Skip to main content

Ja, deze ellende hebben de meeste mensen met een V10 modem. Ikzelf dus ook en na twee dagen alles geprobeerd te hebben en diverse keren met de KPN gebeld te hebben werd me voorgesteld om een abonnement te nemen op KPN Service Plus. Kosten € 5,00 per maand (maandelijks opzegbaar) , maar daar zitten tenminste mensen die je technisch gezien echt verder kunnen helpen. Het probleem is echt wel bekend bij de KPN, maar ze proberen het dood te zwijgen. Het is niet alleen het verloren gaan van ongeveer alle instellingen, maar ook het Wifi signaal is beduidend zwakker geworden. Uiteindelijk heb ik bereikt dat mij een ander modem gestuurd wordt (Box12) welke volgens de “experts” stabielere software heeft en een sterker Wifi signaal. Mijn advies is om geen geld uit te geven aan een FRITZbox, maar de KPN te vragen om het probleem op te lossen door een ander modem te sturen.

Admin: afgesplitst en een eigen topic voor jouw vraag aangemaakt

Hoi ​@Jan de Haan, welkom terug hier, jammer dat het is vanwege een nare ervaring. We zien dat er inderdaad klanten zijn die meer dan verwacht problemen ervaren na de update naar de KPN Software. 

Wat ik wil tegenspreken is het idee dat wij het zouden doodzwijgen. Het feit dat deze problemen kunnen voorkomen wordt hier op de Commumnity regelmatig besproken. We benoemen het alleen niet heel uitgebreid in de aankondigingsmail van de update omdat het bij de meeste mensen goed gaat. We moeten daarin een afweging maken tussen jullie als klanten informatie geven, maar tegelijkertijd ook zorgen dat mensen zich niet onterecht zorgen maken over de update. 

In jouw geval is het wel misgegaan, wat ik echt heel vervelend vind. Want het hele doel achter deze update naar een helemaal nieuwe Softwareomgeving is juist om dingen makkelijker te maken. De signalen die wij hierover binnenkrijgen van klanten, waaronder dus ook dit bericht van jou, worden doorgegeven aan het team dat zich bezig houdt met de uitrol van de update. Zodat we kunnen kijken wat en hoe we hierin dingen kunnen verbeteren.

Dan, ingaand op jouw specifieke situatie. Als eerste: het is niet nodig om ServicePlus af te nemen om ondersteuning te krijgen bij het gewone functioneren van je modem. Excuses als dat wel gezegd of geïmpliceerd is. Je modem moet gewoon werken, en als dat niet zo is, dan helpen we je. Ik begrijp dat je wifi problemen ervaarde. Bij de update naar de KPN Software zijn er een paar dingen rondom wifi die veranderen vergeleken met hoe de V10 daarvoor werkte. Ik verwacht dat die er de oorzaak van zijn geweest. 

In de V10 kon je de hoofdwifi splitsen in een 2,4Ghz en een 5GHz netwerk. Na de migratie kan dat niet meer met de hoofdwifi. Die blijft altijd een gecombineerde 2,4 en 5 Ghz. Je kunt dan de functie Extra Wifi gebruiken om een tweede wifinetwerk in te stellen als je wel graag een apart 2,4GHz netwerk wilt. Als jij jouw wifi gesplitst had, dan is er bij de migratie al een Extra Wifi voor je ingesteld. En daarnaast worden de wifikanalen weer op automatisch gezet. Deze twee wijzigingen kunnen ervoor zorgen dat je een slechtere wifi ervaart dan voorheen. Gelukkig zijn dit allemaal instellingen die je ook zelf weer kunt aanpassen. Of waarvoor je de Wifi Manager kunt gebruiken. Deze vind je, na de update, in de MijnKPN app via de tegel Wifinetwerk beheren bovenaan.

Je geeft aan dat jij nu een Box 12 hebt ontvangen. Die zal dan in eerste instantie nog op de oude firmware zitten. Maar ook deze zal overgaan op de nieuwe Software. Misschien niet direct, maar wel relatief binnenkort. Dus bereid je er wel op voor dat je de nieuwe Software nog wel gaat krijgen. Alleen dan de versie voor de Box 12. 

