Skip to main content
Vraag

Extra wifi 5GHZ inschakelen op KPN Box 12 werkt niet

• July 1, 2025
  • 26 reacties
  • 358 keer bekeken

Toon eerste bericht

26 reacties

• Nieuwkomer
  • April 15, 2026

Voor verder onderzoek ​@AppieJ: Van welk modem maak jij gebruik en welke software versie is op het modem actief?  

Ik heb misschien een aanknooppunt.. Het WiFi is de laatste tijd namelijk ook super traag (glasvezel 1gb en ik haal 60mbs op mijn telefoon..). Alles zag er goed uit verder tot ik eens wat apparaten van het WiFi ging gooien om te kijken of er een apparaat was dat dit veoorzaakte. Daarna samen met Gemini bij de oplossing gekomen. Voor het gemak heb ik Gemini maar even gevraagd onze chat samen te vatten zodat ik het hier kan plakken :)

De oorzaak: Het bleek een conflict te zijn tussen de KPN Box 12 en een Xiaomi TV Box S (3rd gen). De Xiaomi box veroorzaakte blijkbaar "ruis" op het netwerk die door de KPN Box 12 werd geïnterpreteerd als een radarsignaal (DFS-triggering). Hierdoor schakelde het modem de 5GHz-band preventief uit. Zelfs in stand-by bleef de box de wifi-ether vervuilen.

De oplossing die voor mij werkte: Na wat onderzoek heb ik de volgende handmatige aanpassingen gedaan in de webinterface van het modem:

1. Vast kanaal: De 5GHz-band handmatig op kanaal 36 gezet (een non-DFS kanaal).

2. Bandbreedte verlaagd: De 5GHz bandbreedte teruggezet van 160MHz naar 80MHz. Bij 160MHz "lekte" het signaal alsnog naar DFS-kanalen, wat de storing veroorzaakte.

Resultaat: Sinds deze aanpassingen blijft de 5GHz-band stabiel in de lucht en haal ik op al mijn andere apparaten weer de volledige 500 Mbps, ook als de Xiaomi box in stand-by staat.

Tot nu toe lijkt het goed te gaan! Alhoewel ik denk dat het nog beter is om gewoon de box met een kabel te verbinden.. Wellicht zijn er dus andere mensen met dit probleem die ook storende apparatuur hebben? (Of misschien heeft Gemini mij net de grootste onzin vertelt en is het stom toeval dat ik net met die box bezig was en het 5Ghz netwerk toen alweer werkte)