590. De 5590 heb ik geretourneerd. Hier hangt nu de Fritzbox 5690 XGS. Aangezien die gloednieuw is zie ik er nog weinig topics over. 

Het installeren deed ik door het KPN profiel in te stellen en dan snelheid 10.000/10.000 (de MAX van de SFP). Uiteraard via servicetool een belafspraak maken en daarna modemID doorgeven. Dat kon binnen een uur. Daarna de TK01 patchcover vervangen en sc/apc to sc/apc kabeltjes aansluiten.

Ik heb nu een snelheid in KPN speedtest van rond de 950 MB down en 960 MB UP (mijn cap is nu op de switch en netwerkkaartje). 2ms Ping en 1 jitter. Alles lijkt dus goed. Geen restarts nog gehad en alles lijkt goed te werken.

Wel heb ik de kabel vervangen die ik kreeg bij de fritzbox met eentje van Amazon (beter buigbaar en maar 2 meter). Dit heeft ook de problemen opgelost die ik gisteren had met de Fritzbox. Ik denk dat die instabiel: langzaam was geworden doordat de AVM kabel is gevallen of ergens geknakt. De nieuwe werkt goed. Als ik de nieuwe 2,5GB switch heb geinstalleerd en de wifi (meshset) op de 1gb poort zal ik updaten wat ik haal qua snelheid. Opzich lag de prijs van 4gb en 1gb dicht bij elkaar. Zo heb ik toch de wifi op een aparte poort en nog 10gb out naar een 2,5gb switch. 

Mijn vraag is wat zijn jullie ervaringen met dit modem? Ik kan nog vrij weinig hierover vinden zeker in combinatie met KPN (logisch natuurlijk aangezien dit modem nog maar 2 maanden oud is). 

13 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Lexieflexxoooo en welkom bij de KPN Community! Met die snelheid en dat modem moet het wel goedkomen daar met z'n zessen. 😄

Ik heb rondgeneusd en kwam een ander topic tegen met wat tips voor wanneer de snelheid niet is wat het moet zijn: Verkrijgbaarheid FRITZ!Box 5690 XGS | KPN Community

Daarin gaf ​@marcel41 aan dat hij goed beviel, misschien wil hij wat meer delen over hoe het nu gaat? 🙂
Verder kon ik hier ook zo snel geen gebruikers vinden die hem in gebruik hebben via ons netwerk. Hij is inderdaad nog vrij nieuw, maar wel leuk om ervaringen uit te wisselen met degenen die hem al hebben. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 2, 2026

Sanne, dank voor het antwoord. Opzich heb ik nog geen problemen met het teruglopen van de snelheid. Maar de Fritzbox is nu nog geen week online.  Dus het kan nog komen. Dank voor alle suggesties. 

Het lijkt voorlopig allemaal erg stabiel: dit zie ik terug in de logs. IK heb ervaring met de 5590 van fritbox bij Delta/Odido. Die connectie liep iets anders door een andere aansluiting (SC-APC/SC-UPC AT01 Attema: lade systeem zeg maar) maar die draait ook nu 8 maanden stabiel. 

Alleen de Fritzbox 5590 fiber werd zonder glasvezelkabel geleverd.  Bij de 5690 XGS zat wel een sc-apc/sc-apc kabel. Alleen die laatste vind ik erg fragile en ook te lang (4 meter). Dit had ik van AVM anders verwacht. Maar alternatieve kabels zijn goed beschikbaar en goedkoop en zijn van goede kwaliteit en niet fragile. Ik zou dat wel aanraden aan nieuwe gebruikers van deze Fritzbox. 

• February 2, 2026

... en de wifi (meshset) op de 1gb poort zal ik updaten wat ik haal qua snelheid.

Mijn ervaring is dat WiFi draadloos door de lucht gaat. En niet over een 1 gbit poort. En dan is er zeker geen mesh...

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 2, 2026

De X20 van Tp-Link (max 1GB op de poort) staat aangesloten op poort 1 van de Fritbox.  De 10GB wan (die als LAN is ingesteld) poort staat aangesloten op de 2.5GB switch. 

