Skip to main content

Hallo allemaal, 

Ik ervaar nu al 3 maanden dat ongeveer elke twee weken de internetverbinding plotseling en volledig random verloren gaat (zowel bekabeld als via WIFI). Een herstart van het modem is de (tijdelijke) oplossing. 

Ik heb de volgende configuratie;

  • ExperiaBox 12 firmware SGEJ1000060E
  • 3x ExperiaWifi (Zwart, bekabeld) aangesloten op een ;
  • TP Link 48 poorts switch 

In de logging van het modem valt helemaal niets terug te vinden van het uitvallen van het internet. Wel zie ik heel veel debug DNS lookup failures. Maar aangezien dat debug is, link ik dat niet direct aan mijn issue. 

Enkele debu meldingen: 

23.11.2022 20:09:34 Debug DNS

DNS name resolution failure (brw3859f96fa872.kpn)

23.11.2022 20:09:31 Debug DNS

DNS name resolution failure (brw3859f96fa872.kpn)

23.11.2022 20:09:31 Debug DNS

DNS name resolution failure (brw3859f96fa872.kpn)

23.11.2022 20:09:31 Debug DNS

DNS name resolution failure (brw3859f96fa872.kpn)

23.11.2022 20:09:20 Debug DNS

DNS name resolution failure (brw3859f96fa872.kpn)

23.11.2022 20:09:10 Debug DNS

DNS name resolution failure (quby.count.ly.kpn)

 

Ik heb mijn modem en de experia wifi apparaten al eens gereset, maar daarmee is het issue helaas niet opgelost. 

Het irritante aan dit geheel is dat alleen het modem herstarten wel voldoende is om het internet weer te laten werken. Maar vervolgens moet ik ook handmatig de experia Wifi's herstarten want anders worden deze niet meer gezien door de ExperiaBox. Ik kan ze niet op afstand herstarten, want de IP's van de ExperiaWifi's schakelen automatisch door naar de ExperiaBox. 

Iemand een goede suggestie hoe dit issue te traceren en te verhelpen? 

 

Gr. Michael 

Dag @MrSmit01 heb je tv ontvangers aangesloten op de switch?


Hallo Joep,

 

Inderdaad. De tv-ontvangers zijn allemaal aangesloten op de switch.  


@MrSmit01 ondersteunt de switch igmp snooping


Hoi @MrSmit01,welkom op ons forum! Heb je de oorzaak/oplossing nog kunnen vinden? Anders ben ik ook wel benieuwd naar de vraag die Joep hierboven stelt!


@MrSmit01 ondersteunt de switch igmp snooping

Hallo Joep. Sorry voor het late antwoord, maar was niet in staat eerder te antwoorden. Ja, de switch ondersteund IGMP snooping, en dit staat ook aan. het staat nu ingesteld op IGMP v2, wat volgens mij aanbevolen is voor KPN multicasting. 

 


Hoi @MrSmit01,welkom op ons forum! Heb je de oorzaak/oplossing nog kunnen vinden? Anders ben ik ook wel benieuwd naar de vraag die Joep hierboven stelt!

Thomas, het issue komt niet heel vaak voor, en aangezien ik nog niets gewijzigd heb, of een duidbare oorzaak heb gevonden ga ik er vanuit dat het nog niet is opgelost. 


Het is inderdaad wat lastig troubleshooten als het zo sporadisch voorkomt inderdaad.
In andere gevallen had ik je gevraagd het eens te testen zonder de switch maar het is misschien wat lastig twee weken zonder te zitten.

Kun je hierover anders eens met ons bellen als het probleem zich voordoet? Mijn collega's kunnen dan meteen even meekijken!
Dat kan op 0800-0402


@Thomas  Ik zal bellen als het issue zich voordoet.