Skip to main content

Beste KPN en andere,

Na een zeer interessant telefoongesprek probeer ik het toch maar even hier...

 

Op de een of andere manier schakelt de experiabox V10 telkens terug naar kanaal (36,40,44,48). Ik heb deze vast ingesteld op kanaal (52,56,60,64). Dit heeft het modem eigenlijk al zolang als ik hem heb (7jaar?).

In het begin was het niet zo'n groot probleem, maar nu begin ik het toch wel vervelend te vinden, gezien mijn directe buren op mijn nieuwe adres dit kanaal ook gebruiken.

Ik merk het meestal gelijk aangezien het draadloze internet dan instabiel en traag wordt.

Is er iemand die weet hoezo hij terug schakelt naar dit kanaal? En hoe ik er voor kan zorgen dat hij wel blijf staan?

 

Op de 2.4GHz band gebeurd dit overigens niet en staat hij ook vast ingesteld, dus niet op automatisch.

Verder is de V10 een prima modem.

dat heeft te maken met de DFS kanalen die op de 5Ghz wifi aanwezig zijn.

alleen de kanalen 36,40,44 en 48 zijn “vrij” te gebruiken in de 5Ghz wifi.

hier een klein stukje hierover:

 


Die kanalen zijn voor andere doeleinden zoals militaire doeleinden en weerstations en mogen in principe niet gebruikt worden. 


Dankjewel, voor het snelle antwoord. Weer wat geleerd! Vandaar dat dit kanaal zo leeg is. Hier had ik met de klantenservice nooit op uitgekomen!

Ik kan maar drie mogelijkheden kiezen met de V10. Mijn buren zitten links op kanaal "36" en rechts op "100".  Zou een nieuwer modem met WiFi 6 een oplossing bieden voor een stabielere verbinding? Is er nog een andere oplossing? Bedraad is niet echt een optie.

 


Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de onstabiele verbinding komt door de kanalen.  Dan moeten er wel heel veel mensen dat kanaal gebruiken.  Wat versta jij onder een niet stabiele verbinding? Maw wat merk je?


Wat ik merk is dat de verbinding zo nu en dan wegvalt, of traag wordt. Tijdens het gamen merk ik het vrijwel direct dat hij op 36 staat, want dan heb ik meer "lag" en disconnect ik afentoe volledig. Schakel ik weer naar 50 dan is dat beide weg. Ook op de telefoon merk ik dat de snelheid op kanaal 36 merkbaar trager is.

Mn apparaten bevinden zich dan op 2 tot 4 meter afstand van de modem.

 

Heb hem nu op kanaal 100 gezet, even kijken hoe dat gaat.


Net even een paar snelheidstesten gedaan op mijn telefoon met kanaal 100. Eerste test was rond de 180Mbit download. Nu  haal ik nog "maar" 80Mbit met als laagste snelheid gemeten maar 15Mbit download, alles in de woonkamer op 2 tot 3 meter afstand van het modem. Boven op de eerste verdieping weer 180Mbit. Ik heb een aantal testen binnen een half uur tijd uitgevoerd er staan verder geen andere apparaten aan. Upload is continue tussen de  25 en 30 Mbit.

Best vreemd. Zie hier onder het signaal van de modem. Die van mij is de smalle oranje. Die van de buren is ook van KPN de geel/rose.

 


Log eens in het modem.  Ga naar status en dan naar geavanceerd.  Van geavanceerd graag een screenshot plaatsen. 


Momenteel kan ik er niet bij, maar ik zal vanavond even een screenshot maken.

Vanmorgen in de woonkamer wel weer gewoon 180Mbit.


Wat is er nog meer aangesloten op het modem? En meet met de Ookla app. Dat is de enige die betrouwbaar is.


Alle kanalen die handmatig ingesteld kunnen worden zijn niet verboden alleen als er een radar signaal voorbij komt dan wordt er uitgeweken naar de niet radarkanalen ook als er een handmatige keuze is gemaakt. Dat is wettelijk zo vastgelegd.


Alle kanalen die handmatig ingesteld kunnen worden zijn niet verboden alleen als er een radar signaal voorbij komt dan wordt er uitgeweken naar de niet radarkanalen ook als er een handmatige keuze is gemaakt. Dat is wettelijk zo vastgelegd.

Inderdaad, zo is het, kanalen die in NL of EU vcerboden zijn, zijn dus ook niet beschikbaar op de routers die in NL/EU geleverd worden.

Dus je kunt rustig voor een DFS-kanaal kiezen @Quartz  en wat @BruisTablet schreef, als er een radarsignaal opgepikt wordt schakelt de router automatisch over naar een niet-DFS-kanaal.

