Skip to main content

Mijn FTP-programma werkt niet meer na update Experia box 10

Na zoeken lijkt de firewall de oorzaak te zijn en instellingen waarvan ik denk dat ze gewijzigd moeten worden wijzigen dus niet na opslaan.

Ook portforwarding werkt niet zoals ik verwacht en wil niet opslaan.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

De firewall zet je gewoon op "Standaard". Dan zou het moeten werken. Een knopje om op te slaan is niet aanwezig op die pagina.

Poort forwarding is niet nodig/zinloos.

Het zou moeten werken maar doet het dus niet. Via Aangepast staan bij IPv6 wel de pijltjes alsof het doorgelaten mag worden maar bij IPv4 blijft het kruisje, ook na opslaan.

Poortforwarding gebruik ik om camera's die ik in nestkastjes heb gebouwd ook buiten eigen netwerk te kunnen bekijken. Voor mij dus niet zinloos

Poort forwarding is voor een FTP (client) programma nutteloos bedoelde ik.

Laat je Internet IP adres leeg?

Precies zoals de bovenste regel maar het werkt niet en als ik de 2de wil toevoegen vervangt hij de eerste regel ipv van toevoegen. Het werkte wel direct na de update maar omdat de ftp niet werkte heb ik de Experiabox ge-reset. Misschien zit daar het probleem wel.

Je mag elke "service" maar 1 keer gebruiken. Als je een service toch een 2de keer probeert te gebruiken vervangt die hem.

Dat is ook logisch want aan elke service zit een poort gekoppelt. En elke poort kan je ook maar 1 keer gebruiken.

Krijgen de nestkastjes een ip via dhcp? Er staat dus geen ip ingesteld in de nestkastjes? Heb je voor elk nestkastje een ip gereserveerd in de Experiabox?

Als je deze reserveringen in de Experiabox wijzigt naar een andere ip adressen en je start de nestkastjes opnieuw op, dan krijgen de nestkastjes deze nieuwe ip adressen? 

Dit moet zo. Want als je het ip vast ingesteld hebt in de camera zelf werkt de poort forwarding niet. Vraag me niet waarom. 

Ik heb inderdaad de camera’s een vast ip gegeven via dhcp en elk een eigen poortnummer. Dit werkte prima. Ik had er zelfs eerst 3 zo werken dus waarom je nu elke "service” maar 1 keer kan gebruiken snap ik niet.

Het belangrijkste van mijn vraag was echter waarom mijn ftp programma geen toegang meer krijgt. Dat zou ik wel graag zo snel mogelijk opgelost zien.

Ik heb inderdaad de camera’s een vast ip gegeven via dhcp en elk een eigen poortnummer. Dit werkte prima. Ik had er zelfs eerst 3 zo werken dus waarom je nu elke "service” maar 1 keer kan gebruiken snap ik niet.

Niet elke service 1 keer maar de service naam kan je alleen 1 keer gebruiken. Dus voor ieder niet vooringestelde service moet je een unieke naam gebruiken, b.v. cam1, cam2, cam3...

Het belangrijkste van mijn vraag was echter waarom mijn ftp programma geen toegang meer krijgt. Dat zou ik wel graag zo snel mogelijk opgelost zien.

De uitgaande FTP (onbeveiligd) port is geblokkeerd van firewall. Je kan beveiligd SFTP gebruiken, of firewall op niveau laag (standaard) zetten.

Het lijkt er allemaal op dat niets word opgeslagen als ik iets wijzig. Het staat er soms wel maar werkt niet.

De firewall staat op Standaard, maar ook bij Aangepast wijzigt er niets als ik dat toch probeer in te stellen.

Het zal mij niet verbazen als de reset die ik gedaan heb na de update de boosdoener is

@Simon van der Geest maak je verbinding met een ip adres of met een domeinnaam? Als je verbinding maakt met een domeinnaam kan het zijn dat er ipv6 gebruikt word. Dat werkt misschien niet lekker.

Ik gebruik de servernaam om contact met de host te maken op poort 21

Het probleem ligt echt bij het niet goed opslaan van wijzigingen van de router instellingen volgens mij

Het probleem ligt echt bij het niet goed opslaan van wijzigingen van de router instellingen volgens mij

Waarom denk je dat? Je zet hem op "Standaard". Als je dan later weer kijkt, staat die dan weer op iets anders ofzo?

Nee bij Aangepast probeer ik de ftp regel te wijzigen. bij ipv6 staat nu wel » maar bij ipv4 blijft x staan.

Ik heb geprobeerd een nieuwe regel toe te voegen maar dan blijft hij hangen. In ipv4 de ftp regel verwijderd, die is nu wel weg en het lukt dus niet om er een nieuwe toe te voegen.

