Skip to main content
Antwoord

Fritz!box 4050 op XGS-PON - 100/100 Mbit/s van KPN?

• April 12, 2025
  • 8 reacties
  • 116 keer bekeken

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Heeft iemand ervaring met een Fritz!box 4050 (router) op XGS-PON - 100/100 Mbit/s (NOKIA) van KPN?

Heb nu een XS4ALL abonnement van KPN, dit is incl. de Fritz!box 5790 (modem én router). Deze box kan niet uit het XS abonnement. Als ik volledig overstap naar KPN kan ik zelf wel een eigen router kiezen. Zou de Fritz!box 4050 een goede optie zijn?

Beste antwoord door Dicksooo

Dag ​@Berrie_Kaas , hier sinds vorige week in gebruik op die XGS-PON 1000/1000 Mbit/s.

Inderdaad eerst even handmatig updaten naar Fritz OS 8.02, te vinden op:

https://download.avm.de/fritzbox/

Werkt perfect!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 12, 2025

Heeft iemand ervaring met een Fritz!box 4050 (router) op XGS-PON - 100/100 Mbit/s (NOKIA) van KPN?

Deze moet je teerst updaten naar Firmware 8.0x, met 7.xx Firmware werkt het alleen op DSL.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 12, 2025

Deze moet je teerst updaten naar Firmware 8.0x, met 7.xx Firmware werkt het alleen op DSL.

Dat is wel heel vreemd  ​@TDN . De FB4050 is een router, geen modem. Hoezo dan: werkt alleen op DSL met 7.xx firmware? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 12, 2025

Dat is wel heel vreemd  ​@TDN . De FB4050 is een router, geen modem. Hoezo dan: werkt alleen op DSL met 7.xx firmware? 

De WAN port in 7.xx firmware werkt niet met glasvezel (PPPoE), als je KPN profiel kiest, wel op Odido DSL(DHCP). Het kan ook zijn dat PPPoE niet werkt met 7.xx firmware.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • April 12, 2025

Dag ​@Berrie_Kaas , hier sinds vorige week in gebruik op die XGS-PON 1000/1000 Mbit/s.

Inderdaad eerst even handmatig updaten naar Fritz OS 8.02, te vinden op:

https://download.avm.de/fritzbox/

Werkt perfect!

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 12, 2025

Dank ​@Dicksooo en ​@TDN . Als, (ik zeg ALS!) ik overstap naar een KPN abonnement met TV+ , moet de FB 7590 retour. Op dat moment ga ik denk ik de FB 4050 aanschaffen. Ik wil eigenlijk de Arris en HMB tv-ontvangers nog niet kwijt, deze zijn overzichtelijk en werken nog perfect. En in dit abonnement zit nu eenmaal de FB 7590.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 14, 2025

@Dicksooo, nog even een nabrander: Is een back-up van de instellingen en het telefoonboek gemaakt van de FB7590, in te lezen in de FB 4050? Kan het natuurlijk proberen maar vooraf weten of dat werkt is wel zo handig 😉.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 14, 2025

Dag ​@Berrie_Kaas ik heb dat zelf niet geprobeerd (maar een paar nummers in dat telefoonboek en een te sterk verouderde voormalige Fritz!Box) maar als je op die FB7590 ook Fritz OS 8.nogwat hebt dan moet dat gewoon werken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 14, 2025

@Berrie_Kaas Telefoonboek te overzetten is geen probleem. Instellingen te overdragen is beetje gecompliceerder. Alleen de basis instellingen kan overgenomen worden. Es zijn paar eisen, de firmware van de oude router moet tenminste 7.56 zijn, de firmware van de nieuwe router moet nieuwer of gelijk de firmware van de oude router en voor het restoren van de backup van de oude router naar de nieuwe router moet de nieuwe router eerst naar fabriekstoestand (reset) terug gezet worden.