Skip to main content

Hallo allemaal. 
 

ik zit te kijken naar nieuwe router/modem met een flexibele Mesh oplossing. Ik ben net tijdelijk ingetrokken een groot nieuwbouwhuis. Over de aansluiting van KPN niets te klagen maar op de eerste etage is er al behoorlijke attenuatie van het WiFi signaal. 
 

Mesh oplossing van AVM lijkt me prima omdat een kabeltje van de meterkast naar boven sowieso te doen is. Naar de vierde zien we dan wel weer. Bovendien blijf ik dan flexibel al ik weer verhuis. 
 

Ik zit nu een beetje in dubio tussen twee oplossing. 
 

5590 met geïntegreerd modem. Als ik het goed begrijp plug ik dat direct in het eindpunt van KPN. Zonder het “zwarte doosje”. Voordeel zou dan met name zijn dat “alles in een” zit en er een stekertje minder in de meterkast zit. Kleine meerprijs.  Mogelijk meer gezeur als de aansluiting van KPN ooit verandert naar iets wat niet ondersteund wordt. Heb nu GoF wat volgens mij hetzelfde is als AON. 
 

4060 met de wan poort in de NTU kan als ik het goed begrijp ook. Als ik het zo lees heeft dat de voorkeur van KPN. WiFi is iets sneller en unit is 30% goedkoper. 
 

Wat zouden jullie doen en hebben jullie al positieve of negatieve ervaring met een van beide, zo niet beide?

Hallo @Cornballer gewoon de standaard spullen van KPN gebruiken en op iedere verdieping een KPN Wifipunt, bekabeld aangesloten aan de KPN-router. Dat kan is cascade, wifipunt op 1e etage bekabeld aansluiten aan router en 2e wifipunt op 2e etage bekabeld aansluiten op het wifipunt op de 1e etage.

Dan houd je op beide wifipunten nog een LAN-poort over voor andere aansluitingen.

Via de wifimanager kom je misschien in aanmerking voor 2 wifipunten tegen een gereduceerde prijs.

Succes

 

 


@Cornballer 

Ik zelf gebruik een 5590 op glasvezel op t-mobile netwerk GPON.

Deze heb ik voorheen bij kpn gebruikt op AON.

Het glasvezel punt is kwetsbaar en moet bij elke patch schoon gemaakt worden.

Met een zo geheten one click cleaner.

Mijn advies zal zijn voor een 4060 te gaan of een 7590 (ax).

 

 

 

 


Ik zou absoluut kiezen voor de 4060 en deze gewoon op de NTU/ONT van de provider aansluiten.


Ik kan de twee niet vergelijken, maar heb wel positieve ervaringen met de 4060. Aansluiten op de Xgspon van KPN en configureren gaat snel. Ik gebruik verder de Fritz!Repeater 6000 als mesh in combinatie met de 4060. 

Enige nadeeltje van de 4060 is dat ie 'slechts' 3 LAN poorten heeft in vergelijking met een aantal andere modellen maar dat is met een extra switch snel op te lossen natuurlijk.


Hallo @Cornballer gewoon de standaard spullen van KPN gebruiken en op iedere verdieping een KPN Wifipunt, bekabeld aangesloten aan de KPN-router. Dat kan is cascade, wifipunt op 1e etage bekabeld aansluiten aan router en 2e wifipunt op 2e etage bekabeld aansluiten op het wifipunt op de 1e etage.

Dan houd je op beide wifipunten nog een LAN-poort over voor andere aansluitingen.

Via de wifimanager kom je misschien in aanmerking voor 2 wifipunten tegen een gereduceerde prijs.

Succes

 

 

Dank voor je antwoord. Ik vind de informatievoorziening online nogal summier qua specs. Wat krijg ik? Zo kon bijvoorbeeld ook niet vinden dat ze wired als AP te gebruiken waren, vandaar in eerste instantie, wellicht te snel, afgeschreven als optie. 
 

is het een beetje fatsoenlijk snel? Het is wel een relatief goedkope oplossing. Staan ook aardig wat op marktplaats. 


