Skip to main content
Beantwoord

FRITZ!Box 5690 XGS aanmelden lukt niet: aanmeldwebsite offline

• August 19, 2026
  • 7 reacties
  • 106 keer bekeken

Ik probeer mijn fritzbox 5690 xsg aan te melden, alleen de website is al 24 uur offline. Via de terugbelfunctie krijg ik medewerkers aan de telefoon die hier niets vanaf weten helaas. Ze stellen het over een dag of 2 nog eens te proberen. Heeft iemand een idee hoe lang deze aanmelding site er al uit ligt? En is er een andere mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen? Ik heb het het geprobeerd op mijn iPhone 15, ipad a16 en op een oudere MacBook Pro. Bvd Hendrik 

Beste antwoord door D4ALL

Maar waar heb je hem gekocht? Fritzshop heeft wel goede support of  bij fritzbox zelf?

FRITZ!Box 5690 Pro | FRITZ!Box am KPN-Glasfaseranschluss einrichten

Die instructies werken alleen voor AON. Met XGS-PON moet je je modem aanmelden op https://kpn.com/sip of https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials (Ja, de voip credentials pagina is om een of andere reden ook degene die je nodig hebt voor het aanmelden van een eigen ONT). En die is dus gebugd

Wat je eventueel kan proberen is een nieuw KPN ID aanmaken en alleen je internet verbinding koppelen. Daarna kan je kijken of de pagina wel werkt. 

7 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • August 23, 2026

Hi ​@HP wing, welkom allereerst bij onze community. 

Ik probeer dit hier nu ook, maar ik heb thuis een KPN modem dus dat wordt hem niet. Ik denk echter graag mee. 

Voor de zekerheid, je doet dit op de juiste pagina? Namelijk: Eigen apparatuur instellen en gebruiken. Zo ja, wat gebeurt er precies en wat krijg je te zien? Zou je hier een screenshot willen plaatsen? 

Dan kan ik dit bij de juiste mensen neerleggen om te zorgen dat het weer werkt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 23, 2026

Hallo Alex, ja op die pagina en krijg dan de volgende melding:

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 24, 2026

Hallo Alex, ja op die pagina en krijg dan de volgende melding:

Lekker dan, daar zit je dan met je fritzbox.

Maar waar heb je hem gekocht? Fritzshop heeft wel goede support of  bij fritzbox zelf?

Forum|alt.badge.img+3
  • Topper
  • Antwoord
  • August 24, 2026

Die instructies werken alleen voor AON. Met XGS-PON moet je je modem aanmelden op https://kpn.com/sip of https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials (Ja, de voip credentials pagina is om een of andere reden ook degene die je nodig hebt voor het aanmelden van een eigen ONT). En die is dus gebugd

Wat je eventueel kan proberen is een nieuw KPN ID aanmaken en alleen je internet verbinding koppelen. Daarna kan je kijken of de pagina wel werkt. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 24, 2026

Kijk daar heeft TS wat meer aan 👍

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 25, 2026

Na een paar telefoontjes en volharding is het opgelost. Niet via de website, maar via een medewerker van waarschijnlijk XS4ALL. Nummer doorgeven en 30 seconden later is het werkend. 
bedankt voor het meedenken. 
mvg,

hendrik

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • August 25, 2026

De vraag is rommelig en niet duidelijk. Eerst spreek je van een FRITZ!Box 5690 XGS en in andere berichten wordt een FRITZ!Box 5690 pro genoemd. De FRITZ!Box 5690 XGS is - ondanks hetzelfde 5690- een heel andere router dan een FRITZ!Box 5690 pro.

Zoals ik dat hier lees “servictools” wil je een FRITZ!Box 5690 XGS rechtstreeks op glasvezel aansluiten. Een FRITZ!Box 5690 pro kun je alleen maar rechtstreeks op AON en niet op XGS-PON glasvezel aansluiten.

Wil je de FRITZ!Box 5690 XGS rechtstreeks op glasvezel aansluiten moet je het modem-id aan de kpn doorgeven en dat is meestal een regelrecht “drama" omdat de kpn dit na meer dan vijf jaar nog niet weet of niet wil weten hoe dat moet. Je schrijft dit goed met “volharding". Het modem-id staat op het blauwe FRITZ! Notes en begint met AVM………

Maar dat rechtstreeks aansluiten doe je niet makkelijk zoals via de ont. Je moet een goed glasvezel kabeltje hebben met groen SC/APC naar groen SC/APC. Om het één en ander voor stof te bewaren is een FTU coverpatch wel handig maar niet per se nodig.

Maar als je een FRITZ!Box 5690 XGS gekocht hebt (die verhuurd de kpn namelijk niet) is dit een erg instabiel apparaat dat nog steeds enorm veel bugs heeft. Die bugs kan FRITZ! (voorheen maker AVM) van de FRITZ!Boxen er ook niet uitkrijgen. Ik ben namelijk meer dan drie maanden met hun aan de gang geweest als je instellingen maakt je een rode foutcode: 1 krijgt. Op laatst voor garantie een nieuw apparaat gekregen die exact hetzelfde doet. Het apparaat weer in de doos gedaan en een FRITZ!Box 4690 gekocht. Niet rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten maar wel met twee 10 Gbit/s WAN/LAN-poorten èn hij werkt perfect. Wat een ellende was dat met de FRITZ!Box 5690 XGS :-(