Skip to main content
Beantwoord

FRITZ!Box 5590: Vanaf wanneer leverbaar bij KPN?

• February 8, 2026
  • 6 reacties
  • 122 keer bekeken

Hallo KPN-team / mede-gebruikers,

Ik overweeg om mijn huidige setup te vervangen door een FRITZ!Box 5590 en daarbij de KPN NOKIA-ONT te verwijderen. Ik heb gelezen dat de FRITZ!Box 5590 beschikbaar komt. Is er al bekend wanneer dit is? En is het daadwerkelijk mogelijk om met deze router de ONT ertussenuit te halen?

• Wanneer komt de FRITZ!Box 5590 beschikbaar?
  • Werkt deze dan ook zonder tussenliggende ONT van KPN/NOKIA? (rechtstreeks op de FRITZ!Box)
  • Blijft mijn externe IP hetzelfde als ik van de Experia V10 naar een FRITZ!Box ga? (neem aan van wel)
  • Mocht dit nog lang duren, kan ik dan nu al voor een FRITZ!Box-model gaan en deze omruilen op het moment dat de 5590 beschikbaar komt?

Het zelf aanschaffen zou een optie kunnen zijn. Echter ben je dan natuurlijk verantwoordelijk voor het up-to-date houden, enzovoort. Nu weet ik niet of dit in de FRITZ!Box zelf te automatiseren is, zodat je automatisch de laatste securitypatches ontvangt vanuit AVM. Zijn er dan nog handmatige acties vereist, zoals het ontvangen van televisie? Moet ik dit ook allemaal zelf configureren?

Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar een plug-and-playoplossing.

Beste antwoord door joey92

Wanneer komt de FRITZ!Box 5590 beschikbaar?

dat weet nog steeds niemand. er wordt al 2 jaar lang aangegeven dat deze beschikbaar zou komen. helaas kan er intern ook niemand aangeven of en wanneer deze beschikbaar komt. persoonlijk verwacht ik niet dat deze nog beschikbaar gaat komen. voor de zakelijk klanten gebruiken we inmiddels ook de Fritzbox 4690 voor de 4Gbit abonnement.

Werkt deze dan ook zonder tussenliggende ONT van KPN/NOKIA? (rechtstreeks op de FRITZ!Box)

de Fritzbox 5590 kan gebruikt worden met verschillende SFP module's (AON,G-PON en XGS-PON). het is dus afhankelijk welke techniek je hebt, maar de 5590 kan met elke techniek overweg met de verschillende SFP's. hierbij heb je dus geen ONT nodig. voordat de 4690 er was werd de 5590 gebruikt bij de zakelijke markt met een 10Gig RJ45 SFP, hierbij blijft de ONT dus wel gewoon zitten.

de Fritzbox is geen plug and play oplossing. je zult ten alle tijde de wizard moeten doorlopen om de Fritzbox in te stellen voor de juiste provider. 

de interne DHCP verschilt ook van de KPN Box die je nu hebt. de KPN gebruikt 192.168.2.xxx. de Fritzbox gebruikt standaard 192.168.178.xxx. bij beide router kun je dit overigens wel gewoon aanpassen naar je eigen range als je dit wilt.

6 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • February 8, 2026

Wanneer komt de FRITZ!Box 5590 beschikbaar?

dat weet nog steeds niemand. er wordt al 2 jaar lang aangegeven dat deze beschikbaar zou komen. helaas kan er intern ook niemand aangeven of en wanneer deze beschikbaar komt. persoonlijk verwacht ik niet dat deze nog beschikbaar gaat komen. voor de zakelijk klanten gebruiken we inmiddels ook de Fritzbox 4690 voor de 4Gbit abonnement.

Werkt deze dan ook zonder tussenliggende ONT van KPN/NOKIA? (rechtstreeks op de FRITZ!Box)

de Fritzbox 5590 kan gebruikt worden met verschillende SFP module's (AON,G-PON en XGS-PON). het is dus afhankelijk welke techniek je hebt, maar de 5590 kan met elke techniek overweg met de verschillende SFP's. hierbij heb je dus geen ONT nodig. voordat de 4690 er was werd de 5590 gebruikt bij de zakelijke markt met een 10Gig RJ45 SFP, hierbij blijft de ONT dus wel gewoon zitten.

de Fritzbox is geen plug and play oplossing. je zult ten alle tijde de wizard moeten doorlopen om de Fritzbox in te stellen voor de juiste provider. 

de interne DHCP verschilt ook van de KPN Box die je nu hebt. de KPN gebruikt 192.168.2.xxx. de Fritzbox gebruikt standaard 192.168.178.xxx. bij beide router kun je dit overigens wel gewoon aanpassen naar je eigen range als je dit wilt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Nu weet ik niet of dit in de FRITZ!Box zelf te automatiseren is, zodat je automatisch de laatste securitypatches ontvangt vanuit AVM.

Ja, in Menu: Systeem > Update > Auto-update

• Niveau III: Informeren over nieuwe FRITZ!OS-versies en nieuwe versies automatisch installeren (aanbevolen)

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@W3S, je bent zo te zien al op weg geholpen met informatie over het type FRITZ!Box. Of die bij ons beschikbaar wordt durf ik niet te zeggen, daar hebben we geen informatie over op dit moment.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 10, 2026

Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide antwoorden. Inmiddels een FRITZ!Box bij kpn besteld. Als dit bevalt zal ik er uiteindelijk een kopen die beschikt over XGS-PON.

Jasper van KPN
Moderator

Helemaal goed, daarmee kan je kijken wat en hoe het bevalt, en daarna verder doorgroeien naar een ander model 🙂 

Kijk heel eventjes ook naar de 5690 XGS die heb ik  namelijk. Die heeft een 10GB out ipv 2,5GB out. Met 8.20 is die aardig stabiel iig bij mij en dan heeft die 4GB van KPN ook zin. 

5590 fiber is prima als je 1-2 GB download/upload hebt maar KPN heeft alleen 1GB en geen 2GB verbindingen (Delta/Odido enzo wel).Â