Skip to main content

Ben woonachtig in Flevoland en na de stroomstoring van vrijdagmiddag 2 september jl, doet m'n Experiabox 12 vreemd. Ik heb het vermoeden dat een grote piekbelasting op het netwerk de boosdoener is (lees ik ook terug op Twitter). Maar goed wat is vreemd:

- De standaard SSID (KPN) is niet meer zichtbaar in de lijst met netwerken (op geen enkel device);

- De bedrade beveiligingscamera's zijn offline;

- Wifi camera's offline;

- slimme verlichting en schakelaars die verbonden waren met de standaard SSID offline;

- TV doet het wel;

- Persoonlijk ingestelde SSID wel zichtbaar en daarmee heb ik Wifi met een internetverbinding.

Het lijkt erop dat er met de dag steeds meer uitvalt, vandaag een bridge uitgevallen.

Wat heb ik reeds gedaan:

- Router aan/uit;

- Alle switches aan/uit;

Vandaag wilde ik de router resetten, maar ook dat lukt zelfs niet. Kan de resetknop blijven indrukken maar het apparaat doet niets!

Ik ben benieuwd of meer mensen dit probleem hebben na de stroomstoring en wat ik van KPN kan en mag verwachten. Mogelijk is er ook een oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb.

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

 

@HaraldP70 Kunt de Box 12 eens een reset naar fabrieksinstellingen geven. U bent dan wel uw vooraf ingestelde instellingen kwijt, maar zo heeft u er ook weinig aan.

  • Met de resetknop
    Deze zit aan de achterkant in het gaatje naast de groene Phone poorten. Druk met een dun voorwerp (satéprikker, paperclip) 3-5 seconden in het gaatje tot het powerlampje rood gaat branden. Laat los en wacht af. De Box gaat zich resetten en herstart. Dit duurt ongeveer 10-15 minuten.
  • KPN Box 12: van specificaties tot instellingen | KPN Community

@HansaanZet Dank voor je bericht. De reset heb ik vanmorgen getracht te geven. Ik kan drukken hoelang ik wil, maar de router gaat niet naar reset. Alle groene lampjes blijven "vrolijk" branden 🫤

 

Overigens kan ik ook niet inloggen als admin. Ook niet met het originele admin wachtwoord.


Hallo @HaraldP70 met deze problemen kan je het beste direct contact opnemen met KPN klantenservice via 0800-0402. Dan wordt meegekeken en krijg je waarschijnlijk een nieuw modem.


Bekabeld internet doet het dus wel? Kunt u vanaf een bekabeld aangesloten pc of laptop inloggen op de webinterface? 


Heb zojuist ook maar even gebeld met de klantenservice. Alleraardigste en geduldige KPN-er heeft ook nog van alles geprobeerd op afstand maar kreeg ook geen verbinding. Conclusie: router waarschijnlijk door de piekspanning defect geraakt. Krijg nu een nieuwe opgestuurd.

 


Er gebeurde toen i.d.d. hele rare dingen met de spanning.

Het stortte eerst een paar minuten in naar 175 - 192V, viel toen helemaal weg en toen het terugkwam zag ik 248V binnenkomen. En dat zou best nog hoger geweest kunnen zijn omdat er maar 1 keer per minuut gelogd wordt.


248 is niks bijzonders. Heb ik hier ook.

 


Wel als het normaal nooit hoger komt als 235V en dat is als de zon vol schijnt (terwijl er hier in de buurt best aardig wat huizen zonnepanelen op hun dak hebben), vaak zitten we hier tussen de 223V en 230V.

Paar jaar geleden was het hier helemaal laag, tussen de 215V en 225V terwijl toen 230V allang gangbaar was.

Toen ook redelijk vaak stroomstoringen gehad en daarom heb ik nu ook diverse UPSsen in gebruik, zelfs voor de TV en randapparatuur daaromheen.


Heb zojuist ook maar even gebeld met de klantenservice. Alleraardigste en geduldige KPN-er heeft ook nog van alles geprobeerd op afstand maar kreeg ook geen verbinding. Conclusie: router waarschijnlijk door de piekspanning defect geraakt. Krijg nu een nieuwe opgestuurd.

