Skip to main content
Antwoord

Experiabox V10 gastnetwerk geeft geen toegang tot internet

• August 4, 2025
  • 18 reacties
  • 327 keer bekeken

Afgelopen week heb ik een paar keer de Experiabox V10 opnieuw moeten  opstarten om het gastnetwerk weer toegang tot Internet te geven, echter gisteren lukte dat ook niet meer.

I

k heb een Experiabox V10 en de buitengebied oplossing.

Ik zie diverse items over dit item, maar geen oplossing?

Beste antwoord door Joep1965

Inmiddels heb ik, omdat het sneller internet buitengebied niets meer deed sinds de update van het modem, veel getest maar ik kreeg het niet aan de praat. Tot ik vanmorgen de productupdateinformatie op het forum goed besturdeerde en daar zag ik dat het 4g modem DIRECT op het modem moet worden aangesloten en niet op een switch of wifiversterker. En dat was nou precies hoe het bij mij wel was. Opgelost dus!! ​@FedorV het is dus nog even wachten op de update en dan werkt alles zoals het zou moeten werken.

18 reacties

• August 4, 2025

Geen oplossing inderdaad. Het werkt "gewoon" niet.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 4, 2025

Geen oplossing inderdaad. Het werkt "gewoon" niet.

Lekker dan,

evengoed bedankt voor je snelle reactie!

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 4, 2025

De oplossing is nieuwere software die dit probleem oplost aangezien het een bekend probleem is.

• Deelnemer
  • September 9, 2025

Ook ik heb al tijden hetzelfde probleem, volgens mij zeker al een jaar. Inloggen lukt maar geen toegang tot internet. Wat mij opvalt is dat ik zie dat het bij mensen in het buitengebied speelt, dus kpn hussle klanten, net als ik. Maar dat zit volgens mij geen logica in toch? 

Wat ook vreemd is, is dat als je na het verbinden je de wifi op bv je mobiel uitschakelt (dus niet verbinding verbreken maar echt wifi uitzetten) en daarna weer aan zet, het wél werkt. 

Misschien dat dat goede aanwijzingen voor een oplossing zijn. Verder vind ik het volkomen belachelijk dat dit al zolang een probleem is bij een relatief duur abonnement. Ik heb een Airbnb huisje en houd graag beide netwerken gescheiden wat ik nu dus niet kan.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 9, 2025

Wat voor software versie draait er op die v10? Dan kan je zien wat voor opmerkingen daar over gemaakt worden aangaande de gast netwerk.

• September 9, 2025

Heb je zelf een alternatieve DNS server ingesteld? Bijvoorbeeld die van je eigen Pihole of Adguard server? Want da werkt nie...

• Deelnemer
  • September 9, 2025

• Deelnemer
  • September 9, 2025

Nee ik heb alles gewoon standaard gehouden.

• September 9, 2025

@FedorV heb je SuperWiFi's? Of Experia WiFi's? 

• Deelnemer
  • September 9, 2025

Ja ik heb 2 van die extra wifi punten. Maar wat heeft dat te maken met dit probleem? Het thuisnetwerk werkt goed, alleen het gastnetwerk niet. 

• September 9, 2025

Ja ik heb 2 van die extra wifi punten. Maar wat heeft dat te maken met dit probleem? Het thuisnetwerk werkt goed, alleen het gastnetwerk niet. 

Staat WiFi op de Experiabox uit? En heb je het gastennetwerk ingesteld op de versterkers zelf? Niet op de Experiabox dus?

Met knopje "Gast Wi-Fi"?

• Deelnemer
  • September 11, 2025

Staat WiFi op de Experiabox uit? En heb je het gastennetwerk ingesteld op de versterkers zelf? Niet op de Experiabox dus?

Met knopje "Gast Wi-Fi"?

Nee wifi staat aan en gastnetwerk aan op de Experiabox. Ik zie ook geen optie om het aan te zetten op een wifipunt.

