Skip to main content

Ik gebruik sinds kort de KPN Box 12 na overstap vanaf Ziggo. Mijn eerste ervaring is dat het modem (nog) zeker geen verbetering is tov het Ziggo modem (maar dat is misschien een eindeloze discussie). Maar zeker vwb de instellingen is het een flinke stap terug.

Ik wil graag de 2,4 GHz en 5 GHz via aparte SSID-namen kunnen herkennen. Nu merk ik dat bijv. mijn laptop het 2,4 GHz-netwerk pakt terwijl de 5 GHz toch echt beter is.

Bij de optie ‘Extra Wifi’ kan ik wel de boel scheiden maar ik kan de standaard wifi niet uitzetten. Dus weer extra wifi-zenders in een toch al drukke wifi-omgeving. Als iedereen dat aan gaat zetten zijn er dus 4 wifizenders per huis in de lucht. Zeker op 2,4 GHz een slechte zaak lijkt mij.

Anyway, ik heb nu toch maar de extra wifi vwb de 5 GHz aangezet. Ik kan daar echter niks specificeren (behalve SSID). Deze extra 5GHz 'zender’ zit precies op het zelfde kanaal als de standaard 5 GHz zender. Is dat gebruikelijk?

Ps. Lastig gekozen benaming voor de optie in het modem. Als ik zoek op ‘Extra Wifi’ kom ik vrijwel altijd uit bij Extra / Experia / Super Wifi apparaten uit.

Hoi @Bemoo, welkom. 

Het is inderdaad niet mogelijk om jouw wifi netwerk te scheiden. Ik zie wel dat je de optie Extra Wifi al hebt gevonden. Deze is meer bedoelt om sommige apparatuur (bijvoorbeeld printers, deurbellen) op de wifi te krijgen, maar zo werkt deze ook. Wel weer een extra netwerk. 

Heb je liever meer instelmogelijkheden, dan kun je nog eens denken aan een FRITZ!Box? Of zelfs een eigen router.


Overigens heeft het niet kunnen scheiden van de SSIDs van het primaire WiFi alles te Maken met bandsteering.

Buiten het feit of dat op dit moment altijd even soepel gaat heeft bandsteering als doel je altijd op de juist frequentieband te krijgen hiervoor is de eis wel dat zowel 2.4 als 5Ghz zelfde authenticatie gegevens hebben, anders kan je niet overgezet worden ( Je apparaat is wellicht maar bekend met 1 SSID en password )

Dus er is een reden voor dat dit zo ingeregeld is.

Daarbij geef je aan dat 5Ghz beter is.. Beter is uiteraard een ruim begrip.  Want beter is niet per definitie sneller.. 

Bij 5Ghz heb je hogere maximale doorvoersnelheid uiteraard maar gezien dit een veel kortere golf betreft dan 2.4Ghz heb je ook meer last van tussenliggende zaken ( Kortere golf draag minder ver en heeft aanzienlijk minder penetratieve vaardigheden )

Beter word vanuit apparatuur eerder beschouwd als "stabieler" Dan als "sneller" en uiteraard kan dit leiden tot een apparaat die dan op 2.4Ghz wordt gepushed terwijl jij hem idealiter op 5Ghz zou willen hebben..

Maargoed het zou wel fijn zijn als Bandsteering uitgezet kon worden en je de splitsing kon maken dat ben ik met je eens. Of bij poging tot opsplitsing een melding dat hiermee bandsteering uitgezet word met eventueel een linkje naar een beschrijving ervan..

 


Dank voor de reacties heren ;-)


Sorry voor het schaamteloos inhaken op dit topic. Ik ondervind helaas sinds de recente Superwifi update (Superwifi 1 & Experiabox V10A configuratie) helaas issues met onze draadloze printer en ook met onze Apple devices. 

