Skip to main content
Vraag

Firewall port wil niet open op mijn V10 (port forwarding wel)

• April 3, 2025
  • 24 reacties
  • 179 keer bekeken

Ik heb een Hikvision camera die ik met mijn externe server wil verbinden. Ik gebruik Experiabox V10. Port forwarding heb ik aangezet met poort 8554 en stuurt door naar vast intern ip-adres, ik maak gebruik van RTSP. In het interne netwerk krijg ik verbinding met de camera en zie ik beeld met VLC. De URL welke ik hiervoor gebruik is: rtps://<username>:wachtwoord>@192.168.2.64:8554/Streaming/Channels/101.
Maar van buiten het locale netwerk lukt dit niet. Ik heb geprobeerd om poort 8554 open te zetten in de firewall maar deze wordt na het opslaan niet geregistreerd in de lijst met poorten. Verder valt me op dat bijvoorbeeld poort 22 (tcp) openstaat, maar met een port checker staat deze gesloten.
Ik heb de router opnieuw opgestart. Nog geen reset naar factory settings willen geven.
Wat is hier aan de hand en hoe los ik het op?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

24 reacties

• April 3, 2025

Hallo ​@Ennem 

Met de uitgaande firewall hoef je niets te doen.

Hoe heb je het IP adres vastgezet?
Om de portforward te laten werken moet dat via een DHCP binding gedaan zijn in het modem.

Heb je het Internet IP adres veld leeg gelaten?

Zie ook dit artikel:

• Auteur
  • Topper
  • April 3, 2025

Ik heb inderdaad met DHCP binding het IP adres vastgezet en het Internet IP adres heb ik leeggelaten. Omdat ik lokaal met de genoemde url (inclusief poort 8554) wel beeld zie, ga ik er vanuit dat de port forwarding goed is. Alleen lukt dit niet van buitenaf.
Wat uitgaande firewall betreft, het beeld moet toch van de camera naar mijn externe server gaan, dan moet de juiste poort toch open staan?

• April 3, 2025

Als die poort niet in de uitgaande firewall gesloten staat of helemaal niet genoemd staat dan staat hij standaard open naar buiten toe.

Van buiten af moet je natuurlijk wel je publieke IP adres invullen in de regel:  rtps://<username>:wachtwoord>@<jouw publieke IP adres>:8554/Streaming/Channels/101.

Je dat in het modem vinden of via bijvoorbeeld https://www.watismijnipadres.nl/

• Auteur
  • Topper
  • April 3, 2025

Ah, ik wist niet dat als hij niet genoemd wordt deze wel open staat.
Ja, de url had ik wel aangepast met publieke ip.

Ik noemde eerder al even “Verder valt me op dat bijvoorbeeld poort 22 (tcp) openstaat, maar met een port checker staat deze gesloten”. Is dat niet gek, en kan dat er iets mee te maken hebben? De standaard functies voor de modem werken zonder problemen.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Kan je ons een screenshot sturen van je forwarding. Heb je in de camera 554 aangepast of heb je een nat gemaakt van 554->8554

• April 3, 2025

Die firewall zet alleen poorten naar buiten dicht of open zodat ze bereikbaar zijn van je interne netwerk.
Ze hebben er ook poorten in gezet die wel open staan, waarschijnlijk gedaan zodat je ze makkelijk kan sluiten mocht je niet willen dat iemand in jouw interne netwerk via een bepaalde poort naar buiten toe een verbinding kan openzetten.

Daarmee staan ze niet van buitenaf open, dan zal je eerst een port forwarding moeten instellen en een programma draaien wat op poort 22 reageert om die als open te zien.

Standaard gaat RTPS over UDP, heb je dat ook ingesteld in je portforward?

• Auteur
  • Topper
  • April 3, 2025

die staat nu nog op zowel TCP als UDP; de camera staat op tcp. De server heeft een script die ook via tcp naar de camera gaat. Ik kan proberen alles op UDP te zetten, maar dat zou toch niet uit moeten maken lijkt me.

• April 3, 2025

Nee, als je alles op TCP of beide hebt staan zou dat goed moeten zijn, je kan nog proberen of alleen TCP wel werkt maar dat zou in principe niet uit mogen maken.

