Skip to main content

Goedendag,

de Wifi snelheid wisselt nogal vaak bij mij. Gisteren merkte ik weer dat de Wifi te langzaam was, normaal werkt alles prima met glasvezel en 500Mb, Wifi zit normaal gesproken op 300Mb, 1 laptop en wat camera`s erop. Dat gaat dan weken goed en opeens niet, dan zakt het naar 40Mb. Via de probleem oplosser meten en resetten, soms wel 3 keer nodig voordat de snelheid weer goed is. Zelfde kanalen op het modem ingesteld. De hele dag prima en vanochtend weer hetzelfde probleem en weer resetten.

Vraag ; waarom werkt het de ene dag wel en de volgende dag niet meer ? Zelfde verbinding/gebruiker/laptop/modem en kanalen . 

 

Mvrgr Ron

Hoi @Ron-W . Welkom op het forum.

Wifi is iets waar lastig de vinger op te leggen is.  Toch zou het wel stabiel en consequent qua snelheid te krijgen moeten zijn.

Heb je alleen een v10?  Of zitten er ook nog wifi versterkers bij?

Indien alleen de v10. Waar staat/hangt dat apparaat?  En merk je die snelheidsverschillen ook als je er vlak bij zit?


Er zit op de begane grond nog een versterker, maar ik en de V10 zitten op de 1e verdieping en ik meet volgens de instructies van de Wifi Manager op de normale afstand.


De v10 en een superwifi (van ons) vormen ook nog geen mesh.   Dus die werken niet samen. In de meeste gevallen gaat de wifi van de v10 dan uit

Was jij daar van op de hoogte?

Wat voor versterker hebben we het over?


Ja, dat heb ik al zelf mogen ervaren en de superwifi`s de volgende dag weer terug gestuurd…… 

TPlink hangt er nu aan. En zoals omschreven werkt het normaal meestal prima dus aan de versterkers ligt het niet, die zijn ook voor beneden

Ik waardeer je vragen maar blijkbaar is er geen antwoord te vinden op mijn vraag ; waarom schakelt het soms terug naar een veel te lage snelheid ? 

 

geen punt hoor, dan sluiten we af.


De wifi van de v10 is uit als het goed is. Doet helemaal niets.  Maw dan moet de bekabelde verbinding ook instorten. Is dat ook het geval?


Allemaal heel vriendelijk van jullie, maar op nog meer tegenvragen zit ik niet op te wachten, en het gaat hier om Wifi … als ik het bekabeld kon doen had ik dit probleem niet.

 

Sluit maar af.


Hallo @Ron-W zorg dat de wifi op de V10 uit is en gebruik alleen de TP-Link voor de wifi, dan moet het beter tot goed gaan.

Succes. 

 


Jammer dat je niet mee wil werken.  Het is bij wifi altijd zoeken en er is nooit een oplossing dmv een druk op de knop. Dat het probleem wordt  veroorzaakt door iets in het kpndomein ligt niet voor de hand. 


Jammer dat je niet mee wil werken.  Het is bij wifi altijd zoeken en er is nooit een oplossing dmv een druk op de knop. Dat het probleem wordt  veroorzaakt door iets in het kpndomein ligt niet voor de hand. 

 

Als je het niet weet hoef je ook niet te reageren hé


Hallo @Ron-W zorg dat de wifi op de V10 uit is en gebruik alleen de TP-Link voor de wifi, dan moet het beter tot goed gaan.

Succes. 

 

Dag Jan, 

hoe krijg ik de Wifi dan weer aan ? Ik ben dus niet bekabeld en mijn laptop heeft geen netwerk ingang, kan ik ook inloggen op het modem via dat IP adres met mijn smartphone via het mobiele netwerk ?

 

Groet Ron


Hallo @Ron-W voor je laptop is een zogenaamde USB-LAN-interface te koop zodat je je laptop altijd bekabeld aan kunt sluiten aan de modem. Kost slechts een paar tientjes en je hebt er veel gemak van als je ergens draadloos niet (meer) binnen kunt komen. Zorg wel dat je de Gigabit-versie koopt met de goede USB-aansluiting, USB2 of USB3

Op de V10 kun je de wifi aan- of uitzetten d.m.v. het knopje aan de zijkant van het modem.

Zie in de rubriek kennisbank onder modems type V10 voor details.

Als je via de wifi verbonden bent  kunt je inloggen met 192.168.2.254.

Als je nooit eerder ingelogd bent geweest in de modem kun je bij wachtwoord gewoon enter geven en dan moet je een modemwachtwoord aanmaken en dit nogmaals bevestigen, dan ben je in het modem.

Als je dan een volgende keer weer in moet loggen geef je bij wachtwoord meteen het door jou ingestelde wachtwoord in.

Succes.

 


Beste Jan,

een zogenaamde USB-LAN-interface te koop zodat je je laptop altijd bekabeld aan kunt sluiten aan de modem. = Dit is een handige tip ! zo heb ik voor nood ook een oplossing want ;

-uitzetten van de wifi op de V10 ( geen A) gaat voor zover ik lees alleen dmv inloggen via het IP adres. Ik heb  alleen een knop op de smalle achterzijde met aan/uit die het hele modem uitschakelt. 

