Skip to main content
Vraag

Extra wifi 5GHZ inschakelen op KPN Box 12 werkt niet

• July 1, 2025
  • 22 reacties
  • 195 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo allemaal,

Ik wilde na een tijdje weer gaan gamen via PS Portal en had hiervoor eerder een extra 5GHz WiFi-netwerk aangemaakt. Tot mijn verbazing was de SSID ineens verdwenen.

Toen ik inlogde op de GUI van mijn Box12-modem, zag ik dat de Extra WiFi-schakelaar op “off” stond. Toen ik deze weer inschakelde en probeer op te slaan, lukte maar niet. Zodra je op een ander deel klikt en weer teruggaat naar de Extra Wifi onder 5GHz, staat die weer uit.

Dit probleem treedt alleen op bij 5GHz; bij 2.4GHz worden de instellingen wél correct opgeslagen.

Ik heb inmiddels ook een factory reset uitgevoerd, maar dat loste het probleem helaas niet op.

Details:

• Modem: Box12

• Firmware: V12.C.25.06.06

• Probleem: Extra 5GHz WiFi wordt niet opgeslagen

• 2.4GHz Extra WiFi werkt wél

Het heeft eerder gewoon goed gewerkt, dus ik vraag me af:
Wat is er veranderd dat dit nu ineens niet meer werkt?
Zijn er meer mensen met dit probleem of is er een bekende oplossing?

Alvast bedankt voor het meedenken!

22 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Moman45, welkom hier op de KPN Community. Hoe heb je het extra 5Ghz netwerk geprobeerd in te schakelen? 

Het zou moeten via Wifinetwerk > Extra Wifi en dan onderstaande tabje. Dan klik je het schuifje aan en krijg je een klein pop-upje met dat het wordt opgeslagen (ook in screenshot hier). Kreeg je wel de pop-up te zien? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 4, 2025

Hoi Jeroen,

Exact hoe jij het beschrijft. 

Ik zet de slider aan op 5Ghz, klik op de “wijzigingen opgeslagen” kruisje (anders reageert de pagina niet) en klik daarna op opslaan.

Zodra je op een ander pagina van de GUI gaat en weer terugkomt, is de slider weer op grijs aka niet aan.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 4, 2025

Beste ​@Moman45 heb je het wachtwoord van de modem/router al eens gewijzigd?

Heb je de standaard wifinaam (SSID) en wachtwoord al eens gewijzigd?

Zo nee, dan kan dat de oorzaak zijn.

Bij sommige modems/firmware is/was het verplicht/noodzakelijk genoemde gegevens eerst aan te passen en op te slaan. Daarna kunnen er pas wijzigingen binnen de modem/router aangepast worden en opgeslagen en worden dan effectief.

CC ​@Jeroen van KPN 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 4, 2025

Hi ​@JanD 

Ja ook gedaan. Omdat ik een harde reset uitvoerde, heb ik de SSID en wachtwoord van de “hoofd” wifi terug aangepast naar z’n oude ssid en ww die ik voorheen gebruikte

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Bij jou gebeurd iets wat ik zo niet kan verklaren ​@Moman45. We gaan dit intern navragen, zodat dit voor jou opgelost kan worden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 7, 2025

@Jeroen van KPN Thx! Btw ik had vorige week support gesproken, die gaven na aantal vragen ook al aan dat het apart iets is en een “melding” gaan maken, kom niet op de specifieke benaming, en even moest afwachten.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 6, 2025

@Moman45, het is even geleden, maar hier zijn we weer :)

We herkennen dit niet als een algemeen iets. Is dit bij jou nu nog steeds zo dat dit niet werkt? Zo ja, zou je willen testen of je het wel kunt aanzetten als je het schuifje 2x aanklikt? We zien af en toe wel dat als je het schuifje voor de eerste keer aanklikt, dat je dan wel de bevestiging krijgt van ‘opgeslagen’ maar dat het schuifje niet daadwerkelijk wijzigt. En dat dit na een tweede keer klikken wel gebeurt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 6, 2025