Kan je anders eens een screenshot van die port forwarding plaatsen, ik denk dat je alles wel goed hebt ingesteld maar waarom het dan toch niet werkt is vreemd, misschien dat er nog iets opvalt.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Weet je zkr dat je forward goed is.

probeer je camera terug tezetten naar default 554

en maal een forward 554-554 werkt hef dan wel 

• Auteur
  • Topper
  • April 3, 2025

@GeSp Als ik vandaag of morgen weer op die locatie ben, dan zal ik een screenshot maken en posten.

@Maikel Drost Ik begreep dat 554 gereserveerd is voor kpn streaming, daarom naar 8554 gegaan. Maar kan het proberen natuurlijk.

• Auteur
  • Topper
  • April 5, 2025

De DHCP binding

De port forwarding

Zien jullie hier iets geks in?

• April 5, 2025

Je gebruikt het wan adres? Dus niet het adres wat je lokaal op je eigen netwerk gebruikt?

• Auteur
  • Topper
  • April 5, 2025

Het wan-adres? Nee, het interne static adres van de camera maar niet het wan-adres.
Het doorgestreepte deel bij de port forwarding is het aanvullende nummer van de camera, niet externe IP.
Of begrijp ik de vraag verkeerd?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

In je forwarding internet adres leeg laten.

Bij het aanmaken van je forwarding je heb dan een voorgeprogrammeerde regel gebruikt. Of heb je onderaan een nieuwe gemaakt 

• April 5, 2025

Bij het aanmaken van je forwarding je heb dan een voorgeprogrammeerde regel gebruikt. Of heb je onderaan een nieuwe gemaakt 

Wat Maikel bedoelt:

Onder "Internet IP adres" mag niets staan.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Wat Maikel bedoelt:

Onder "Internet IP adres" mag niets staan.

Ik had even geen Experiabox bij de hand 🫣 bedankt voor de aanvulling ​@Marlon92 

• Auteur
  • Topper
  • April 6, 2025

Bij aanmaken forwarding heb ik internet leeggelaten (zie ook eerder bericht). 

ik heb een nieuwe regel gemaakt. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Wat gebeurt er al je de camera een vast ip geeft. Werkt het dan wel. 

• Auteur
  • Topper
  • April 6, 2025

Die heeft een vast IP (zie screenshot hierboven). 

• April 6, 2025

Die heeft een vast IP (zie screenshot hierboven). 

Dat ip adres heb je dus ingesteld op de Experiabox? Niet in de camera zelf?

Even terug komen op het WAN ip. Wanneer je verbonden bent met je eigen WiFi gebruik je 192.168.2.6 om verbinding te maken met de camera.

Wanneer je op het mobiele netwerk zit, dan kan je dat ip adres niet gebruiken. Want dat ip adres is dan onbereikbaar. In plaats daarvan moet je het WAN ip gebruiken. Dat ip staat in de Experiabox op de pagina direct na inloggen. 

Je moet het bovenste gebruiken. Dus wat onder IPv4-adres staat.

• Auteur
  • Topper
  • April 6, 2025

Dank voor het meedenken ​@Marlon92
Ik heb IP adres ingesteld op Experiabox en op camera.
Ja, ik heb adres onder IP4 genomen. 
Ja, ik begrijp wat je zegt over LAN en WAN IP adressen. Als ik LAN IP adres gebruik werkt het. Maar over WAN met telefoon (5G) of vanuit andere locatie dus niet. 

• April 6, 2025

Ik heb IP adres ingesteld op Experiabox en op camera.

Dat is bij KPN fout. Op de camera moet je niets instellen. Want dan werkt bij KPN bij de nieuwe firmware de poortforwarding niet meer. Vraag me niet waarom. Maar de camera moet op dhcp mode staan. De camera moet echt het ip van de Experiabox krijgen.

• Auteur
  • Topper
  • April 6, 2025

Wauw, dat is iets wat ik kan proberen en veel belovend lijkt. Wordt later vandaag maar laat het nog weten. Dank. 

• Auteur
  • Topper
  • April 6, 2025

DHCP aanzetten op de camera in plaats van vast IP adres op de camera was de gouden tip. Alles werkt, probleem opgelost. Dank je wel ​@Marlon92 (en anderen).