Skip to main content

Hallo Forum,

Ik ben nieuw hier.
Ik wil een andere router voor de KPN Experia v10 neerzetten.
Ik heb begrepen dat ik dan de KPN Experia v10 router in Bridge moet stellen.
Hoe moet ik dat doen?

 

Hoi @Peugeot 205 T16 E2 ,

Dat kan alleen met de V8, maar je kan je 2e router wel als acces point instellen.

Ik neem trouwens aan dat je het router achter de V10 wilt zetten, voor gaat niet, dan is de V10 nutteloos.


Bedankt voor je reactie.
Ik wil VPN op de router hebben en dat kan niet op de Experia v10.
En mij is aangeraden om dat VOOR de Experia v10 te doen.
Je kan de twee routers toch met mekaar schakelen door een kabel met RJ45 connectoren in de WAN en LAN te drukken?
Ik wil gebruik blijven maken van de Experia v10 vanwege de vaste telefoonlijn.
Daarnaast heb je dan ook nog eens 3 extra LAN poorten……..


Bedankt voor je reactie.
Ik wil VPN op de router hebben en dat kan niet op de Experia v10.
En mij is aangeraden om dat VOOR de Experia v10 te doen.
Je kan de twee routers toch met mekaar schakelen door een kabel met RJ45 connectoren in de WAN en LAN te drukken?

Dat kan niet. De v10 moet altijd als eerste aangesloten worden. Die kan onmogelijk als 2de router functioneren. 

U kunt uw eigen router achter de Experiabox koppelen. Dat werkt goed, heb ik ook, al jaren.


Hallo Nick3,

Bedankt voor je reactie.
Moet ik dan de RJ45 connectoren in de LAN & WAN poorten stoppen?
Is dat dan plug-in en play?


U kunt uw eigen router achter de Experiabox koppelen. Dat werkt goed, heb ik ook, al jaren.

Hoe eigenlijk?NAT op NAT?Of DMZ?


Hallo Nick3,

Bedankt voor je reactie.
Moet ik dan de RJ45 connectoren in de LAN & WAN poorten stoppen?
Is dat dan plug-in en play?

Ja. WAN poort van de eigen router in de LAN poort van de Experiabox. 


U kunt uw eigen router achter de Experiabox koppelen. Dat werkt goed, heb ik ook, al jaren.

Hoe eigenlijk?NAT op NAT?Of DMZ?

Ik gebruik geen DMZ. Ik heb gewoon een poortforwarding naar de OpenVPN server op de tweede router.

192.168.2.180, dat is m'n eigen router.

De onderste 2 regels zijn voor een webserver die rechstreeks achter de KPN Box hangt.

De rest zijn tv ontvangers en WiFi versterkers. Aan de ip adressen kun je zien dat sommige rechstreeks aan de KPN box hangen. En sommige achter de 2de router. 10.50.74.xx is het LAN netwerk van m'n eigen router. Dat zijn dan overigens totaal verkeerde poortforwardings. Die technisch zo helemaal niet kunnen. Maar goed ... die komen automatisch bij KPN vandaan.

Voor sommige typen VPN werkt dit niet. Die kunnen niet functioneren achter dubbel NAT. Sommige games schijnen er ook last van te hebben.

Ook met DMZ. Je zet daarmee wel alle poorten open naar de 2de router. Maar het blijft dubbel NAT.

Maar OpenVPN heeft er geen problemen mee om te functioneren achter dubbel NAT. 


 

Voor sommige typen VPN werkt dit niet. Die kunnen niet functioneren achter dubbel NAT.
Sommige games schijnen er ook last van te hebben.

Ook met DMZ. Je zet daarmee wel alle poorten open naar de 2de router. Maar het blijft dubbel NAT.

Maar OpenVPN heeft er geen problemen mee om te functioneren achter dubbel NAT. 

 

Zou wel handig zijn te weten welke VPN-protocollen niet werken?

Met NAT achter NAT en (dubbel) port forwarding geen problemen met VPN protocollen:
VPN server thuis ingesteld  -  inloggen vanuit elders (als VPN client):

  • PPP (Niet aan te bevelen / is verouderd / achterhaald qua veiligheid - alleen als test)
  • L2TP/IPSec
  • OpenVPN
  • SSTP  ( info m.b.t. SSTP  -  instellen Microsoft VPN SSTP onder Windwos 10)
  • Synology SSL

Als VPN Client naar een VPN-server elders komen daar nog extra bij:

  • IPSec Xauth
  • IKEv2
  • WireGuard

Ter indicatie, deze reactie is verstuurd via VPN onder het SSTP protocol,
vanuit mijn laptop met tethered verbinding aan mijn smartphone via het mobiele netwerk.
Waarbij op mijn mobiele telefoon het "advancedinternet"  APN  toegangspunt is ingesteld.
Naar een VPN-server op een 2e router  (NAT achter NAT) bij mij thuis.