 

Hoi @HaraldP70. Wat vervelend dat jouw ExperiaBox defect is geraakt. Is het probleem inmiddels verholpen d.m.v. een nieuw modem?


@Vikash nee, helaas niet. Al heb ik wel een vermoeden waar het probleem ligt. De oude instellingen van de ExperiaBox v12 worden bij KPN opgeslagen. Bij het plaatsen van een nieuw modem worden de oude instellingen weer van de KPN server gehaald. Daar gaat het dan ook steeds fout.

Als ik de nieuwe router reset en disconnect van het internet, dan kan ik inloggen als admin en is de standaard KPN SSID zichtbaar. Zodra ik weer connectie maak met internet, worden de oude instellingen weer geladen en heb ik weer hetzelfde euvel. 

Een evt oplossing is een totale reset van de oude instellingen bij KPN? 

En anders maar een Fritz!Box...

 


@HaraldP70 Is het inmiddels gelukt om jouw KPN Box 12 te resetten naar de fabrieksinstellingen of heb je inmiddels al een Fritzbox aangesloten?

 

 


@Vikash Ik heb inmiddels de FritzBox ontvangen en aangesloten, echter ik ondervind dezelfde problemen als met de ExperiaBox. Ik heb gisteren in totaal meer dan 2 uur aan de lijn gezeten met een collega van jou. In eerste instantie dachten we een oplossing te hebben, maar bij thuiskomst gisteravond was het weer raak. De ene helft van de apparatuur kan verbinden met Internet en de andere helft niet. Bijvoorbeeld: Op mijn telefoon kan ik via de browser wel de site van de Telegraaf benaderen maar niet nu.nl. Ik ontvang via mijn bedrade TV-Boxen geen signaal meer. Als ik mijn TV verbind met WiFi kan ik Netflix, Prime niet benaderen maar Disney+ wel. Etc etc….  Het probleem is dus zowel WiFi als bedraad LAN gerelateerd.

Weer gebeld met KPN en echt ik ben heel vriendelijk geholpen en de collega was ook begaan. Helaas heeft hij ook geen oplossing kunnen bieden en heeft hij de back office ingeschakeld. Daar is het nu wachten op. 

Ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee op dit moment 😥 en wil zsm een oplossing aangezien ik voor mijn werk ook thuis afhankelijk ben van een goede internetverbinding.

Wellicht is het een DNS probleem maar wat dat betreft ben ik ook maar een leek.

Wat mogelijk nog een oplossing kan bieden is een totaal reset van mijn verbinding (als zijnde het beëindigen van het abonnement) en daarna een geheel nieuwe en frisse verbinding (als zijnde een nieuw abonnement)?

HELP!!!

 


U heeft geen 2de router of zoiets? Die switchen, zijn dat echt switchen? Geen oude routers ofzo?

Probeer anders eerst eens met alleen de tv ontvanger en tv rechtstreeks op de Fritzbox zonder andere apparatuur.

Gebruikt u nu op de Fritzbox een andere naam voor het WiFi netwerk? 

Heeft u een draadloze verbindingset in huis? DVS? Devolo? Powerline? 


Vanmiddag komt er monteur. Hopelijk dat het probleem dan opgelost kan worden.


@HaraldP70 Ik ben heel erg benieuwd of onze monteur het probleem wel kan verhelpen. Laat je ons weten hoe het afloopt?


De monteur is inmiddels (na 2 uur) vertrokken. Het was voor hem ook de meest wazige storing die hij gehad heeft 🤔. Maar goed. De TV doet het weer, maar de apps van iTV kunnen niet geladen worden. Daarnaast heeft het ene device wel een internetverbinding en een andere niet. Mogelijk is er nog sprake van een defecte switch (netgear) maar dat is niet de oorzaak van de problemen die ik thans ondervind. Lang verhaal kort. Het probleem is nog niet opgelost, maar vrijdagmiddag komt er een nieuwe monteur langs. Ik hoop dan echt dat ik deze topic kan afsluiten. Ik laat het weten!