De Fritzbox heeft 4x 1GB poorten en 1x een 10GB poort. Had liever gezien dat AVM had gekozen voor 4 2,5GB poorten maar goed dit is voor nu prima. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 2, 2026

Woonachtig ben ik met 6 mensen in een studentenhuis. Ik heb een 4GB glasvezel abonnement van KPN. Dit was geleverd met een Nokia ONT + Experiabox v14.  Die haalde in die combinatie in de test 4/4gb (in het modem kun je een test uitvoeren). De bekabeling is cat5e. (hier kan ik helaas niks aan veranderen, behalve de bekabeling in de meterkast).  Softwareversie is 8.02 (kwam het ook mee). 

Heb eerst een FritzBox 5590 gekocht, maar kwam er tot mijn verbazing achter dat sinds december 2025 de Fritzbox 5690 XGS verkrijgbaar is. Aangezien deze over een 10GB poort beschikt is die meer toekomstproof dan de 5590. Bovendien heeft deze een betere processor dan de toch wat oudere 5590. De 5590 heb ik geretourneerd. Hier hangt nu de Fritzbox 5690 XGS. Aangezien die gloednieuw is zie ik er nog weinig topics over. 

Het installeren deed ik door het KPN profiel in te stellen en dan snelheid 10.000/10.000 (de MAX van de SFP). Uiteraard via servicetool een belafspraak maken en daarna modemID doorgeven. Dat kon binnen een uur. Daarna de TK01 patchcover vervangen en sc/apc to sc/apc kabeltjes aansluiten.

Ik heb nu een snelheid in KPN speedtest van rond de 950 MB down en 960 MB UP (mijn cap is nu op de switch en netwerkkaartje). 2ms Ping en 1 jitter. Alles lijkt dus goed. Geen restarts nog gehad en alles lijkt goed te werken.

Wel heb ik de kabel vervangen die ik kreeg bij de fritzbox met eentje van Amazon (beter buigbaar en maar 2 meter). Dit heeft ook de problemen opgelost die ik gisteren had met de Fritzbox. Ik denk dat die instabiel: langzaam was geworden doordat de AVM kabel is gevallen of ergens geknakt. De nieuwe werkt goed. Als ik de nieuwe 2,5GB switch heb geinstalleerd en de wifi (meshset) op de 1gb poort zal ik updaten wat ik haal qua snelheid. Opzich lag de prijs van 4gb en 1gb dicht bij elkaar. Zo heb ik toch de wifi op een aparte poort en nog 10gb out naar een 2,5gb switch. 

Mijn vraag is wat zijn jullie ervaringen met dit modem? Ik kan nog vrij weinig hierover vinden zeker in combinatie met KPN (logisch natuurlijk aangezien dit modem nog maar 2 maanden oud is). 

Zie mijn bericht op: 

Daar kun je lezen dat je met de aanschaf van een FRITZ!Box 5690 XGS een kat in de zak gekocht hebt. En omdat je een kat in de zak gekocht hebt krijg je geen ervaring van anderen van die router. Die zijn zo verstandig geweest om niet een sterk verouderd apparaat aan te schaffen voor veel te veel geld.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 2, 2026
  • Daar kun je lezen dat je met de aanschaf van een FRITZ!Box 5690 XGS een kat in de zak gekocht hebt. En omdat je een kat in de zak gekocht hebt krijg je geen ervaring van anderen van die router. Die zijn zo verstandig geweest om niet een sterk verouderd apparaat aan te schaffen voor veel te veel geld. 

Heb het gelezen idd. Verouderd valt over te discussiëren. 10GB poort erop is niet verkeerd bijvoorbeeld ook de SFP is 10GB. Voor deze situatie is dat ok. Alle kamers hier zijn verbonden met een Cat 5e kabel. Hier kan ik niks aan veranderen. Nieuwe bedrading laten aanleggen is te kostbaar en wij kunnen dat niet zelf (mag gewoon niet van de huisbaas). 

Ik las dat jij gewoon de 5590 fiber hebt en zo hebt gelaten. In principe vind ik die ook gewoon OK, maar omdat ik dus 300 euro te investeren heb koop ik liever iets nieuwers en zeker omdat ik 4GB glas heb (en niet 1GB). Als ik 1GB glas had maakte het niet veel uit en was die 5590 prima. 