Dag Erik,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik begrijp dat je wilt tegenspreken dat KPN het probleem doodzwijgt, maar als ik diverse keren met KPN bel en me dan alleen maar laat proberen of de stekkertjes wel goed zitten en of ik een platte of ronde kabel gebruik, dan wordt ik er op laatst wel ziek van. Telkens heb ik uitgelegd dat mijn problemen ontstaan zijn na de update. Bij de KPN medewerkers zou je dan verwachten dat er wel een lampje gaat branden. Bij één van de laatste wanhopige contacten begon de KPN medewerker hartelijk te lachen en erkende dat het een bekend probleem was.

Ik begrijp dat ik wat cynisch was in mijn bericht, maar als ik het goed begrijp heb ik dus voor niets een ander modem geïnstalleerd en ook voor niets een abonnement genomen op KPN Service Plus (ik weet dat ik het maandelijks opzeggen kan).

Ja, de ellende begon na de update van de V10. Ik had geen Wifi meer op mijn printer en ook geen vast net meer. Na enkele telefoontjes werkte het vaste nummer weer, maar de Wifi verbinding met mijn printer bleef uit.

De er op volgende perikelen had ik in mijn bericht geschreven.

Met m’n nieuwe modem ( Box12) en met 2,4 GHz aan, geprobeerd om de Wifi voor m’n printer (HP Laserjet 100 colorMFP M175nw) aan de praat te krijgen via het printer menu:

• Aanmelden opeen bestaand draadloos netwerk : Werkt niet.
  • WPS methode: Werkt niet.

(WPS functionaliteit op het modem “aan”. Signaal sterke 4 blokjes 75%)

Als je nog een tip hebt, graag!

Verder is het Heerlijk dat ik nog verwachten kan dat de ellende bij een nieuwe update van de Box 12 weer opnieuw zal beginnen. Ik wacht dan wel af.

Wanneer zijn deze problemen ontstaan? 

En hebben jullie nu de recente update al gekregen van KPN? 

Reset dan jou KPN Experiabox 10 en daarna moet jou KPN Experiabox 10 deze firmware downloaden en installeren. 

Herstelknop en Reset

De V10 heeft op de voorkant een herstelknop. Deze knop kun je gebruiken als je problemen ervaart met internet en/of tv. Op deze manier doe je een soort reset zonder dat de hele Box teruggezet wordt naar de fabrieksinstellingen.

Daarnaast kan je de Experia Box V10 op twee manieren resetten:

• Met de resetknop
    Deze zit aan de achterkant in het gaatje tussen de WAN poort en het aansluitpunt voor de stroomkabel. Druk met een dun voorwerp (satéprikker, paperclip) 5-7 seconden in het gaatje tot het powerlampje rood gaat branden. Laat los en wacht af. De Box gaat zich resetten en herstart. Dit duurt ongeveer 10-15 minuten.
  • Via de webinterface
    Klik in de bovenbalk op Instellingen. Klik in het linkermenu op Herstart/Reset naar fabrieksinstellingen
    Daarna kun je met de onderste blauwe knop de Experia Box resetten.

Hartelijk dank voor je reactie. Ik begrijp dat je wilt tegenspreken dat KPN het probleem doodzwijgt, maar als ik diverse keren met KPN bel en me dan alleen maar laat proberen of de stekkertjes wel goed zitten en of ik een platte of ronde kabel gebruik, dan wordt ik er op laatst wel ziek van. Telkens heb ik uitgelegd dat mijn problemen ontstaan zijn na de update. Bij de KPN medewerkers zou je dan verwachten dat er wel een lampje gaat branden. Bij één van de laatste wanhopige contacten begon de KPN medewerker hartelijk te lachen en erkende dat het een bekend probleem was.

Goedemorgen ​@Jan de Haan. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik hier wel een beetje van schrik want dat is absoluut niet de bedoeling. Het minste wat je mag verwachten is dat je goed en professioneel te woord wordt gestaan. Ik heb even een apart topic voor je aangemaakt zodat we het overzicht kunnen bewaren en jou verder kunnen helpen!