Het Fritz ecosysteem is in veel zaken superieur aan het kpn ecosysteem. 

Ben erg tevreden ook over de 4060 (de 5590 ken ik niet). In combi met de 1200AX repeaters (of  als je veel gebruikers hebt de 9000), daar ga je geen spijt van krijgen, superstabiel en prima te beheren.

 

 


Ik heb nu een 7590 via KPN. Binnenkort ga ik die vervangen door een eigen router. Dat wordt zeker weer een Fritzbox en zeker geen Experiadoos. Een Fritzbox is veel stabieler en kent veel meer mogelijkheden (ik heb met beide ervaring). Een ander (voor mij doorslaggevend) voordeel is dat KPN zich niet bemoeit met de firmware van AVM. Jammer genoeg weten ze vaak genoeg hun eigen firmware te verklooien. Het forum staat er vol mee.

Ik ga dan waarschijnlijk voor een 4060 (of een 7590) die ik gewoon op de ONT van KPN aansluit. 


Hallo @Cornballer , als je de zwarte super wifi's koopt, die ondersteunen zelfs wifi 6 ax


Hallo @Cornballer , als je de zwarte super wifi's koopt, die ondersteunen zelfs wifi 6 ax

Ik gebruik helemaal geen provider apparatuur thuis.

Gewoon de simpele rede dat ik eigen beheer wil.

Daarom heb ik gekozen voor de Fritzbox 5590.

Ik zit dan bij T-Mobile en gebruik gewoon de tv app van hun met dezelfde functies als de tv ontvanger van hun. (Op erotiek na) gebruik ik toch niet.

Het zal eens tijd worden dat kpn een app ontwikkeld met dezelfde functies als de tv ontvanger.

Wat betreft glasvezel kastje bij T-Mobile (Huawei) kun je ook op inloggen en uitlezen.

Dat is ook een van de rede dat ik een Fritzbox 5590 direct op glasvezel heb.

En de Fritzbox 5590 met AON en GPON modules geleverd werd.

Als ik dan een besluit zal nemen om terug te gaan naar kpn heb ik de AON module.

 


Wat betreft glasvezel kastje bij T-Mobile (Huawei) kun je ook op inloggen en uitlezen.

Hoe log jij in op die Huawei ONT van T-Mobile?


Wat betreft glasvezel kastje bij T-Mobile (Huawei) kun je ook op inloggen en uitlezen.

Hoe log jij in op die Huawei ONT van T-Mobile?

Laptop direct aansluiten met netwerkkabel en inloggen.

 


Helder, wat is dan het IP adres dat je gebruikt om in te loggen?

Waarom gebruik jij overigens niet de GPON SFP in jouw 5590?


Helder, wat is dan het IP adres dat je gebruikt om in te loggen?

Waarom gebruik jij overigens niet de GPON SFP in jouw 5590?

Ip is 192.168.100.1 van de Huawei ONT. 

Ik gebruik echter geen apparatuur in huis van de provider zoals ik al aangaf.

De Fritz GPON SFP module doet prima zijn werk.

 


Dank iedereen, het wordt de 4060 met om te beginnen maar een paar 1200ax repeaters, daar moet ik toch een eind mee komen.


Dank iedereen, het wordt de 4060 met om te beginnen maar een paar 1200ax repeaters, daar moet ik toch een eind mee komen.

Sluit bij voorkeur de 1200ax bedraad aan met een utp kabel.

Wifi oppakken en door sturen zou ik nooit aan beginnen.

Bij de 3000 of 6000 heb je 2 netwerk poorten die is makkelijk ergens tussen te plaatsen.

Bijvoorbeeld een tv ontvanger.


Dank iedereen, het wordt de 4060 met om te beginnen maar een paar 1200ax repeaters, daar moet ik toch een eind mee komen.