Die 5690 XGS heeft trouwens wel wat meer voordelen namelijk wifi 7. Niet dat er veel apparaten zijn die dat ondersteunen in ons huishouden maar toch. Als ik dan toch 300 euro uit ga geven dan liever voor die 5690 XGS dan voor 5590 fiber. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 3, 2026
  • Daar kun je lezen dat je met de aanschaf van een FRITZ!Box 5690 XGS een kat in de zak gekocht hebt. En omdat je een kat in de zak gekocht hebt krijg je geen ervaring van anderen van die router. Die zijn zo verstandig geweest om niet een sterk verouderd apparaat aan te schaffen voor veel te veel geld. 

Heb het gelezen idd. Verouderd valt over te discussiëren. 10GB poort erop is niet verkeerd bijvoorbeeld ook de SFP is 10GB. Voor deze situatie is dat ok. Alle kamers hier zijn verbonden met een Cat 5e kabel. Hier kan ik niks aan veranderen. Nieuwe bedrading laten aanleggen is te kostbaar en wij kunnen dat niet zelf (mag gewoon niet van de huisbaas). 

Ik las dat jij gewoon de 5590 fiber hebt en zo hebt gelaten. In principe vind ik die ook gewoon OK, maar omdat ik dus 300 euro te investeren heb koop ik liever iets nieuwers en zeker omdat ik 4GB glas heb (en niet 1GB). Als ik 1GB glas had maakte het niet veel uit en was die 5590 prima. 

Die 5690 XGS heeft trouwens wel wat meer voordelen namelijk wifi 7. Niet dat er veel apparaten zijn die dat ondersteunen in ons huishouden maar toch. Als ik dan toch 300 euro uit ga geven dan liever voor die 5690 XGS dan voor 5590 fiber. 

> Verouderd valt over te discussiëren.

Iets wat méér dan twee en half jaar in de vriezer gezeten heeft is intussen “gevriesdroogd” en daardoor gekrompen; niet meer van deze tijd. De ontwikkeling heeft in die twee en half jaar niet stil gestaan en een FRITZ!Box 590 XGS is daardoor niet meegegaan met de huidige ontwikkeling.

> 10GB poort erop is niet verkeerd bijvoorbeeld ook de SFP is 10GB.

Je kunt alleen gebruik maken van die 10 Gbit/s WAN/LAN-poort als je de FRIT!Box 5690 XGS  rechtstreeks op glasvezel hebt aangesloten. Maar er zijn tegenwoordig al routers met allemaal een 10 Gbit/s LAN-poort. Maar één 10 Gbit/s WAN/LAN-poort is oh zo ouderwets.

Je kunt de 4 Gbit/s helemaal niet gebruiken omdat a. de cat5e-kabel dit niet aan kan en b. je hardware “maar” geschikt is voor max. 1 Gbit/s met netwerkkaarten in computers en switchen. En dan praat ik nog helemaal niet over de wifi.

> (mag gewoon niet van de huisbaas). 

Domme huisbaas heb je. Die begrijpt dus niet dat wanneer er geïnvesteerd wordt in de “infrastructuur” (zoals de kpn dat zo mooi noemt) het huis meer waard wordt wanneer het verkocht wordt.

> Nieuwe bedrading laten aanleggen is te kostbaar

Dus dan maar blijven aanmodderen met oude meuk? Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Wat is kostbaar? Een rekbaar begrip. Een rol van 100 meter cat6-kabel met koperen aderen kost op dit moment € 78,50. Daar komen dan nog de RJ-45 stekkers bij maar wanneer er in elke kamer een LAN-stopcontact zit vervallen de RJ-45 stekkers.

Het meeste werk gaat meestal in de tijd zitten om de bedrading geheel te vernieuwen.

• February 3, 2026

Als je het probeert is de kans groot dat je gewoon 4 gbit kan halen over die 5e kabel hoor. De maximale snelheid van een 5e kabel ligt echt niet op precies 1 gbit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 3, 2026
  • hoezo niet meegegaan? 10gbps en wifi 7. Heeft die experiabox 14 niet hoor wifi 7 bovendien nog jarenlang updates van Fritz. 
  • uiteraard staat de fritz aangsloten direct op glas
  • cat5e over korte afstanden haalt meer dan 1gb onze langste kabel is 20-30m naar zolder (2 kamers). Iedere kamer heeft aparte kabels.
  • huisbaas is gewoon zoals gebruikelijk weinig geld insteken en veel huur vragen. Studenten moeten zoals je begrijpt. We betalen relatief niet zoveel huur gelukkig. 
  • helaas dan maar blijven aanmodderen als het aan mij ligt lag overal cat 6a of 7. Maar ja. 
  • Prijsverschil tussen 4gb en 1gb is klein. 1gb was 52,50 euro en 4gb 67,50 euro. 2,50 euro pp. Toen ik dat overlegde was het direct doe maar 4gb. En de fritz verdeeld het intern ook. Als ik de WIFI aansluit op de 1gb poort en de 10gb naar de switch gaat heeft 1 wifi mesh setje toch een aparte 1gb aansluiting naast de 10gb. Dus dat zou al wat uitmaken. 

