Skip to main content

NB* dit betreft modem model VRV9517 (V10A) R01 met firmware v5.00.53 build498-owl

 

Dit is écht zo'n “ik heb kaboutertjes in huis” probleem:

 

Ik heb in het modem onder Network -> NAT -> Port Mapping een tiental public → private ip/port mappings staan.

 

Deze verwijzen allemaal naar hetzelfde private IP 192.168.2.150 bijvoorbeeld. Eens in de zoveel tijd (soms een week, soms een maand) merk ik dat een van mijn locale servers niet meer bereikbaar is.

 

Kijk ik dan op de Port Mapping pagina dan zie ik dat alle private IP adressen ineens afgeknipt zijn en er overal 192.168.2.15 staat i.p.v. 192.168.2.150. Ik ben de enige met toegang tot het modem, het wachtwoord heb ik reeds gewijzigd.

 

Een keer of 3 heb ik de adressen weer handmatig aangepast naar 192.168.2.150 waarna alles weer werkt, maar bij de vierde keer dacht ik: dit is gekkenwerk, ik reset het modem.

 

Zo gezegd, zo gedaan, modem reset, alles opnieuw ingesteld, twee weken later: jawel hoor, het is weer zover.

 

KPN chat support zegt doodleuk: dit ondersteunen wij niet, have a nice day. Hopelijk hier meer geluk, dank alvast!

Hallo @Kev86 welk merk en type modem heb je?

KPN gebruikt  voor consumenten de IP range 192.168.2.X, hoe kom jij aan 192.168.0.X?

 


Hallo @Kev86 welk merk en type modem heb je?

KPN gebruikt  voor consumenten de IP range 192.168.2.X, hoe kom jij aan 192.168.0.X?

 

Het was enkel ter illustratie, ik zal er 192.168.2.150 van maken als dat zaken minder verwarrend maakt :)

Edit: ik heb daarnaast model + firmware versie in het originele bericht opgenomen


U heeft dus de Experiabox v10a. Klopt dit?


U heeft dus de Experiabox v10a. Klopt dit?

V10A inderdaad! Zal ook dit vermelden in het bericht, dank.


Hmm, dit probleem ben ik nog niet eerder tegengekomen. Om welk interne IP-adres gaat het precies? Er zijn een aantal gereserveerd voor bepaalde KPN randapparaten zoals Superwifi/Experiawifi en Sneller Internet Buitengebied, misschien dat er per toeval hier eentje van gebruikt wordt.


Ik ben redelijk kort door de bocht geweest merk ik al, ik zal proberen wat uitgebreider te zijn:

 

Het private IP adres waar het hier om draait is 192.168.2.104, dit wordt eens in de zoveel tijd (in alle port map entries) afgeknipt tot 192.168.2.10, zonder dat ik inlog of zonder dat ik zelf iets aan het netwerk aanpas.

 

Ik maak gebruik van KPN met dit modem en deze port forward instellingen sinds december 2019. De problemen doen zich sinds september/oktober 2021 voor ongeveer dus het is een hele tijd goed gegaan en ik heb zelf niks meer veranderd aan de instellingen.


Mocht er nog meer informatie benodigd zijn dan hoor ik dat graag, maar vooralsnog gaat mijn gedachte uit naar een defect in het modem zelf (software- of hardware matig). Een vervangend modem krijgen om te testen is makkelijker gezegd dan gedaan helaas.


Hmm, dat IP-adres is niet gereserveerd of iets. Zelf heb ik dit probleem nooit ervaren maar dat komt ook omdat ik er een router achter had hangen en die als DMZ had ingesteld. Dan werkt het NAT-verhaal toch al heel erg anders. Ik denk dat een nieuw modem om te proberen inderdaad geen kwaad kan maar de vraag is of dat zo makkelijk gaat. Het beste is om je profiel zo compleet mogelijk in te vullen, dan kan een moderator even meekijken.