Het gaat mij even over de printer op dit moment. Dit is al een oudje, maar hij gaat nog steeds mee en print nog uitstekend, echter vindt hij de laatste Superwifi firmware update niet fijn. Er lijkt iets veranderd aan de combinatie van 2,4 & 5 Ghz wat opeens de verbinding naar de printer erg onstabiel maakt. 
Ik heb nu na wat speurwerk de "Extra Wifi" aangezet, alleen voor 2,4Ghz, want dat wil de printer. Het lijkt echter alsof het "normale" wifi netwerk de printer (dia als enige verbindt met de extra wifi) niet kan benaderen.

Brengt mij dus bij de vraag: hoe zit de routering van en naar het "extra wifi" netwerk in elkaar vanaf het "normale" netwerk. Er lijkt hier iets niet lekker te lopen.

Ben benieuwd naar de reacties!


Extra wifi is een apart wifinetwerk, dus  als je dan wil communiceren met de printer de op de extra wifi zit, dan moet jouw computer/telefoon ook op dat netwerk zitten


Dank voor je reactie @Bart_Z 
maar dan is de Extra wifi precies hetzelfde als het guest netwerk toch?

En het vreemde is dat de printer wel een IP-adres krijgt uit de interne IP range vanuit dezelfde DHCP pool.


Dank voor je reactie @Bart_Z 
maar dan is de Extra wifi precies hetzelfde als het guest netwerk toch?

En het vreemde is dat de printer wel een IP-adres krijgt uit de interne IP range vanuit dezelfde DHCP pool.

Hallo @ArieK hier maak je een denkfout, de extra wifi is een verlengstuk van de standaard wifi met een IP-range van 192.168.2.X, Bij de gastenwifi is de IP-range 192.168.1.X om de netwerken gescheiden te  houden.

 


Dank voor je reactie @Bart_Z 
maar dan is de Extra wifi precies hetzelfde als het guest netwerk toch?

En het vreemde is dat de printer wel een IP-adres krijgt uit de interne IP range vanuit dezelfde DHCP pool.

Extrawifi is communicatie technisch alleen een scheiding op wifi ssid (naam) niveau. M.a.w. ik heb hier een 2.4Ghz extrawifi aan staan die dus qua ip op dezelfde range draait.

In mijn geval draait hier ook een printer en een stukje huisautomatisering op 2.4ghz. Als ik deze vervolgens wil bereiken vanuit een laptop bv dan kan deze laptop zowel op de hoofdwifi zijn aangemeld als wel op de extrawifi . Qua communicatie identiek. In beide wifi,s draait dan ook dezelfde ip dhcp pool. Guest wifi is bij kpn afhankelijk van de gebruikte apparatuur op 2 uiteenlopende manieren geïmplementeerd. Soms dmv het gebruik van een aparte ip dhcp pool op een ander subnet nummer en soms gebaseerd op basis van bridge filtering techniek. Beide methoden zijn onderling niet compatibel met elkaar. De combinatie v12 en superwifi,s  werkt op guest dan ook niet samen met elkaar.


Dank voor je reactie @Bart_Z 
maar dan is de Extra wifi precies hetzelfde als het guest netwerk toch?

En het vreemde is dat de printer wel een IP-adres krijgt uit de interne IP range vanuit dezelfde DHCP pool.

Hallo @ArieK hier maak je een denkfout, de extra wifi is een verlengstuk van de standaard wifi met een IP-range van 192.168.2.X, Bij de gastenwifi is de IP-range 192.168.1.X om de netwerken gescheiden te  houden.

 

Dank voor je reactie @JanD. Ik reageerde op het statement van @Bart_Z aangezien hij aangaf dat het een volledig apart netwerk is, als dat zo was dan is er geen verschil tussen "Guest Wifi" en "Extra Wifi". 
Zoals ook door @BruisTablet wordt aangegeven is dit niet het geval en zou ik de printer zoals ik verwachtte moeten kunnen benaderen vanaf zowel de "gewone" wifi als de "extra wifi" zoals ingesteld in de Experiabox V10A en twee Superwifi I access-points.

Inmiddels heb ik een nieuwe printer aangeschaft en de Extra wifi weer uitgeschakeld. Jammer dat het ogenschijnlijke probleem niet is opgelost, maar goed, dit werkt. Dank voor jullie reacties!