Skip to main content
Beantwoord

Fritz!Box 5690 Pro gebruiken op KPN aansluiting

• 12 augustus 2025
  • 10 reacties
  • 107 keer bekeken

sinds een week ben ik aangesloten bij KPN op glasvezel; voorheen ruim 20 jaar bij ziggo op de kabel. Daarvoor gebruikte ik een fritzbox (laatst de C6670 cable). Ik was (denk ik) best handig met die box in combinatie met een fritzbox. 
Echter nu raak ik het spoor bijster. Ik wil de fritzbox 5690 PRO gebruiken ipv het knp modem (experia 12).  Ik vind en lees van alles op het net maar raak alleen maar meer het spoor bijster. Ik heb twee insteekmodules, de SFP AON en GPON. Volgens mij moet ik GPON gebruiken en daarop de glasvezelkabel die meegeleverd is. Volgens mij moet het andere uiteinde van de glasvezelkabel is het aansluitpunt van KPN in e meterkast, echter ik zie niet waar. Ik zie slechts 1 ingang voor een netwerkkabel en daar past met geen mogelijkheid die glasvezelkabel in (?????).  Vervolgens lees ik dat KPN blijkbaar het Modem ID moet hebben (ergens voor…..) waar geef ik dat door als het al moet.  Kortom ik kom er simpelweg niet uit; ook vind ik diverse handleidingen, die elkaar gedeeltelijk tegen spreken en niet altijd volledig lijken te zijn.

Wie kan me op weg helpen alvorens ik een monteur moet laten komen.

Veel dank op voorhand.

Beste antwoord door joey92

@John Raesen 

simpelweg gaat dit niet met de Fritzbox die jij hebt. de Fritzbox 5690 Pro ondersteund namelijk helemaal geen XGS-PON. je kunt deze dus niet rechtstreeks op de glasvezel aansluiten via de modules die jij hebt. 

de enigste mogelijkheid de je hebt met de Fritzbox die jij hebt, is zoals ​@TDN al aangeeft, de bestaande ONT met een ethernet kabel naar de blauwe WAN poort van je Fritzbox aansluiten. en dan via de Wizard aangeven dat je aangesloten bent op de WAN poort.

dit doe je gewoon met een standaard RJ45 ethernet kabel.

Bekijk origineel

10 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 532 reacties
  • 12 augustus 2025

je kunt aan het glasvezel kastje zien welke glasvezel techniek je in gebruik hebt. staat er een GLAS lampje op, of een CONNECTION lampje? hieraan kun je herkennen welke techniek wordt gebruikt.

als er een GLAS lampje op staat, dan heb je een AON verbinding.

als er een CONNECTION lampje op staat, dan heb je een XGS-PON verbinding. niet te verwarren met GPON.

dit is dus het eerste waar je even naar moet kijken. als je AON hebt, kun je inderdaad de glasvezel rechtstreeks in de Fritzbox doen met de bijbehorende AON module van de Fritzbox. als je XGS-PON hebt zul je de bestaan glasvezel ONT van KPN moeten gebruiken en deze aansluiten op de WAN poort van de Fritzbox. dit omdat de 5690 PRO geen XGS-PON ondersteund.

overigens kun je ook bij AON gewoon jou Fritzbox aansluiten op het al bestaande Glasvezel kastje.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 12 augustus 2025

Dank voor je antwoord; het kastje vermeldt inderdaad ‘connection’ (zie de foto)

en dat is dus XGS PON waarmee ik dus et beide insteekmodules niks kan. Hoe kom ik dan aan datgene wat je meldt 

“quote: als je XGS-PON hebt zul je de bestaan glasvezel ONT van KPN moeten gebruiken en deze aansluiten op de WAN poort van de Fritzbox. dit omdat de 5690 PRO geen XGS-PON ondersteund.”quote.

en als ik dat dan heb hoe maak ik dan connectie met het glasvezelkastje (daar is immers slechts ruimtre voor een netwerkkabel.

Tenslotte: moet ik wel/niet dat modem ID melden bij KPN en zo ja hoe?

(weer dank)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4533 reacties
  • 12 augustus 2025
John Raesen schreef:

en als ik dat dan heb hoe maak ik dan connectie met het glasvezelkastje (daar is immers slechts ruimtre voor een netwerkkabel.

Een ethernet-kabel vanuit glasvezelkastje in de blauwe WAN-port van Fritz!box

John Raesen schreef:

moet ik wel/niet dat modem ID melden bij KPN en zo ja hoe?

https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 augustus 2025

Ook voor dit antwoord bedankt. Echter dan heb ik toch nog steeds geen verbinding met het dunne glasvezelkabeltje. Met die insteekmodule voor xgs- pon moet ik toch verbinding kunnen maken met het glasvezelkastje. Zoals gezegd ik zie die mogelijkheid niet. De verbinding met een ethenetkabel uiteraard wel; evenals de blauwe wan poort van de Fritzbox. 
Op deze wijze is er toch nog steeds geen verbinding van de Fritzbox met het glasvezelkastje.

Excuses als ik ergens overheen lees.

als ik er niet uitkom overweeg ik toch een monteur want ik heb niet zoveel zin in een eindeloos gedoe.

Dus als iemand me op weg kan helpen……..graag.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 532 reacties
  • Antwoord
  • 13 augustus 2025

@John Raesen 

simpelweg gaat dit niet met de Fritzbox die jij hebt. de Fritzbox 5690 Pro ondersteund namelijk helemaal geen XGS-PON. je kunt deze dus niet rechtstreeks op de glasvezel aansluiten via de modules die jij hebt. 

de enigste mogelijkheid de je hebt met de Fritzbox die jij hebt, is zoals ​@TDN al aangeeft, de bestaande ONT met een ethernet kabel naar de blauwe WAN poort van je Fritzbox aansluiten. en dan via de Wizard aangeven dat je aangesloten bent op de WAN poort.

dit doe je gewoon met een standaard RJ45 ethernet kabel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 augustus 2025

Top, dan heb ik dat glasvezelkabeltje niet eens nodig. Ook geen insteekmodules. Heb ik dan signaalverlies als ik die fritzbox aansluit ipv de experia box 12. Of maakt dat niet uit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 augustus 2025

Kan ik wel uit de voeten met een andere Fritzbox router die xgs pon ondersteunt 

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 532 reacties
  • 13 augustus 2025
John Raesen schreef:

Top, dan heb ik dat glasvezelkabeltje niet eens nodig. Ook geen insteekmodules. Heb ik dan signaalverlies als ik die fritzbox aansluit ipv de experia box 12. Of maakt dat niet uit.

nee dat zal niet veel uit moeten maken. zal ongeveer vergelijkbaar zijn of wellicht nog iets beter zelfs.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 532 reacties
  • 13 augustus 2025
John Raesen schreef:

Kan ik wel uit de voeten met een andere Fritzbox router die xgs pon ondersteunt 

waarom moeilijk gaan doen als je het nu ook gewoon werkend kan krijgen met de huidige ONT?

met je eigen ONT moet je deze weer gaan registreren bij KPN. en als je aan de glasvezel gaat lopen knoeien, loop je ook nog het risico dat je de glasvezel beschadigd en er niks maar werkt. hier moet dan een monteur bij komen, op jou kosten, om de glasvezel weer te repareren. daar gaat ook weer dagen overheen.

mijn advies, laat die ONT lekker hangen en sluit hier met een ethernet kabel lekker jou Fritzbox aan die je al hebt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 augustus 2025

Top, veel dank. Ga ik doen met de WAN aansluiting

groetjes 

Reageer