Skip to main content
Vraag

FRITZ!Box 6660 aansluiten op KPN Glasvezel, hoe werkt dat?

• April 21, 2026
  • 5 reacties
  • 35 keer bekeken

Ik heb zelf een aantal jaar geleden een Fritzbox 6660 aangeschaft.

Nu ben ik verhuisd en heb ik een abbo bij KPN en heb ik een KPN modem ontvangen en deze aangesloten via het ONT kastje wat om de glasvezel kabel zit. Dit zit aangesloten met een netwerkkabel (dus geen glasvezel) van het ONT kastje naar de KPN modem. Internet werkt op deze manier.

Nu wil ik mijn eigen Fritzbox hierop aansluiten, dus ik dacht ik pak die netwerkkabel en stop die in de juiste poort in de Fritzbox, maar helaas krijgt deze geen internet.

Moet er nog iets worden omgezet bij KPN of kan dit niet en ben ik geforceerd om een nieuwe Fritzbox te kopen?

Ik weet dat het waarschijnlijk wel werkt als ik het KPN modem er tussen zet, maar dit is niet wenselijk aangezien beperkte ruimte en stopcontacten in de meterkast waar de glasvezel aansluiting zit.

5 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 21, 2026

@DarthRobol 

vrijwel ieder Fritzbox beschikt over een WAN poort. ondanks dat de 6660 eigenlijk bedoeld is voor op een Coax aansluiting. kun je deze ook gewoon gebruiken achter de Glasvezel ONT.

je zult hiervoor wel in de Fritzbox moeten aangeven dat deze niet via de Coax is aangesloten, maar op de WAN poort. in jou geval wordt LAN1 als WAN poort gebruikt. hierna zul je waarschijnlijk KPN als provider moeten kiezen om internet werkend te krijgen.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 21, 2026

Dag ​@DarthRobol , download en installeer ook eerst even het laatste Fritz OS:

https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-6660-cable/other/fritz.os/

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 21, 2026

@DarthRobol 

vrijwel ieder Fritzbox beschikt over een WAN poort. ondanks dat de 6660 eigenlijk bedoeld is voor op een Coax aansluiting. kun je deze ook gewoon gebruiken achter de Glasvezel ONT.

je zult hiervoor wel in de Fritzbox moeten aangeven dat deze niet via de Coax is aangesloten, maar op de WAN poort. in jou geval wordt LAN1 als WAN poort gebruikt. hierna zul je waarschijnlijk KPN als provider moeten kiezen om internet werkend te krijgen.

Ik heb dit zojuist nogmaals gedaan (ik had moeten vermelden dat ik deze stap al eerder had gemaakt)

maar helaas lukt het niet.

Ik krijg als ik de netwerkkabel, die van het ONT, in de LAN1 poort stop van de Fritzbox en ik log in op de Fritzbox de volgende melding:

Dit gebeurd als ik in de Fritzbox deze op LAN1 zet, zie 2e screenshot:

Dag ​@DarthRobol , download en installeer ook eerst even het laatste Fritz OS:

https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-6660-cable/other/fritz.os/

Ik heb de laatste Fritz OS via deze link gedownload en naar de Fritzbox gestuurd. Deze is nu up to date, maar geeft nog steeds geen internet door van het ONT.

Waar kan dit aan liggen? IPv6 staat uit, daar gaf deze in de logging aan dat deze geen IPv6 kon vinden van de Provider

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 21, 2026

Het is vreemd ​@DarthRobol , maar ik kan bij de site van Fritz voor deze Fritz!Box 6660 geen enkele info vinden voor aansluiten op glasvezel, dit modem was kennelijk puur als kabelmodem bedoeld en kan op andere wijze kennelijk geen PPPoE verbinding opzetten, het enige wat ik verder vind is aansluiting achter een bestaand modem:

https://fritz.com/nl-nl/apps/knowledge-base/FRITZ-Box-6660-Cable/3229_FRITZ-Box-als-gecascadeerde-router-instellen

Verder wordt slechts Delta en Ziggo als mogelijke provider in Nederland opgegeven:

https://fritz.com/nl-nl/apps/knowledge-base/FRITZ-Box-6660-Cable/3588_FRITZ-Box-instellen-handleidingen-voor-verschillende-providers

Ik vrees dat het voor dit modem v.w.b. aansluiten op glasvezel einde oefening is.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 21, 2026

@DarthRobol De 6660 achter glasvezelkastje werkt alleen bij heel beperkte aantal providers. De LAN1 als WAN werkt alleen bij DHCP (niet bij KPN PPPoE), werkt ook niet als de provider VLAN gebruikt.