Skip to main content

Deze week is het glasvezelpunt bij mij gemonteerd, een merkloos doosje waarop slechts KPN Netwerk staat. Volgende week wordt de verbinding geactiveerd. Ik heb voor een Fritz!Box modem gekozen. In enkele andere, al wat oudere threads lees ik dat je de Firtz!Box met een ethernetkabel kunt aansluiten op het aansluitpunt. Dat gaat bij mij niet lukken, er zit nl. geen ethernetaansluiting op dat doosje, alleen maar een soort van tipje dat je kunt indrukken en dan weer terugveert. Hoe los ik dat op? Of liever, hoe lost KPN dit voor mij op?

Er komt nog een glasvezelkastje overheen. Het is nog niet klaar. Gewoon geduld hebben. Het komt goed.


Aha! Tja, de monteur heeft wel gezegd dat ze nog langskomen om te checken of het signaal daadwerkelijk doorkomt. Maar over nog een kastje heeft hij met geen woord gerept. Maar het is me nu duidelijk. Hartelijk dank voor je antwoord.


Aha! Tja, de monteur heeft wel gezegd dat ze nog langskomen om te checken of het signaal daadwerkelijk doorkomt. Maar over nog een kastje heeft hij met geen woord gerept. 

Dat klopt ook wel. Die monteur die bij u geweest is, die werkte in opdracht van KPN Netwerk. KPN Netwerk zorgt niet voor dat glasvezelkastje. Daar moet de provider voor zorgen. Dus deze monteur heeft niets met da glasvezelkastje te maken. Dat is niet zijn werk.


Hoi @General.Pryde, welkom op onze community! Ik zie dat er al antwoord gegeven is op je vraag maar we hebben hier ook nog wel een handig artikel over als je meer wilt weten :)

Mocht je verder nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!


Ah, dat is een mooi overzicht. Bedankt.

In een van de onderwerpen staat vermeld:

 

“In steeds meer gevallen waarbij de NT er nog niet is, kun je deze zelf installeren. Hij wordt dan meegeleverd in je installatiepakket.”

 

En op Youtube staat een handige instructievideo: 

 

Beide suggereren dat je het glasvezelkastje dus zelf kunt/moet installeren. Maar dat zat dus niet in mijn installatiepakket (Ik ben/word internetklant bij KPN).

Bij de klantenservice van KPN zien ze wel een datum staan (21 juni) dat er een aannemer zou moeten komen om dat kastje dan te installeren, maar aangezien die aannemer is ingehuurd door KPN Netwerk kon men mij verder niets wijzer maken. Eigenlijk zit ik dus nog steeds “in the dark”.


Bij de klantenservice van KPN zien ze wel een datum staan (21 juni) dat er een aannemer zou moeten komen om dat kastje dan te installeren, maar aangezien die aannemer is ingehuurd door KPN Netwerk kon men mij verder niets wijzer maken. 

Wat zou u nog meer weten willen dan? Hoe de monteur z'n koffie graag heeft? Zwart of met melk? Suiker? Koekje erbij? 😉


Heel leuk, ja. Nee, wat ontbreekt is duidelijkheid. Ik wil weten of die datum klopt. Of zou jij op die datum de hele dag thuisblijven om te wachten op dingen die gaan komen waarvan helemaal niet duidelijk is óf die dingen wel gaan komen?
Dat KPN klantenservice er niet duidelijker over kan zijn, daar kan ik verder niets mee. Het geeft wel aan dat KPN en KPN Netwerk blijkbaar niet in gezamenlijkheid communiceren naar de consument.

KPN suggereert, zoals ik al zei, dat het kennelijk steeds meer usance wordt om dat NT kastje met het installatiepakket mee te sturen. Waarom doet men dat dan niet? Ik heb bij buren in de flat, die ook als nieuwe klant internet van KPN gaan afnemen, navraag gedaan. Ook zij hebben dat glasvezelkastje niet gekregen. En de meesten van hen hebben helemaal geen datum waarop die aannemer zal langskomen.


Het geeft wel aan dat KPN en KPN Netwerk blijkbaar niet in gezamenlijkheid communiceren naar de consument.