Kijk ook even waar je de 1200AX wilt plaatsen. Ze bedekken namelijk 2 stopcontacten. Wil je voor AX gaan dan heb je de FritzRepeater 6000 of wacht nog even op de aangekondigde 3000 AX. 

Heb je zelf weinig tot geen AX devices dan kun je voorlopig ook prima vooruit met een ‘normale’ 3000. 

En zoals hierboven aangegeven inderdaad aansluiten via LAN-verbinding. 


@Cornballer

Let ook even op als je bijvoorbeeld een analoge telefoon gebruikt (via rj11 poort) gaat dat niet werken met de 4060.

En een poort minder kan net een extra switch betekenen.

Dat kan een overweging zijn om een 5590 te nemen met de twijfels van direct op glasvezel. (Misschien in de toekomst)

Je kunt de 5590 ook via een netwerk kabel op het glasvezel kastje aansluiten.

Dan heb je nog 4 lan poorten.

Ik persoonlijk vindt de 4060 toch te beperkt.

En als de prijs ongeveer gelijk is zou ik toch de 5590 kiezen.

In mijn geval direct op glasvezel heb ik 5 lan poorten wan is lan (kun je instellen) en die blauwe wan/lan poort is 2.5gbit.

Fritzbox 5590

 

Fritzbox 4060

 


@Cornballer ter info: de 4060 is vandaag en morgen in de aanbieding bij Amazon (€174,99)


@Cornballer ter info: de 4060 is vandaag en morgen in de aanbieding bij Amazon (€174,99)

Geweldig! Was er al eentje onderweg van andere winkel maar die gaat snel terug!


@Cornballer ter info: de 4060 is vandaag en morgen in de aanbieding bij Amazon (€174,99)

Geweldig! Was er al eentje onderweg van andere winkel maar die gaat snel terug!

Let op, die aanbieding is alleen voor Amazon Prime leden.

 


Niets ten nadele van de FB4060 (gebruik er zelf eentje samen met een FR3000), maar de FB4060 heeft geen muurbeugel. Er moet dus eventueel een schapje voor worden gemaakt.🤓


Dank iedereen voor jullie antwoorden. Het is de 4060 geworden en ik ben heel tevreden.

Out of the box al snellere wifi verbinding dan dan de KNP Box 12

Aansluiten was makkelijk. Twee kabels getrokken naar de eerste verdieping waar mijn televisie staat. 1200 AX repeater aangesloten, min of meer plug and play. Ook boven snel en stabiel.

Aantal ethernet poorten (drie) is voor mij geen issue omdat ik ook aan vier niet genoeg heb, zal dus altijd switch nodig hebben.

dit weekend ga ik nog een 1200AX op de derde installeren, weer bekabeld want met wifi blijft er te weinig over. Als de 3000AX uitkomt verplaats ik de repeater van de eerste misschien nog naar de vierde.

Dat er geen muurbeugel is was niet zo’n issue. Hij hangt prima stevig aan twee schroeven. 

 

Andere dingen die ik geleerd heb:

  • Mijn grote Sony Bravia “smart” TV heeft slechts een 100 mbps ethernet poort. Eerder nooit echt last van gehad noch opgemerkt maar toch…
  • Sonos connectivity blijft raar. Na een factory reset lijkt alles nu prima te werken.

Hallo @Cornballer de tv-decoders van KPN hebben ook een 100Mbit/s LAN-poort.

 


@Cornballer 

Mooi opgelost.👍

Wat betreft die 100mbit van jou smart tv dat is normaal hoor.

Bij de meeste smart tv,s is de ethernet poort 100mbit en is ruim voldoende.

De stb van providers zijn vaak ook 100mbit zoals @JanD ook al aangaf.

 


Mooi opgelost.👍

Het zou mijns inziens nog iets mooier kunnen door haakjes te gebruiken i.p.v. schroeven.

Dat maakt het ook makkelijker als je hem, om wat voor een reden dan ook, een keer van de muur af moet halen.