Skip to main content

Ik heb echt een raar probleem als ik thuis werk. Ik heb een VPN om thuis te werken. Als ik thuis werk, werken bepaalde dingen niet (verbindingsproblemen), maar als ik op mijn werk zit met dezelfde vpn werkt alles vlekkeloos.

 

Het toeval doet dat 3 anders collega’s exact hetzelfde hebben (experiabox 10a) en een andere niet (experiabox 12b). Collega’s die geen KPN hebben, hebben totaal geen problemen. Kan alleen de vinger niet op de zere plek leggen omdat ik niet weet waar het zit.

 

Zijn er meer mensen die dit soort problemen ervaren? Mijn vermoeden is dat er iets in het modem zit wat dit veroorzaakt.

Welke "bepaalde dingen" werken er niet? Kun je daar voorbeelden van geven?


Lastig om een voorbeeld te geven. Het gat in dit geval om de google cloud vanaf mijn laptop.

Dit is bv. een foutmelding (weet niet of je er iets mee kunt)

failed to look up GVK [iam.cnrm.cloud.google.com/v1beta1, Kind=IAMPolicyMember] among available CRDs: unexpected error when reading response body. Please retry. Original error: unexpected EOF

Dat is een connectie naar google die wel werkt vanaf een andere ISP maar neit vanaf KPN. Modem 12b gaat goed, 10a niet ….

Zou ik dit kunnen zien in een log van het modem?


Zou graag een ander modem willen hebben (hogere versie) om dit probleem te verhelpen 😉 Geen idee hoe ik dat moet aanvragen. Anders moet ik overwegen om de experiabox te vervangen door een eigen modem/router. Zit dan te denken aan de “Ubiquiti UniFi Cloud - Gateway Ultra”, maar liever blijf ik de experiabox gebruiken ….

 


Zou graag een ander modem willen hebben (hogere versie) om dit probleem te verhelpen 😉 Geen idee hoe ik dat moet aanvragen. Anders moet ik overwegen om de experiabox te vervangen door een eigen modem/router. Zit dan te denken aan de “Ubiquiti UniFi Cloud - Gateway Ultra”, maar liever blijf ik de experiabox gebruiken ….

 

Hallo @ahuiberts modem/routers worden door KPN alléén vervangen als deze defect zijn of niet meer aan de normen van KPN voldoen, niet vanwege het ontbreken van een functionaliteit.

KPN ondersteunt tegenwoordig ook het gebruik van een eigen modem/router i.p.v. de bestaande modem/router of erachter geplaatst als AP (AccessPoint).

Heb je met de IT-afdeling van je werk al alles inzake de VPN  eens nagelopen?

Je kunt dan meteen met de IT-afdeling overleggen welk eigen modem geschikt is voor een optimale VPN-verbinding als het niet aan de instellingen ligt.

Succes.

 


Wij zijn er inmiddels achter dat het wel degelijk het modem is. Experia 12b heeft geen probleem en ik heb zelf getest op Odido en Ziggo.

Wel raar dat het op de Experiabox 12b geen problemen geeft. Ik ga nu kijken of ik het modem kan vervangen door een eigen modem. Wel balen, wat zoveel verstand heb ik er niet van.

Anders KPN opzeggen en naar een andere ISP.


Hallo @ahuiberts je zou nog eens kunnen bellen met KPN via 0800 0402 en aangeven dat je proefondervindelijk hebt vastgesteld dat het op de 12 wel werkt en op de 10a niet en dat het dus niet aan je VPN-verbinding ligt. Misschien gaat KPN dan overstag en stuurt je een vervangend modem.

Heb je het met die 12 modem bij jou thuis geprobeerd om 100% uit te sluiten dat het niet aan je verbinding ligt???


Kies dan voor een Fritzbox. Die is heel makkelijk te installeren. Veel makkelijker dan een "Ubiquiti UniFi Cloud - Gateway Ultra".


Bekijkt KPN zelf dit forum ook eigenlijk?


Hallo @ahuiberts je zou nog eens kunnen bellen met KPN via 0800 0402 en aangeven dat je proefondervindelijk hebt vastgesteld dat het op de 12 wel werkt en op de 10a niet en dat het dus niet aan je VPN-verbinding ligt. Misschien gaat KPN dan overstag en stuurt je een vervangend modem.

Heb je het met die 12 modem bij jou thuis geprobeerd om 100% uit te sluiten dat het niet aan je verbinding ligt???

Nee, ik heb geen 12 modem tot mijn beschikking ;-) 


Wat voor een soort VPN verbinding wordt er gebruikt?

PPTP,  L2TP, IPSec, OpenVPN, WireGuard, ander…


Hallo @ahuiberts je zou nog eens kunnen bellen met KPN via 0800 0402 en aangeven dat je proefondervindelijk hebt vastgesteld dat het op de 12 wel werkt en op de 10a niet en dat het dus niet aan je VPN-verbinding ligt. Misschien gaat KPN dan overstag en stuurt je een vervangend modem.