 

@Bram_ lees je mee? :)


@NHendriks altijd! :wink: @Kev86 ik kan als je inderdaad je profiel invult dit neerleggen bij logistiek. Ik kan daarbij alleen nog geen beloftes doen. Er wordt ten alle tijden case-by-case gekeken naar de reden voor omwisseling en of deze voldoende is. Wat de klantenservice je gezegd heeft is misschien wat kort door de bocht maar wel feitelijk juist. Dit soort dingen vallen buiten de ondersteuning. Om die reden kan ik dus niks beloven. Wel kan ik zodra ik je gegevens heb een verzoek indienen en zal daarin duidelijk zijn dat alle relevante stappen al ondernomen zijn. Mocht het verzoek afgewezen worden kunnen we nog kijken of er verder dingen zijn die gedaan kunnen worden. Alleen denk ik dat met behoud van huidige hardware de opties wel op zijn. 


@NHendriks altijd! :wink: @Kev86 ik kan als je inderdaad je profiel invult dit neerleggen bij logistiek. Ik kan daarbij alleen nog geen beloftes doen. Er wordt ten alle tijden case-by-case gekeken naar de reden voor omwisseling en of deze voldoende is. Wat de klantenservice je gezegd heeft is misschien wat kort door de bocht maar wel feitelijk juist. Dit soort dingen vallen buiten de ondersteuning. Om die reden kan ik dus niks beloven. Wel kan ik zodra ik je gegevens heb een verzoek indienen en zal daarin duidelijk zijn dat alle relevante stappen al ondernomen zijn. Mocht het verzoek afgewezen worden kunnen we nog kijken of er verder dingen zijn die gedaan kunnen worden. Alleen denk ik dat met behoud van huidige hardware de opties wel op zijn. 

Profiel is ingevuld, bedank alvast!


@Kev86 ik heb de kwestie hier nog even in de groep gegooid om te zien of we het kunnen oplossen zonder een wissel te doen. Dat zal allemaal geen weken duren en verwacht je nog voor het eind van de week een definitief antwoord kunnen geven. We zien namelijk wat andere signalen die hier op lijken en gaan met prioriteit kijken of we dit met een update op kunnen lossen. 


@Kev86 ik heb het doorgegeven en het is opgenomen in een overleg. Vanuit daar zijn vervolgvragen gesteld waar nu aan gewerkt wordt. Gezien het ongeveer om de twee weken voorkomt wil ik eerst de oplossing van afstand zonder modemwissel een kans geven. Mocht uiteindelijk blijken dat het allemaal erg lang gaat duren dan ga ik een aanvraag voor je doen waarin ik dit aangeef. Wel is het handiger dat ik dat soort informatie bij zo'n aanvraag ook daadwerkelijk heb. Ik moet dus nogmaals een moment geduld van je vragen maar kan je wel verzekeren dat het proces niet stil ligt. 


@Kev86 ik heb ondertussen antwoord op deze vraag. We hebben de oorzaak van het probleem gevonden. Met de volgende firmware update moet dit helemaal verholpen zijn! 


@Kev86 ik heb ondertussen antwoord op deze vraag. We hebben de oorzaak van het probleem gevonden. Met de volgende firmware update moet dit helemaal verholpen zijn! 

Top, dank voor de terugkoppeling!


Wel net iets te laat helaas, ze zijn weer afgeknipt vandaag. Ik kijk uit naar de update! :D


Hey @Bram_, heb je enig idee wanneer we de update mogen verwachten? Zijn vandaag weer gereset :)


@Kev86 Bram is een weekje met vakantie.  Ik heb even in de interne mail gedoken maar helaas hebben we daar nog geen datum van.  Die krijgen we meestal ook niet omdat zoiets op het laatst nog weer uitgesteld kan worden. Dus ik vrees dat 'gewoon’ afwachten is. 


Het probleem is helaas nog niet verholpen, vandaag was het weer zover :)


Ik begrijp dat dit waarschijnlijk niet de plek is om het te hebben over custom firmware of iets dergelijks, maar gezien het euvel nog niet verholpen is vraag ik me wel af wat ik van mijn kant kan doen om dit op te lossen zonder direct een nieuw modem aan te schaffen?