Ook bij de Portforwarding lukte opslaan pas via een omweg en helaas overschrijft hij nog steeds de vorige, als die er is.

@Simon van der Geest Om portforwarding voor inkomende FTP-verbinding te gebruiken, moet je in jouw FTP client actieve FTP gebruiken en het bereik van te luisterende porten beperken en dit bereik in modem instellen.

WinSCP

Boven is voorbeeld voor WinSCP, maar ook FileZilla heeft zo een optie.

Het probleem is dat ik de firewall instellingen niet kan wijzigen, waaronder blokade van FTP om websites te onderhouden, op te heffen en portforwarding om camera's buiten eigen netwerk te bekijken. Dus geen portforwarding voor FTP

Hoi ​@Simon van der Geest, welkom op onze community!

Ik zie dat ​@Marlon92 en ​@TDN al goed meedenken! Ik heb er zelf niet veel kaas van gegeten maar volgens mij hoort dit gewoon te werken. Ben je in de tussentijd nog verder gekomen?

We hebben hier ook een paar handige topics over geschreven:

Volgens mij hoort het ook te werken maar doet het dus niet.

Firewall staat nu op Standaard en FTP programma krijgt geen contact met remote host. Met Aangepast worden wijzigingen die ik maak niet of niet goed opgeslagen.

Portforwarding werkt met 1 cam, volgens instructies kan je meerdere poorten in range aangeven, dat heb ik gedaan nu 8001-8010 Je moet ook echter de IP van de cam invullen, dat heb ik ook gedaan met streepje ertussen van beide cams ->werkt ook niet. De portforwarding werkte wel voordat ik de router ge-reset had. Ik denk dus dat het probleem word veroorzaakt door die reset. Misschien is het beter om een V12 aan te sluiten

Het volgende staat op site van bovenstaande link Portforwardig IPv4

Vul alle lege velden in:

• Bij Service selecteer je het type verbinding (HTTP, FTP, etc.) of kies Nieuw, je kunt dan zelf een naam/omschrijving invullen.
  • Bij Protocol kies je TCP, UDP of Both. Twijfel je, controleer de handleiding van je apparaat of kies Both.
  • Internet IP adres laat je leeg. Hier hoef je alleen iets in te vullen als je wilt instellen dat je interne apparaat maar vanaf één ander IP adres te benaderen is. Bijvoorbeeld, als je een specifieke verbinding zou willen leggen tussen je werk en je thuiscomputer. 
  • Bij Internet poort nummer vul je de gewenste poortnummers in. Welke dit zijn hangt af van je apparaat en je doel. Vaak staat in de handleiding van je apparaat welke poort het moet zijn. Moet/wil je meerdere poorten forwarden? Dan kun je dit als een bereik invullen. Dat doe je door de begin- en eindpoort in te vullen met een streepje (-) ertussen.
  • Bij Doel IP-adres vul je het IP adres van het eindapparaat in. Zorg ervoor dat je dit IP adres vast hebt toegewezen aan je apparaat.
  • Bij Doel poort nummer vul je de gewenste interne poortnummers in. Dit zijn meestal dezelfde als bij Internet poort nummer.

Als je wijzigingen hebt gedaan, bevestig dit met de blauwe knop Opslaan

Eenmaal ingestelde forwards komen onderaan de pagina in een lijst te staan. Hier kun je ze ook weer verwijderen (prullenbak) of bewerken (potlood) als je dat wilt. 

Die lijst komt dus niet, hij overschrijft de regel. Bij IPv6 ontstaat wel een lijst maar dan werkt niks.

Die ene regel werkt wel

Jammer dat niemand de oplossing weet voor mijn problemen. Waarschijnlijk is het beter om een nieuwe Experiabox V12 te vragen

Na anderhalf uur met een vriendelijke KPN medewerkster gezeten te hebben kreeg ik het toch voor elkaar dat ze een nieuwe? Experiabox opstuurde. Wel weer een V10 maar met de oude software. Alles draait weer als een zonnetje.

Nu maar hopen dat ik geen software-update meer krijg.

Die krijg je natuurlijk wel. Binnen paar weken waarschijnlijk. 

Hi ​@Simon van der Geest, fijn dat er toch een oplossing geboden is (voor nu in ieder geval) met deze V10!

Na anderhalf uur met een vriendelijke KPN medewerkster gezeten te hebben kreeg ik het toch voor elkaar dat ze een nieuwe? Experiabox opstuurde. Wel weer een V10 maar met de oude software. Alles draait weer als een zonnetje.

Beste ​@Simon van der Geest die update krijg je ongetwijfeld een keer, alleen is niet te zeggen wanneer.

Reageer