Heb je het met die 12 modem bij jou thuis geprobeerd om 100% uit te sluiten dat het niet aan je verbinding ligt???

Nee, ik heb geen 12 modem tot mijn beschikking ;-) 

Je schreef eerder dat je verbinding via een 12 wel werkte, vandaar mijn vraag. @ahuiberts 


Hoe kom je eigenlijk aan de WAN gegevens (username/password) als je evt. een eigen modem gaat gebruiken. Liever geen eigen modem eigenlijk ….


Wat voor een soort VPN verbinding wordt er gebruikt?

PPTP,  L2TP, IPSec, OpenVPN, WireGuard, ander…

Kom ik op terug, heb het even nagevraagd ….


Hoe kom je eigenlijk aan de WAN gegevens (username/password) als je evt. een eigen modem gaat gebruiken. Liever geen eigen modem eigenlijk ….

Daar bestaan speciale topics over in de rubriek kennisbank @ahuiberts 

 


Hoe kom je eigenlijk aan de WAN gegevens (username/password) als je evt. een eigen modem gaat gebruiken. Liever geen eigen modem eigenlijk ….

Daar bestaan speciale topics over in de rubriek kennisbank @ahuiberts 

 

Gevonden! ;-) 


Wat voor een soort VPN verbinding wordt er gebruikt?

PPTP,  L2TP, IPSec, OpenVPN, WireGuard, ander…

Kom ik op terug, heb het even nagevraagd ….

Anyconnect


Dan zal die als IPSec IKEv2 geconfigureerd zijn.

Ik hoop dat KPN die V10a wil omruilen voor een V12 zodat dit probleem tot het verleden gaat behoren.


Dan zal die als IPSec IKEv2 geconfigureerd zijn.

Ik hoop dat KPN die V10a wil omruilen voor een V12 zodat dit probleem tot het verleden gaat behoren.

Oeps, maar dat gaan ze niet doen 🥲🥲


Even korte vraag, gebruik je altijd wifi of wissel je bij het testen ook tussen wifi en lan.  Er kunnen met een vpn soms metric mee komen mbt oa tot dns en die verschillen wel eens tussen lan en wifi. Al vermoed ik dat dit niet het probleem is. Ik ga er vanuit dat je thuis zowel met wifi als lan getest hebt.


Even korte vraag, gebruik je altijd wifi of wissel je bij het testen ook tussen wifi en lan.  Er kunnen met een vpn soms metric mee komen mbt oa tot dns en die verschillen wel eens tussen lan en wifi. Al vermoed ik dat dit niet het probleem is. Ik ga er vanuit dat je thuis zowel met wifi als lan getest hebt.

Klopt, ik heb beiden, maar ook allebei getest …


Bekijkt KPN zelf dit forum ook eigenlijk?

Jazeker, @ahuiberts, alleen doen we dat op volgorde van binnenkomst, dus kan het een dag of wat zijn voor dat wij aan een topic toekomen. 

 

In de basis moet VPN gewoon werken. En is er ook van ons uit niets dat we blokkeren. Ik heb wat navraag uitgezet. Daar ga ik in het weekend niet direct een antwoord op krijgen. Dus ik kom hier vanaf maandag op terug. Heb jij ook al contact gehad met de IT afdeling op je werk? Ik zie dat Jan dit eerder in het topic al vroeg, maar ik zie niet direct expliciet terug of je dit ook gedaan hebt.


Bekijkt KPN zelf dit forum ook eigenlijk?

Jazeker, @ahuiberts, alleen doen we dat op volgorde van binnenkomst, dus kan het een dag of wat zijn voor dat wij aan een topic toekomen. 

 

In de basis moet VPN gewoon werken. En is er ook van ons uit niets dat we blokkeren. Ik heb wat navraag uitgezet. Daar ga ik in het weekend niet direct een antwoord op krijgen. Dus ik kom hier vanaf maandag op terug. Heb jij ook al contact gehad met de IT afdeling op je werk? Ik zie dat Jan dit eerder in het topic al vroeg, maar ik zie niet direct expliciet terug of je dit ook gedaan hebt.

Ik heb zeker contact gehad met IT want dat is mijn eigen team 😉 Niemand heeft hier last van behalve KPN gebruikers met dit specifieke modem ….


Dit weekend de Experiabox 10a eruit gegooid en de Ubiquiti UniFi Cloud - Gateway Ultra ertussen gezet ….. Werkt nu als een dolle. Nog even ITV regelen en we zijn weer back on track.

 

Ik ben voorlopig wel effe klaar met de Experiabox.


Dank voor alle reacties!


Mooi dat je het zelf opgelost hebt. Maar heb je kpn er nog over gesproken ik vermoed dat KPN ook een oplossing heeft. 


Reageer