Op wat voor een type versleuteling staat de beveiliging van jouw draadloze netwerk nu ingesteld? Je kan hem anders eens op WPA2 proberen te zetten. 

Wat je ook zou kunnen testen is om een apart extra Wifi netwerk in te stellen voor jouw printer. Instructies daarvoor kan je hier vinden op onze eigen kennisbank:

Ik hoor heel graag wat jouw bevindingen zijn! 

dag

Beste Remco,

Hartelijk dank voor je begrip en advies.

Betreft na uitwisseling van het V10 modem, een KPN Box12 met firmware V12.C.24.05.08.

Vraag: Is dit de nieuwste firmware versie?

Zoals geadviseerd, heb ik het “Extra wifinetwerk 2,4 GHz” aangezet.

Instellingen

Modem

Wifi staat aan

• Extra Wifi netwerk 2,4 GHz : staat aan
  • Extra Wifi netwerk 5 GHz    : staat uit
  • SSID                                    : als bestaand op al mijn overige Wifi apparaten. (Is niet                                                      gewijzigd)
  • Wifi wachtwoord                : als bestaand op al mijn Wifi apparaten. (is niet gewijzigd)
  • Beveiliging                         : WPA2-Personal  (Is niet op WPA, dus zonder "….-Personal”                                                 in te stellen)

Het valt op, dat bij "”Wifinetwerk” de WPS functionaliteit aangevinkt moet worden, maar bij het ”Extra wifinetwerk” niet. Vraag: Is dat correct?

Afgezien hiervan, kan ik bij mijn printer “handmatig” ook geen Wifi verbinding opbouwen, dus ook zonder WPS niet.

Printer

• Beveiliging        : Auto (WPA or WPA2)  N.B Is niet in te stellen op WPA2-Personal
  • Codering           : Auto (AES or KTIP)
  • Wachtwoord      : als modem
  • Netwerk signaal : sterkte 50%

Resultaat : Printer werk niet via Wifi.

Ik hoop dat je er begrip voor hebt, dat ik, na drie weken lang een netwerkkabel dwars door m'n bureau- , eindeloos van alles proberen-, in te stellen en te controleren, er ondertussen moe van wordt.

Indien je als KPN moderator de mogelijkheid hebt om via een beveiligde link in m'n pc- en printer- instellingen mee te kijken, dan laat even weten hoe we in contact kunnen komen. Ik zou dat, om tijdsbesparing wederzijds, zeer op prijs stellen.

Met vriendelijke groet,

Jan de Haan

WPS werkt alleen op het hoofdnetwerk. Niet op het "Extra WiFi" netwerk dus. Er is geen mogelijkheid om een apparaat via WPS aan het Extra WiFi netwerk te verbinden. 

Het hoofdnetwerk is een gecombineerd 2,4 en 5 Ghz netwerk. Dit kan niet gesplitst worden. Veel apparaten met een eenvoudige WiFi modulle, zoals printers, werken niet op het hoofdnetwerk. 

Je zult zo'n printer dus met het Extra WiFi moeten verbinden. Zonder daarbij gebruik te maken van WPS.

Dat ik WPS niet meer kan gebruiken na een V10 update en nu ook kennelijk niet bij een Box12, vind ik zeer kwalijk. Afgezien hiervan, kan ik bij mijn printer “handmatig” ook geen Wifi verbinding opbouwen, dus ook zonder WPS niet.

Dit is dus precies de reden waarom ik een los wifi access point heb opgehangen. Nooit meer problemen met de wifi. Wifi uit de modem, en een access point in meterkast. Bereik van zolder tot aan achterin de tuin. 

Ik kan niets raars aan jouw instellingen ontdekken. Dat extra netwerk heeft ook een aparte naam nu? Ik zie even niet wat we daar nog in kunnen wijzigen. Ik heb ook nog even de specificaties/handleiding van de HP Laserjet 100 doorgenomen en ik kom daar ook niet echt meteen wat tegen wat eruit springt. 

Reageer