Je moet dan wel in de buurt van een vliegveld, weerstation of defensie wonen, anders heb je er nagenoeg geen last van.

 


Wat is er nog meer aangesloten op het modem? En meet met de Ookla app. Dat is de enige die betrouwbaar is.

Er is eigenlijk alleen maar 1 computer aangesloten op een ethernet poort. Het bekabelde netwerk is verder nog niet echt aangelegd. Draadloos zit er een TV op, een Playstation een Nintendo Switch, twee telefoons en een tablet. Gebruikt door 2 personen.


Alle kanalen die handmatig ingesteld kunnen worden zijn niet verboden alleen als er een radar signaal voorbij komt dan wordt er uitgeweken naar de niet radarkanalen ook als er een handmatige keuze is gemaakt. Dat is wettelijk zo vastgelegd.

Inderdaad, zo is het, kanalen die in NL of EU vcerboden zijn, zijn dus ook niet beschikbaar op de routers die in NL/EU geleverd worden.

Dus je kunt rustig voor een DFS-kanaal kiezen @Quartz  en wat @BruisTablet schreef, als er een radarsignaal opgepikt wordt schakelt de router automatisch over naar een niet-DFS-kanaal.

Je moet dan wel in de buurt van een vliegveld, weerstation of defensie wonen, anders heb je er nagenoeg geen last van.

 

Ik merk toch dat die regelmatig van 52 terug gaat naar 36 en daar dan zo lang staat dat het opvalt. Dus kennelijk zit er dan iets in de buurt wat daar voor zorgt. Ik hou hem voorlopig even op kanaal 100 om te testen of dit beter gaat dan kanaal 36.


In een eerder topic hierover lees ik dat dit modem na enige tijd automatisch terugschakeld naar de standaard kanalen. Dat zal dus de verklaring zijn.


Log eens in het modem.  Ga naar status en dan naar geavanceerd.  Van geavanceerd graag een screenshot plaatsen. 

Hierbij het screenshot. Uptime is rond de 700 uur.

 


Dat ziet er prima uit. 


Alle kanalen die handmatig ingesteld kunnen worden zijn niet verboden alleen als er een radar signaal voorbij komt dan wordt er uitgeweken naar de niet radarkanalen ook als er een handmatige keuze is gemaakt. Dat is wettelijk zo vastgelegd.

En niet alleen bij radar signalen. De Experia/KPN boxen zijn roomser dan de paus en schakelen ook vrij snel naar een ander kanaal als er een ander wifi apparaat op hetzelfde kanaal actief is.


In een eerder topic hierover lees ik dat dit modem na enige tijd automatisch terugschakeld naar de standaard kanalen. Dat zal dus de verklaring zijn.

Heb je een bron?

En wat zijn dan de "standaard" kanalen?


@wjb Misschien heb ik onderstaande verkeerd geïnterpreteerd hoor.

 


Gister avond is hij al weer terug geschakeld van 100 naar 36, met dezelfde klachten.
Ik heb KPN even gebeld en zou nu een V12 kunnen krijgen, zou de V12 deze problemen oplossen?

 

Bedankt voor alle info!


Gister avond is hij al weer terug geschakeld van 100 naar 36, met dezelfde klachten.
zou eventueel een ander modem of een Box 12 oplossing bieden of is de Box12 net zo erg?

Als het veroorzaakt wordt door radarsignalen dan zullen alle wifi toegangspunten dat doen, dat is immers wettelijk verplicht. Als het veroorzaakt wordt door andere wifi toegangspunten op hetzelfde kanaal dan is dit echt een Experia/KPN Box dingetje en ook dan gaat een V12 niet helpen.


Alsnog de V12 proberen of zeg je dat is echt een achteruitgang op de V10?


Alsnog de V12 proberen of zeg je dat is echt een achteruitgang op de V10?

Je kunt altijd die V12 proberen. De V12 is mijns inziens geen achteruitgang t.o.v. De V10.


 

Als het veroorzaakt wordt door radarsignalen dan zullen alle wifi toegangspunten dat doen, dat is immers wettelijk verplicht. Als het veroorzaakt wordt door andere wifi toegangspunten op hetzelfde kanaal dan is dit echt een Experia/KPN Box dingetje dn ook dan gaat een V12 niet helpen.

fritzbox log

Ik weet  niet zeker of dit zo werkt, bij de FB wordt alleen het accespoint waarop de radar gedetecteerd wordt uitgeschakeld of op een ander kanaal gezet. 

Bij mij is dat vaak de bovenverdieping.