OVERIG: 
  1. Fritzbox is rechtstreeks op glas aangesloten.  Anders was het inderdaad een kansloze actie met 4x een 1gb poort.  Bekabeling de langste naar de zolderkamers is zeker max 30 meter. Dus cat6 zou voor 2,5gb niet eens nodig zijn. Voor hogere snelheden zoals 10gbps ja dan wel, dan moet ik alles gaan vernieuwen en in de kamers is idd een LAN kastje aanwezig (je weet wel dat opbouwdoosje) aanwezig. Ik ben bang dat voor cat6 ik dus ook zo een nieuw doosje moet gaan kopen. 
  2. Wan/Lan poort kabel (cat7) gaat naar deze switch: TP-Link TL-SG108-M2 in poort 1 van deze switch. Dus bottleneck is dan sowieso de 2,5 switch hier. Maar ja niemand hier heeft meer en ik vind die uitgave voor 10GB te duur en overbodig op dit moment. Het verschil tussen 1 en 4gb internet bij KPN was nihiel (zeker als je het over 6 personen deelt)
  3. Ik heb nog steeds met deze fritz voor de toekomst wifi 7 voor wie het wil gebruiken en AVM blijft updates leveren. 

Maar vraag blijft wat hadden jullie dan gekocht voor die 330 euro? Oh en die switch kostte dus 80e (410e totaal dus en zeg 15e voor kabels als cat7 van 3 meter en paar sca/sca omdat avm een beetje een slechte kabel leverde). We hadden niet de M2 maar de eerste van dat merk. Ook 8 poort maar dan 1gb. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

Maar vraag blijft wat hadden jullie dan gekocht voor die 330 euro?

Bij mij kost het meer

1. Banaan Pi BPI-R4 Wifi 7 Router Board €113,78
  2. Banaan Pi BPI-R4 Case+Fan €16,25
  3. Banaan Pi BPI-R4 Wifi7 Module €120,16
  4. Zaram SFP+ module €130,00
  5. Patchcover+kabel €14,50

Totaal €394,69

Oh en die switch kostte dus 80e (410e totaal dus en zeg 15e voor kabels als cat7 van 3 meter en paar sca/sca omdat avm een beetje een slechte kabel leverde). 

Switches met 2,5Gbs LAN en 10Gbs SFP+module kosten ongeveer 100,€, maar deze had ik al veel eerder, weet niet meer hoeveel het precies kost.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 3, 2026

Had zelf nooit van dit project gehoord. Dankjewel!  Klinkt inderdaad goed. OpenWRT ken ik wel en dat vond ik destijds goede firmware voor mijn router. 

Laat ik zeggen dat je voor 500 euro iig die banana pi wel hebt. Voordeel van dit project is open source + bijna alles toe te voegen. Ik zie zelfs een fallback 5g mogelijkheid. 8GB ddr ram is ook ongekend veel.

Goede suggestie! 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat je deelt wat jij hebt ​@TDN! En ook nogmaals leuk dat jij je ervaringen deelt ​@Lexieflexxoooo. Zoals je merkt zijn de meningen over je modem verdeelt, maar wellicht vinden toekomstige meelezers dit topic nog en kunnen er meer ideeën en ervaringen uitgewisseld worden. 😁

Wie weet komen er ook nog meer handige opstellingen langs die mensen thuis hebben. 
Er is ook een topic waarin veel tips en informatie over het gebruik van eigen routers gedeeld worden: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box | KPN Community
Misschien ook leuk om door te neuzen als je dit soort zaken interessant vindt! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 6, 2026

Ik zou nog terugkomen op wat ik haal met een 2,5GB kaartje in mijn pc. Via de TP-link switch en via de Fritzbox. Deze snelheid is meer dan acceptabel. Cap is op de 2,5GB switch en mijn kaartje en daaarna bekabeling van Cat 5e. 

Met de oude switch is het dit.

Ook prima.