 

Gezien de functie standaard aan staat en beschikbaar is in de beheerpagina van het modem zonder rare kunstjes te doen, vind ik het nog steeds erg bijzonder dat de klantenservice zegt: dit is een geavanceerde functie die niet hoeft te werken (even los van het feit dat ik hier uitstekend te woord ben gestaan natuurlijk!)


@Kev86 begrijp ik uit je bericht goed dat je nog steeds last hebt van het afkappen van IP adressen? Je staat momenteel op de laatste software. Dus dat moet het niet zijn. 

Wil je voor de zekerheid nog laten weten wanneer je voor het laatst een reset gedaan hebt?


@Kev86 begrijp ik uit je bericht goed dat je nog steeds last hebt van het afkappen van IP adressen? Je staat momenteel op de laatste software. Dus dat moet het niet zijn. 

Wil je voor de zekerheid nog laten weten wanneer je voor het laatst een reset gedaan hebt?

Hey Bram, een reset heb ik al een tijd niet meer gedaan, maar het probleem heeft zich gisteren nog voorgedaan. Als een reset zou moeten baten dan kan ik dat dit weekend nog proberen!


Hoi, Blijkbaar is er een FW update geweest die de poort mapping beperkt tot slechts 3 entries !?

Router info:

Model Name:    VRV9517
Firmware Version:    v5.00.56 build503-owl

Komt er een fix zodat ik weer meerdere poorten kan mappen ?

Gr, Jan

 


Hoi, Blijkbaar is er een FW update geweest die de poort mapping beperkt tot slechts 3 entries !?

Router info:

Model Name:    VRV9517
Firmware Version:    v5.00.56 build503-owl

Komt er een fix zodat ik weer meerdere poorten kan mappen ?

Gr, Jan

 

Er zijn in het verleden wel meer dingen mis gegaan rondom poort mappings. Heeft u het modem al eens gereset om te zien of het zich herstelt. Kpn maakt driftig zelf ook gebruik van poort mappings om allerlei apparaten zoals tv boxen en superwifis te bereiken. Er loopt echter een programma om hier volledig vanaf te stappen en dat betekent dat poort mappings weer exclusief en alleen voor thuisgebruik aankiesbaar zijn.


Hoi, Blijkbaar is er een FW update geweest die de poort mapping beperkt tot slechts 3 entries !?

Router info:

Model Name:    VRV9517
Firmware Version:    v5.00.56 build503-owl

Komt er een fix zodat ik weer meerdere poorten kan mappen ?

Gr, Jan

 

Er zijn in het verleden wel meer dingen mis gegaan rondom poort mappings. Heeft u het modem al eens gereset om te zien of het zich herstelt. Kpn maakt driftig zelf ook gebruik van poort mappings om allerlei apparaten zoals tv boxen en superwifis te bereiken. Er loopt echter een programma om hier volledig vanaf te stappen en dat betekent dat poort mappings weer exclusief en alleen voor thuisgebruik aankiesbaar zijn.

Reset naar factory default heeft probleem niet opgelost helaas !? KPN verwijst mij weer naar dit forum… Dus hopelijk is er iemand die een oplossing heeft. 


@Bram_ en anderen. Na lange afwezigheid en een hoop gedoe kan ik eindelijk weer op het forum. Slim van KPN om bestaande accounts die gebruik maken van een email met subaddressing  gewoon af te sluiten zonder ze de mogelijkheid te geven om hun adres te veranderen.

 

Dat terzijde: dit probleem is nog steeds niet opgelost en doet zich, nog steeds, zo'n 1 à 2x per maand voor. Je wordt er onderhand wel een beetje moedeloos van natuurlijk, vooral gezien ik de goedkoopste router van m'n plank kan vissen en m'n handen ervoor in het vuur steek dat zelfs deze fatsoenlijk met port mapping om kan gaan.

 

En in de tussentijd blijft de reactie van de klantenservice ongewijzigd: geavanceerde optie, hoeft niet te werken (al verbloemt men het iets mooier natuurlijk).

 

Aan de ene kant heb ik er begrip voor onder het mom van “bigger fish to fry”, anderzijds moet je je afvragen wat voor signaal het afgeeft als zelfs basic router functionaliteiten als deze niet naar behoren werken.