Nee, dat klopt. Dat is ook de bedoeling. KPN Netwerk is voor alle aangesloten providers. Dus bijvoorbeeld ook voor Odido of Youfone, Budget of Solcon. Die communiceert dus gewoon apart. (of helemaal niet)

KPN suggereert, zoals ik al zei, dat het kennelijk steeds meer usance wordt om dat NT kastje met het installatiepakket mee te sturen. Waarom doet men dat dan niet? Ik heb bij buren in de flat, die ook als nieuwe klant internet van KPN gaan afnemen, navraag gedaan. Ook zij hebben dat glasvezelkastje niet gekregen. En de meesten van hen hebben helemaal geen datum waarop die aannemer zal langskomen.

Bij aanleg van een nieuw netwerk gaat het soms wel eens anders dan bij klanten die overstappen. Misschien kan @Ik_Combineer hier iets meer over vertellen. 


Als het goed is maken de monteurs zowel van ons als van KPN Netwerk wel een afspraak voor een specifieke tijd @General.Pryde, je hoeft daar niet een hele dag voor thuis te blijven.
Als ik in het dossier kijk met de gegevens uit je profiel zie ik dat er wat vertraging is en de leverdatum ook nog niet helemaal zeker is. Wij wachten op dit moment nog op de oplevering van de glasvezelaansluiting.

Voor meer informatie daarover kun je dus ook terecht bij mijn collega's van KPN Netwerk op netwerk.kpn.com of 0800-0402


Dat van die vertraging klopt. Toevallig kwam ik vanmorgen (woensdag) een van de KPN Netwerk monteurs tegen. Naast de hoofdingang van onze flat is nog een gat aanwezig waarin zo’n grote zwarte “kist” zit waarin kabelkoppelingen zitten. Volgens de KPN Netwerk monteur heeft degene (ik denk iemand van een onderaannemer?) die dat koppelen heeft uitgevoerd de verkeerde kabels aan elkaar gelast 😡
Nou is het dus wachten tot dat hersteld wordt, pas dan kan KPN Netwerk verder met de oplevering.


Ah duidelijk, dat is balen! Ik hoop dat ze t snel opgelost hebben!


Voor zover ik nu weet is er een welles-nietus discussie aan de gang. De uitvoerder zegt dat de tekening niet goed was, KPN Netwerk beweert dat de tekening wel goed was maar dat de uitvoerder de kabels verwisseld heeft tijdens het lassen. Het is kennelijk al zo hoog opgelopen dat van beide partijen het management zich er mee bemoeit. En we weten allemaal, dat als zo’n ruzie zover gaat, dat het maanden kan duren eer dat beslecht is. 
Ik denk dat ik mijn abonnement maar weer opzeg, mijn abonnement is tenslotte nog niet actief. En bovendien heb ik 14 dagen bedenktijd vanaf het moment dat de verbinding geactiveerd is, wat dus volgens mij voorlopig niet gaat gebeuren. 

P.S. Het activeren van de lijn is eind vorige week verschoven van 21 naar 27 juni, maar die datum gaat beslist evenmin gehaald worden.

 

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels


Ik vindt je bericht best respectloos, je gaat er vanuit dat de partijen niks gaan doen om het probleem op te lossen maar in mijn ervaring is dat 99/100 keer erg snel. en die 1e lees je dan terug op het forum waardoor je een vertekend beeld krijgt. Ik zou vooral de 27e afwachten en als u dan geen werkend modem heeft een monteur laten komen voor het installeren van een ONT. (Glasvezelkastje) - als het goed is zou het dan wel werken. 


Respectloos is het dat de consument genegeerd wordt.
Buiten dat. Het is nu de 25e. De kabelverbindingen zijn nog steeds niet hersteld. Als dat al voor de 27e gebeurt, moet KPN Netwerk eerst nog de verbindingen controleren of e.e.a. daadwerkelijk werkt, en de oplevering afwikkelen. Dat zie ik echt niet gebeuren. Ik heb al zo vaak dit soort spelletjes meegemaakt tussen bedrijven, en ook tussen onderdelen binnen een bedrijf. Nee, volgens mij kun je onmogelijk volhouden dat de 27e gehaald gaat worden.

