Skip to main content

Hallo,

Thuis heb ik een DHCP servertje draaien, en deze wil ik graag gebruiken in plaats van de DHCP server die op de Experiabox draait. Ook wil ik graag een Wi-Fi gastnetwerk draaiende houden op de Experia Box voor eventuele visite. Ik loop tegen het volgende probleem aan, namelijk:

Als ik de DHCP uit zet, zoals hieronder:

dan gaat de DHCP van het gastnetwerk ook uit, en kunnen mijn apparaten geen IP meer verschaffen die met het gastnetwerk verbonden zijn. Tevens krijgen de apparaten geen nieuw IP adres van mijn eigen DHCP server, aangezien het gastnetwerk is afgeschermd van het normale netwerk.

Ik vond dit gedrag vreemd, want het gastnetwerk heeft namelijk wel aparte DHCP instellingen:

Heeft iemand hier ook een oplossing voor?

Zo niet, dan is dit topic meteen een suggestie voor een verbetering. Ik zou graag zien dat als het gastnetwerk is aangezet, de DHCP voor dit specifieke netwerk aan blijft, ongeacht de DHCP instellingen voor het normale Wi-Fi netwerk.

@briekbek Welkom op het forum. 

Op dit moment is er helaas geen oplossing voor dit probleem. De gastenwifi neemt een deel van de instellingen van hem modem over. Waaronder deze. 

In de huidige firmware van het modem zal dit ook niet meer worden aangepast. Omdat er nieuwe firmware komt. 

In het topic over de KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.22.23.10 wordt je hiervan om de hoogte gehouden. 

Ook zet ik je suggestie door naar de ontwikkelaars, zodat zij dit eventueel mee kunnen nemen in de nieuwe firmware. 


Bedankt voor het snelle antwoord, ik hoop dat deze feature geïmplementeerd gaat worden 👍.


Het gastennetwerk op de Experiabox v10a heeft inderdaad een apart subnet. Maar als uw mobiel verbonden is met een Experia WiFi op het gastennetwerk, dan krijgt het toch weer een ip uit het "normale" netwerk. Zoiets heb ik althans hier op het forum eens voorbij zien komen. Dit maakt het allemaal behoorlijk complex wat u wilt...


Het gastennetwerk op de Experiabox v10a heeft inderdaad een apart subnet. Maar als uw mobiel verbonden is met een Experia WiFi op het gastennetwerk, dan krijgt het toch weer een ip uit het "normale" netwerk. Zoiets heb ik althans hier op het forum eens voorbij zien komen. Dit maakt het allemaal behoorlijk complex wat u wilt...

Ik heb zelf de V10. Toch vind ik het raar dat wat u zegt het geval zou zijn. De reden waarom ik een gastnetwerk op wil zetten is zodat de apparaten van gasten niet in contact kunnen komen met mijn apparaten.

Over de complexiteit heb ik geen weet. Hopelijk is het makkelijker om wijzigingen door te voeren in de aankomende firmware versie. De netwerken horen volgens mij gewoon volledig gescheiden te zijn.


Wat is daar schreef over de v10a geldt ook voor de v10 en zelfs ook voor de KPN Box volgens mij. De WiFi versterkers van KPN hebben voor zover ik weet gewoon geen mogelijkheid om met een ander subnet op het gastennetwerk te werken.

Het gastennetwerk werkt wel op de WiFi versterkers van KPN in de zin dat apparaten geen verbinding kunnen maken met andere apparaten. Maar bij een netwerkscan met bijvoorbeeld de Fing app op de smartfoon zijn de andere apparaten wel zichbaar.


Er zit een verschil tussen hoe gastnetwerk op de V10 werkt, en hoe gastnetwerk werkt op Box 12, V10A en de wifipunten. Meer daarover in dit topic.

In het kort: op de V10 is er verkeerscheiding op vlan niveau. Bij de overige apparaten gaat dit op basis van mac filtering. 

In de nieuwe KPN Software die we gaan uitrollen (en waarbij we nu met de Box 12 beginnen), en waar Rutger al naar verwees, is er sprake van verkeersscheiding op vlan niveau. En aangezien deze software ook op de V10A, V10 en Wifipunten zal gaan komen, werkt dat dan op al die apparaten op die manier. 


Een echt vlan voor het gastennetwerk bij de SuperWiFi's? Dat klinkt heel interessant. Werkt dat ook als je een eigen router gebruikt? Kun je dus op je eigen router een vlan maken waar de SuperWiFi's voor het gastennetwerk gebruik van maken? 


Had je vraag even gemist, Nick. Ik denk niet dat het op die manier werkt. Voor zover ik begreep gaat die scheiding automatisch en kun je dat niet zelf actief instellen. En dan zou het met een eigen router ook niet kunnen. Maar ik vraag even verder na hoe dit werkt. 


Komt er een mogelijkheid om een LAN poort in te stellen als gastennetwerk?