-de TPlink is , misschien verwarrend, een passthrough powerline ac wifi kit gigabit ( extender ? ) die via het 220v net het signaal beneden versterkt , boven was het goed genoeg als het normaal draait, wel gepaired met de V10 maar boven verbind ik volgens mij niet op de TP link maar op de V10.

Dank !

Groet Ron


Hallo @Ron-W zorg dat de wifi op de V10 uit is en gebruik alleen de TP-Link voor de wifi, dan moet het beter tot goed gaan.

Succes. 

 

Dag Jan, 

hoe krijg ik de Wifi dan weer aan ? Ik ben dus niet bekabeld en mijn laptop heeft geen netwerk ingang, kan ik ook inloggen op het modem via dat IP adres met mijn smartphone via het mobiele netwerk ?

 

Groet Ron

 

De wifi van de v10 is onbelangrijk want die moet uitstaan. Je kunt de V10 via de wifi van tplink bereiken. Je moet nl wel inloggen op de wifi naam en password van tplink indien je niet dezelfde naam en password had aangemaakt in tplink als de V10 om gebruik te maken van de tplink wifi.

 

Verder moet je alle tplink pods bekabeld met elkaar verbinden (dat kan via de wifi maar dan is je echte wifi veel slechter en kan door storingen zowel binnen als buitenaf veel meer afzakken dan normaal op de pod waar je dan op dat moment bent aangesloten die niet bekabeld is) en uiteraard de eerste altijd bekabeld met de V10.

 

De snelheid en kwaliteit hangt ook af van hoe ver de pods van elkaar staan (nog meer zo indien niet bekabeld)  en waar jij op dat moment staat in verhouding van die pods, en het type tplink en type wifi op die pods en type op je laptop, tel etc.. Een goedkope tplink 5g is langzamer op 5g dan een duurdere om het simpel te houden, maar er zitten nl ook connectie snelheidslimiten aan per soort wifi, 2.4, 5, 6, 6e, 7.

 

Maar desondanks welke wifi type, kwaliteit en of alles goed is aangesloten is en blijft wifi storingsgevoelig (ook op een wifi setje van 3 van 1900 euro)

 


Hallo @Ron-W de knoppen zitten aan de zijkant van de V10, zie afbeelding:

Aan de zijkant knoppen voor wifi, eco en wps

In het geval van extenders, moet de wifi op de modem inderdaad aan staan.


Hallo @Ron-W de knoppen zitten aan de zijkant van de V10, zie afbeelding:

Aan de zijkant knoppen voor wifi, eco en wps

 

@JanD 

Ik heb dus 3 x over die knopjes heen gekeken vanochtend…. 🤦‍♂️ een handige foto dus. Bij het indrukken van die wifi knop ( 6 sec ) blijft het groene wireless lampje wel aan op het modem, maar mijn verbindingssnelheid valt onmiddellijk terug naar de bekende 40Mb, nu weer aangezet en weer terug op 270Mb. Dus blijkbaar schakelt de verbinding ook boven af en toe tussen V10 en het TP link kastje dat met het modem is verbonden dmv een kabel, en is dat de oorzaak ?

Mvrgr Ron


Gaat het nu over mesh pods, v10 wifi uit, of ouderwetse extenders, v10 wifi aan, die zou ik sowieso vervangen door mesh routers.


Hallo @Ron-W laat de wifi op de extenders maar eens uit, je hebt nu zelf bewezen dat de wifi van de V10 een hogere snelheid geeft.

Die dingen die via het stroomnet gaan, geven op zich al verlies in bekabelde snelheid en die verlaagde snelheid moet dan ook nog eens een keer via wifi verspreid worden, dus kost het nog een keer snelheid.

In de tijd dat ik nog klant bij Ziggo/UPC was, had ik ook van die dingen, origineel van Ziggo, keurig volgens boekje geĂŻnstalleerd in vrijstaande stopcontacten met randaarde en kwam zelfs bij een abo van 400Mbit/s niet boven de 120 Mbit/s met die dingen uit en via de wifi nog lager.

 


Gaat het nu over mesh pods, v10 wifi uit, of ouderwetse extenders, v10 wifi aan, die zou ik sowieso vervangen door mesh routers.

Hallo @Mo66 het gaat over powerlines via het stroomnet met wifi-extenderfunctie.

 


Gaat het nu over mesh pods, v10 wifi uit, of ouderwetse extenders, v10 wifi aan, die zou ik sowieso vervangen door mesh routers.

Hallo @Mo66 het gaat over powerlines via het stroomnet met wifi-extenderfunctie.

 

Aha, ok uitzetten, zoals hierboven ook al gezegd word en schaf een mesh wifi systeem aan, kpn superwifi 2, of tplink  of net gear. Ik raad aan mininimaal ax5400. Met 2 of 3 pods afhankelijk van je huis.

 


Hallo @Ron-W laat de wifi op de extenders maar eens uit, je hebt nu zelf bewezen dat de wifi van de V10 een hogere snelheid geeft.

 

 

Dank voor de hulp Jan, en opgelost !


Hallo @Ron-W laat de wifi op de extenders maar eens uit, je hebt nu zelf bewezen dat de wifi van de V10 een hogere snelheid geeft.

 

 

Dank voor de hulp Jan, en opgelost !

Graag gedaan en veel plezier met je nu goede verbinding @Ron-WÂ