En je laatste regel begrijp ik niet: “Ik zou vooral …. zou het dan wel werken”. Zonder ONT kun je niet eens een werkend modem hebben. Dus, een monteur laten komen als ik geen werkend modem heb, is (nog) niet aan de orde, ik kan immers niet zelf controleren of de lijn actief is, tenzij ik daarover wordt geïnformeerd. Laat staan hoe ik kan weten of ik een monteur moet laten komen of niet.
Dat was ook initieel de reden van mijn vraag. Ik heb geen ONT ontvangen met het installatiepakket (alleen het modem en de TV-box). Blijkbaar is het dus niet de bedoeling dat ik, als consument, dat zelf kan/mag doen, hoewel KPN daarvoor een heel handige instructievideo op Youtube heeft staan. Blijkbaar komt er dus so wie so iemand om de ONT aan te sluiten. Voor de rest kan ik het zelf wel af. Ik heb jarenlang zelf mijn thuisnetwerk aangelegd, daar heb ik geen hulp bij nodig.


Respectloos is het dat de consument genegeerd wordt.
Buiten dat. Het is nu de 25e. De kabelverbindingen zijn nog steeds niet hersteld. Als dat al voor de 27e gebeurt, moet KPN Netwerk eerst nog de verbindingen controleren of e.e.a. daadwerkelijk werkt, en de oplevering afwikkelen. Dat zie ik echt niet gebeuren. Ik heb al zo vaak dit soort spelletjes meegemaakt tussen bedrijven, en ook tussen onderdelen binnen een bedrijf. Nee, volgens mij kun je onmogelijk volhouden dat de 27e gehaald gaat worden.

En je laatste regel begrijp ik niet: “Ik zou vooral …. zou het dan wel werken”. Zonder ONT kun je niet eens een werkend modem hebben. Dus, een monteur laten komen als ik geen werkend modem heb, is (nog) niet aan de orde, ik kan immers niet zelf controleren of de lijn actief is, tenzij ik daarover wordt geïnformeerd. Laat staan hoe ik kan weten of ik een monteur moet laten komen of niet.
Dat was ook initieel de reden van mijn vraag. Ik heb geen ONT ontvangen met het installatiepakket (alleen het modem en de TV-box). Blijkbaar is het dus niet de bedoeling dat ik, als consument, dat zelf kan/mag doen, hoewel KPN daarvoor een heel handige instructievideo op Youtube heeft staan. Blijkbaar komt er dus so wie so iemand om de ONT aan te sluiten. Voor de rest kan ik het zelf wel af. Ik heb jarenlang zelf mijn thuisnetwerk aangelegd, daar heb ik geen hulp bij nodig.

Monteurs van KPN hebben een ONT op voorraad en kunnen deze installeren/activeren. Dus als dat het issue is is dat iets wat KPN de provider gewoon kan oplossen. Als op netwerk.kpn.com de verbinding gereed is zijn wij uw contactpersoon en niet meer kpn afdeling netwerk.


Zoals verwacht is 27 juni als aansluitdatum niet gehaald. Wel is er vanmorgen een stratenmaker geweest om de bestrating terug te leggen over het gat waar de bewuste schakeldoos zit. Hieruit kun je zonder meer afleiden dat een volgende aansluitdatum heel onzeker is, doch tenminste lang gaat duren.

De ironie: Als men er nu - vandaag - voor gekozen had om nu de kabellassen te herstellen had men zich deze extra stratenmaker kunnen besparen. Hoezo penny wise, pound foolish. Het is toch ook te zot voor woorden dat twee partijen een klein probleem als dit niet onderling kunnen oplossen.


Update 28-06-2024: De status voor de aansluiting is gewijzigd in: “binnenkort”.

Wel, dat klinkt niet veelbelovend. Binnenkort is een rekbaar begrip, en betekent niet zelden dat het heel lang gaat duren.

Ik, gedupeerde consument, zeg: Los het probleem op, en ga dan maar ruzie maken om wie verantwoordelijk is voor de gemaakte fout en wie ervoor opdraait. Helaas telt de consument maar marginaal mee, als (eerst) het eigen gelijk halen door de betrokken bedrijven belangrijker wordt gevonden. Maar die bedrijven moeten goed beseffen dat de consument er niet is voor hun, maar dat zij er zijn voor de consument. Zonder consumenten gaan jullie failliet!


Reageer