Hi ​@Erik van KPN ,

Supercool dat je erover vraagt. Helaas 5G wordt gewoonweg niet opgeslagen, heb paar x die slider aan en uit gezet maar helaas geen resultaat. 
zodra je dus paar x met slider heen en weer gaat (krijg ook elke x de melding dat de voorkeur is opgeslagen ) en je gaat onderaan klikken op “opslaan”, ziet het er in eerste instantie goed uit maar zodra je ergens anders op de gui gaat en terug, staat die weer uit.

ik heb het ook gecheckt door op die 5G pagina te blijven maar werkt dus ook niet.

2.4Ghz extra wifi daarentegen, geen issue, werkt gewoon.

ik heb paar weten terug een extensieve stappenplan gekregen vanuit KPN Helpdesk, ook geen soelaas.

ik weet niet wat ik nog kan doen.

Alexandros Paronis
Deelnemer

Hello, sorry for posting in English. I have the same issue as the TS. I enable 5ghz and it gets automatically disabled. Did you find any solution?

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 15, 2025

Het eerste wat in mij op komt; is het SSID van het 5GHz netwerk wel anders dan die van je "standaard” en 2.4ghz wifinetwerk? En maak je ook nog gebruik van andere wifi apparatuur? Routers, switches, versterkers, repeaters, etc. 

Alexandros Paronis
Deelnemer

Yes the SSID’s are different. I don’t use any other equipment. 

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 15, 2025

Yes the SSID’s are different. I don’t use any other equipment. 

To be honest; it looks like a fault/malfunction in the software to me. Here is something that has helped me in similar cases before: 

• Delete your wifi-settings in the back-end of the modem at mijnmodem.kpn → wifi network→ restore wifi settings. This will delete all previously modified settings. (such as SSID, Password, Admin pass, extra networks, etc.) So you do have to start over again. 
  • After doing that give your modem a factory reset by pressing a pin on the reset button at the back until all lights on the frontside of your modem turn off, and turn on again. 

If your modem has been migrated to the newest KPN software, does it work in the “MijnKPN” app for you? I believe it also holds the “extra netwerk” option! Not sure if that makes a difference, but worth a try I guess! :)

Alexandros Paronis
Deelnemer

I did wifi reset and factory reset. I can’t check on my KPN app because I am a Youfone customer.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 15, 2025

I did wifi reset and factory reset. I can’t check on my KPN app because I am a Youfone customer.

Ah, I understand. Have you contacted Youfone customer service, and if so, did they give you anything useful? If it is a software fault maybe they can help you with a new modem or something or help you re-install your software? 

Maybe pressing the 5ghz button a couple times rapidly after each other would force it?

Just thinking out loud, sorry if I couldn’t be of any help!

Alexandros Paronis
Deelnemer

I texted them a while ago, let’s hope they will reply. Posted here so KPN knows this is a common issue. Thanks anyways!

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hello ​@Alexandros Paronis, we will inform our technical team that there is another modem with this problem. However since you are a customer of Youfone. KPN support cannot help you further. 

• Helper
  • August 21, 2025

Hier hetzelfde probleem.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Dank voor het melden ​@BrouwerH. Het technische team werkt nog altijd aan een oplossing. 

• Helper
  • August 26, 2025

Heeft dit probleem er ook mee te maken dat er geen verbinding wordt gemaakt met het normale 5ghz netwerk. Op al mijn devices wordt uitsluitend verbinding gemaakt met de 2,4 ghz band van de kpn box 12

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 27, 2025

Dank voor het melden ​@BrouwerH. Het technische team werkt nog altijd aan een oplossing. 

Hi ​@Jeroen van KPN staat dit nu als een bug bekend en/of hebben jullie dit zelf ook kunnen reproduceren ?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 3, 2025

Is hier nog een update over? 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ik ga nog eens navraag doen bij onze modem technici ​@Moman45. Zodra er iets te melden is, laat ik het weten.