Trouwens ik heb het net weer eens aangezet na 2 maanden en het lijkt nu ineens wel te werken. Dus even afwachten of het goed blijft.

• September 11, 2025

Als jij WiFi/gastennetwerk aanzet op de Experiabox, dan werkt dat alleen op de Experiabox. Niet op de versterkers. 

• Deelnemer
  • September 11, 2025

Als jij WiFi/gastennetwerk aanzet op de Experiabox, dan werkt dat alleen op de Experiabox. Niet op de versterkers. 

Ahhh ok… en hoe kan ik het dan aanzetten op de wifipunten?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 11, 2025

@FedorV dat is een bekend probleem. De combinatie 4gmodem, gastwifi en superwifi's werkt niet met de die softwareversie. Met de nieuwe software zou dat moeten werken maar due heb ik sinds gisteren en helaas werkt dat ook niet. Ik ga me daar nog verder in verdiepen. Voor nu is de enige oplossing om bij gebruik gastwifi de superwifi's uit te zetten. 

• Deelnemer
  • September 11, 2025

@FedorV dat is een bekend probleem. De combinatie 4gmodem, gastwifi en superwifi's werkt niet met de die softwareversie. Met de nieuwe software zou dat moeten werken maar due heb ik sinds gisteren en helaas werkt dat ook niet. Ik ga me daar nog verder in verdiepen. Voor nu is de enige oplossing om bij gebruik gastwifi de superwifi's uit te zetten. 

Lekker dan. Dus na zeker een jaar dit probleem bij een internet abo van 45 euro in de maand (waarbij je niet eens een KPN internet tv accountje krijgt!), kunnen (willen) ze niet eens het probleem oplossen. Dus elke keer als ik gasten krijg moet ik mijn NAS server uitschakelen, heel fijn.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 15, 2025

Inmiddels heb ik, omdat het sneller internet buitengebied niets meer deed sinds de update van het modem, veel getest maar ik kreeg het niet aan de praat. Tot ik vanmorgen de productupdateinformatie op het forum goed besturdeerde en daar zag ik dat het 4g modem DIRECT op het modem moet worden aangesloten en niet op een switch of wifiversterker. En dat was nou precies hoe het bij mij wel was. Opgelost dus!! ​@FedorV het is dus nog even wachten op de update en dan werkt alles zoals het zou moeten werken.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • October 19, 2025

Probleem is de DHCP instelling in modemconfiguratie [Thuisnetwerk] → [DHCP].

Het veld [Primaire DNS server] wordt automatisch ingevuld en kan niet handmatig worden gewijzigd.

Dat gaat goed op tabblad [thuisnetwerk] maar op tabblad [gastnetwerk] niet. Hier wordt bij primaire DNS hetzelfde IP-adres toegevoegd als voor het thuisnetwerk. Het IP-adres van het gastnetwerk moet gelijk zijn aan de waarde die is ingevuld in het [IP adres] veld. Helaas kun je het veld [primaire DNS] niet handmatig wijzigen.

Je kunt wel de automatische invoer foppen.

1. zet je gastnetwerk uit
  2. zet je thuisnetwerk modem naar ip-adres 192.168.1.254
  3. herstart modem
  4. zet je gastnetwerk aan. 
  5. check het veld [primaire DNS] Staat hij op 192.168.1.254 ???
  6. zet dan je thuisnetwerk naar IP adres 192.168.2.254
  7. herstart modem

Als het goed is staan er nu op de tabbladen [thuisnetwerk] en [gastnetwerk] IP adressen vermeld voor [primaire DNS] die gelijk zijn aan het op dat tabblad boven vermeldde [IP adres]

Het probleem uiteindelijk is een bug in het venster [DHCP]. Het IP adres van de [primaire DNS] automatisch invullen gaat niet altijd goed. Door het veld [Primaire DNS] open te zetten voor handmatig overrulen van de automaat zou dit probleem eenvoudig en snel moeten kunnen zijn opgelost.