Skip to main content

Beste,

Gezien onze internetsnelheid deze week verhoogd gaat worden naar 1.000Mbit/s (UP en Down) vroeg me af of onze modem nog wel voldoet. (Ook gezien zijn leeftijd) . We hebben nu de FRITZ!Box 7581 welke tot eergister het prima doet/deed. De laatste paar dagen valt de WIFI steeds weg. De bekabelde kant is geen probleem.

Als er deze week 1.000Mbit/s gaat binnen komen (ipv 500) zal de 2.4GHz (die een max. heeft van 450) een/de beperkende factor worden. Dit is ook zo op de FRITZ!Box 7583 maar de helft minder. Dit is pas weg op de FRITZ!Box 7590 AX. Mja dan is WIFI 6 wel een voorwaarde. Nu draaien wij op onze computers al WIFI6 dus w.b.t. kunnen we met de 7590 AX wel volledig profiteren van de 1.000 Mbit/s via WIFI.

 

Mijn vraag:

Kan ik met mijn huidige abonnement “upgraden” naar iig 7583 of wellicht beter als naar 7590AX. Wat zijn dan de voor en nadelen?. We willen wel graag dan de KPN dit blijft ondersteunen/onderhouden. We willen geen EIGEN modem maar er een huren van de KPN. Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn en wat de kosten zijn. Ook hoor ik graag ervaringen en/of advies van gebruikers die al werken met 7583 en/of 7590AX. 

Alvast bedankt!

 

+++

FRITZ!Box 7581 (ADSL)
WiFi AC met tot 1.300 Mbit/s (5 GHz)
WiFi N met tot 450 Mbit/s (2,4 GHz)
3x3 Multi-User MIMO

FRITZ!Box 7583 (ADSL)
WiFi AC tot 1.733 Mbit/s (5 GHz)
WiFi N tot 800 Mbit/s (2,4 GHz)
4x4 Multi-User MIMO

FRITZ!Box 7590 AX (ADSL2+)
Wi-Fi 6 tot 2.400 Mbit/s bij 5 GHz en 1.200 Mbit/s bij 2,4 GHz
Wi-Fi 5 tot 1733 Mbit/s bij 5 GHz en Wi-Fi 4 tot 800 Mbit/s bij 2,4 GHz
4x4 Multi-User MIMO

Klopt maar wel als er iets mis gaat ergens, en met een eigen modem is het natuurlijk altijd je eigen schuld, nooit die van de KPN


Met een eigen router/modem krijg je geen ondersteuning zoals je die bij een gehuurde 7590 krijgt. Daar betaal je namelijk ook voor. Deze service is wel los af te nemen (KPN Service Plus) en kost €5 per maand.


 

ik haalde via wifi 5 5Ghz ook nooit boven de 500/600 nu met een wifi 6 modem op de 5Ghz band haal ik dik 800-900 via wifi


Ah dus de FB 4060 is eigenlijk nog de beste optie in dit geval … thx @robinjoo1 


Ja, ik huur de FB bij de KPN (deze is dus NIET van mijzelf) Ik heb geen idee of ik de speciale helpdesk had 😞 (Hoe kom ik daar achter?)

​​​​​​@BerArtVD als je €7,49 per maand per maand betaalt voor de FB is dat dus inclusief de speciale helpdesk.

Fast.com is geen betrouwbare meter, dat blijk wel als fast.com een keer 1.2Gigabit meet, dat zijn schattingen, geen werkelijke waarden, want je verbinding is bruto 1Gigabit, daar kun je dus nooit boven komen.

De meest secure meting is de Ookla-app uit de MS Store op een Windows 10/11-pc.

 


@JanD heeft die speciale helpdesk ook een speciaal telefoonnummer? En hebben die wel de speciale kennis in huis die wellicht nodig is …? - Weer bedankt @JanD !


sorry ik moest erbij vermelden dat mijn ervaring is gebaseerd vanuit ziggo

maar iederen wifi 6 modem/router zal wel werken denk ik


@JanD heeft die speciale helpdesk ook een speciaal telefoonnummer? En hebben die wel de speciale kennis in huis die wellicht nodig is …? - Weer bedankt @JanD !

Bij mijn weten niet, als je aangeeft dat je een FB in huur hebt van KPN schakelen ze je door naar die speciale helpdesk.

 


Ga ik dat nog eens proberen ! Thx!

 


@SledgehammerNL ik wil wel de garantie van de KPN hebben, ik heb ook overwogen om de 4060 te nemen, zeker gezien ik geen DECT Telefoon gebruik.

Welke garantie bedoel je dan? Wifi-snelheid? Die gaat KPN je niet geven. De lijn is goed (980/980). 

Garantie op een goed connectie 😉 Weten jullie trouwens welke DNS er gebruikt moet worden, of moet je die settings op de FB niet aanpassen? Ik lees dat de respons tijd van de Cloudflare en Google DNS vele malen sneller is dan die van de KPN? 


@BerArtVD ik gebruik die van Cloudflare en dan de variant met malware blocking (1.1.1.2).

Overigens zal.dat je downloadsnelheid niet echt beïnvloeden, alleen (wellicht) het laden van pagina's. 


@BerArtVD ik gebruik die van Cloudflare en dan de variant met malware blocking (1.1.1.2).

Overigens zal.dat je downloadsnelheid niet echt beïnvloeden, alleen (wellicht) het laden van pagina's. 

@SledgehammerNL  Die heb ik idd getest maar ik heb nu deze draaien: Cisco Umbrella DNS Security Advance: https://umbrella.cisco.com/products/umbrella-enterprise-security-packages dan kan ik ook precies zien wat er over mijn DNS heen gaat 😉 en er zijn een miljoen settings ;)


Als particulier kan ik best zonder een betaalde variant ;-)


Als particulier kan ik best zonder een betaalde variant ;-)

Dat begrijp ik! en ik denk dat die 1.1.1.2 erg goed is!! Snel en Secure!


@JanD en @SledgehammerNL ik zou nog even terug komen op de CAT 8.1 S-FTP/UTP Kabel, die zijn nu allemaal aangesloten en alles werkt (nog) perfect. Of het nu echt stabieler en sneller is kan ik niet meten. Ik zie qua snelheid niet veel verschil. De nieuwe DNS zorg wel voor een behoorlijke versnelling ;)