Skip to main content

Sinds een paar dagen herstart ons modem zich meerdere malen per dag, helemaal uit zichzelf.

 

Ik denk, maar durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, dat dit is begonnen sinds we onze 500M hebben ge-upgrade naar 1G (beide glasvezel). In ieder geval erná.

 

Het lijkt ook alleens 's avonds te gebeuren.. Overdag tijdens (thuis)werken ondervinden we geen problemen. Maar ‘s avonds begint het rond 20u en dan is het soms bijna ieder kwartier prijs. Maar niet elke avond en niet altijd ieder kwartier. Soms gaat het ook uren goed. Heel lastig om op deze manier een oorzaak te vinden.

 

Ik kan in de systeemlog van het modem niks terugvinden, want die wordt na een herstart geleegd. Je ziet dan alleen in de startup logs dat de datum/tijd gerest is naar de default en dat die even later wordt bijgewerkt.

 

Ik heb op het forum hier ook andere topics gevonden van mensen met hetzelfde probleem. Daar werd gesuggereerd om de NT én het modem voor een paar minuten van de stroom af te halen en daarna weer aan te sluiten. Dit heb ik geprobeerd maar dat hielp niet. Ik heb ook gezien dat er werd gevraagd om de lampjes in de gaten te houden. Dit is voor ons lastig, want de herstart gaat sneller dan de tijd die het kost om naar beneden te rennen en in de meterkast te kijken..

 

Verder info mocht het nodig zijn:

  • We hebben 1G glasvezel zoals hierboven ook al vermeld (940 up/down volgens de speedtest app - w.m.b. prima)
  • WiFi op het kpn modem staat uit (we hebben zelf access points)
  • Direct op het modem is alleen een switch aangesloten (met ondersteuning voor igmp snooping zodat de tv ontvanger het ook doet).
  • De rest van het netwerk (tv, tv ontvanger, nas, game consoles, computers, telefoons, etc.) zitten al dan niet via de access points op die switch.

 

 

Enigzins bijzondere ontwikkeling: ik heb de NTP server op “time.kpn.net” gezet (had die ooit gewijzigd). Hierdoor klopt de tijd in de logs niet meer, maar het probleem is sindsdien niet meer voorgekomen..


@Edwin_S Dat is inderdaad bijzonder en ik kan hem ook niet direct plaatsen. Ik zie sinds 9 augustus in ieder geval geen verbrekingen meer op lijn terug. Is dat ook jouw ervaring? 


@Edwin_S Dat is inderdaad bijzonder en ik kan hem ook niet direct plaatsen. Ik zie sinds 9 augustus in ieder geval geen verbrekingen meer op lijn terug. Is dat ook jouw ervaring? 

Klopt, sinds die aanpassing geen problemen meer. We kijken het nog even aan maar lijkt dus opgelost!


Top! Ik meet nog steeds geen verbreking maar mocht je nog tegen problemen aanlopen laat het dan weten! Dan kijken we dan even verder 🙂


Bedankt voor het controleren @Remco_  -- ik laat het weten als de situatie veranderd.